Iran Varzeshi

كاپيتان مروج قليان؟

- حميدرضا عرب ‪Hamidreza Arab‬

قليانســرا­ی اشكان دژاگه به زودي در برلين آلمان افتتاح ميشود! اين مضمون صحبتهاي كاپيتــان تيم ملي ايران به زبان آلماني در فيلمي بود كه روز گذشــته همراه با برادرش در فضاي مجازي دســت به دست شد. شأن كاپيتان تيم ملي ايران كجاســت؟ فعاليت در حرفهاي كه با روح ورزش منافات دارد يا كار در حوزه ورزش يا ديگر حوزههاي اقتصادي ســالم؟ اينكه قوانين كشــور آلمان به ورزشكاران اجازه ميدهــد به راحتي در چنين حرفهاي فعاليت كنند قطعا به هنجارهاي داخلي همان كشــور ارتباط دارد اما در ايران مدتهاســت بر سر جمع شدن بساط چنين اماكني بحثهاي عميقي به راه افتاده و حتي در هفتههاي اخير بسياري از اين اماكن پلمب شدهاند.

بــه تازگي نيز كميتــه اخالق فدراســيون فوتبال در راســتاي ممانعت حضور ورزشــكارا­ن در چنيــن مكانهايي احــكام تندي عليه بازيكناني صــادر كرد كه در قهوهخانهها ديده شدهاند. مساله ما با اشــكان دژاگه بيگانگي با قوانين ايران نيست. پرسش اين است كه اساسا او به عنوان چهرهاي صاحب نفوذ و بينالمللي در تيم ملي فوتبال ايران چرا به ســمت و سوي اين شغل رفته است و حتي ابايي از تبليغات هم ندارد، در فضاي مجازي حاضر ميشــود و با عالقهاي وافر و چهرهاي خندان خبر از افتتاح سفرهخانهاش ميدهد.

شايد دژاگه هنوز انتظاراتي كه در جامعه از او وجود دارد را به خوبي درك نكرده و شايد هم به دليل زندگي خارج از ايران ديگر خود را ملزم به رعايت برخي اصول از نگاه ايرانيها نميداند اما انتظار ما از شخصي كه بازوبند كاپيتاني تيم ملي را بر دست ميبندد فراتر از توقعاتي است كه در ذهن اين بازيكن ميگذرد. از اشكان دژاگه توقع داريــم نه اكنون بلكه آن زمان كــه كفشها را آويخت و با دنياي فوتبال خداحافظي كرد، همواره در شــأن و جايگاه كاپيتان تيم ملي ايران رفتار كند و الاقل از ورود به چنين شغلهايي كه در تضاد با روح ورزش است خودداري كند.

دوست داشــتيم اشــكان را در اين فيلم در حال افتتاح يك مدرسه يا آكادمي فوتبال ببينيم. عالقهمند بوديم و هستيم كه اشكان را همچون ديگر بازيكنان فوتبال ايران در مسير ترويج يك زندگي سالم ببينيم. همان كاري كه جواد نكونام با افتتاح مدرســه فوتبال كرد تا جوانهاي ايراني نيز بينصيب نماننــد از تجربياتي كه او در فوتبال اســپانيا به دست آورده است. گرچه محتمل است اشكان دژاگه پس از دوران بازيگري عالقهاي به ادامه كار در مســير فوتبال نداشته باشد اما الاقل انتظاري كه از او ميرود اين است كه به عنوان يكي از نمادهاي فوتبال كه صاحب پيراهن پر ارزش تيم ملي فوتبال ايران شــده، وارد كســب و كاري نشود كه تمام ارزشهاي ورزش را زير ســوال ميبرد و لگدمال ميكند. دژاگه نيز ميتوانــد همچون نكونام از وجهه و مقبوليت خود در راه صحيحتري بهره ببرد و عالوه بركســب درآمد از اين راه اشاعه دهنده و مبلغ ورزش باشد.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran