Iran Varzeshi

از مشاوره 11 ميليونی تا دور زدن هيات مديره

گزارشي که ديروز در رســانهها منتشر شد، فقط بخش کوچكي از ماجراست. اينكه بدانیم برخي افراد بازنشســته در باشگاه پرسپولیس تحت عنوان مشاور حقوقــي حدود 10 تا 11 میلیون تومان ميگرفتند، از دو ســال و چند ماه پیش تاکنون وجود داشــته و دارد اما حاال که اعداد حاصل

- محمد قراگزلو ‪Mohammad Gharagozlo­u‬

محمــد رويانيان همان كســي بود كه يك بار بعد از انتقادهاي لــو رفته طاهري و يارانش خطاب به سرپرست باشــگاه گفت طاهري فكر كرده تا آخر عمر در آن پســت ميماند. سردار گفتــه بود اين صندلي به تو هم رحم نميكند و منتظر باش تا بعد از رفتنت افشاگريها عليه تو هم آغاز شــود. رويانيان آن روز پيشبيني امروز را كرده بــود. روزي كه طاهري ميرود و كمكم پردههــا خواهد افتاد اما انگار براي طاهري همه چيز خيلي زود شروع شده.

دوران پايــان كار طاهــري در باشــگاه پرسپوليس امروز شباهت بسياري با پايان دوره 8 ساله رييس جمهور سابق دارد. شايد تا قبل از به پايان رسيدن آن دوران 8 ساله خيليهايمان بيشتر از اينكه درباره خسران گسترده اقتصادي و فجايعــي كه تورم و بحــران باال رفتن نرخ ارز رقم زد حرف بزنيم و بنويســيم، به همان جيره 5۴ هزار توماني تحت عنوان يارانه و شــندرغاز پاداشهــاي گاه و بيگاه كارمنــدي دل خوش كرده بوديم اما به محــض رفتن احمدي نژاد و روي كار آمدن دولت جديد و بررســي آنچه بر مملكت گذشته كمكم مشخص شد چه اتفاقات تلخي در اقتصاد كشور رخ داده است.

دوران مديريــت طاهــري در باشــگاه پرسپوليس هم تا حدودي به اين مقطع 8 ساله از عمر كشور شباهت دارد. قهرماني در ليگ برتر و رسيدن به نيمه نهايي آسيا با تشكيل يك تيم قدرتمند پردهاي بود مقابل خرابكاريها­ي بزرگ در حوزه اقتصاد باشگاه و سوء مديريتي كه اين خرابيها را به بار آورد. امروز تازه حقوق نجومي مشــاوران مديرعامل رو شده اما در مدركي كه عيان شــده مشخص اســت كه معاون حقوقي باشــگاه كه پيش از اين در حراســت وزارتخانه مشــغول به كار بوده ماهانه 6/5 ميليون تومان حقــوق ميگيرد در حالي كه او هم بازنشســته است اما ظاهرا سه پست در باشگاه دارد و از هر كدام حقوق چند ميليوني ميگيرد.

يكي از مديراني كه تحت عنوان ح . ع جزو مديران بازنشسته معرفي شده به سبك عجيبي از دور خارج شده است. مدير قبلي در يك بخش اجرايي باشــگاه فردي بود كه توسط حميدرضا سياســي در رأس كار گماشته شد اما حدود دو ســال قبل اين فرد با اتهام اينكه ســربرگهاي باشگاه را داخل سطل زباله مقابل باشگاه انداخته

امروز بسیاري از دوره مديريت طاهري در پرسپولیس بهعنوان يكي از بهترين دوران اين باشگاه ياد ميکنند و اليههاي زيرين ناشي از سوءمديريته­ا را نميبینند اما حتي اگر گرشاسبي مديرعامل شود و به خاطر رفاقتش با طاهري سعي در الپوشاني برخي اتفاقات رخ داده داشته باشد باالخره کمکم پردهها ميافتد و مشخص خواهد شد طاهري چطور يكي از بهترين دوران باشگاه پرسپولیس را ساخت!

و اتهامهاي اينچنيني از كار بركنار شــد تا فرد مد نظر مديريت جديد در راس كار قرار بگيرد.

از اين دســت موارد بسيار است. خواجوند كه زماني عضو هيات مديره و معاون حقوقي باشــگاه بــوده و با خود طاهري هــم در اين هيات همكار بوده در ابتداي دوران سرپرستي طاهري از آخرين ســمت خودش كه مسوول دانشــگاه پرسپوليس بوده بركنار شــد تا فردي به نــام مواليي جاي او را بگيرد. مديران پرسپوليس در توجيه اين ماجرا و پرس و جوي اعضــاي هيات مديره به اين نكته اشــاره ميكنند كه وزير ورزش وقت خواجوند را نخواســته اما خيلي زود مشخص ميشود توجيه اصلي آنها اين بوده كه خواجوند مازندراني و فاميل رويانيان است.

طاهري در بحث تمديد قــرارداد برانكو نظر موافق اعضاي هيــات مديره را جلب نكرد چرا كه در خصــوص مبلغ قرارداد برانكو براي ســال دوم بحثهايي وجود داشت كه برخي اعضا با آن موافق نبودند اما طاهري به كمك گرشاســبي اين ماجرا را طوري پيش برد كه در نهايت به هدفش برسد. آنها اعضــاي مخالف هيات مديره را دور زدند و از آنجايي كه رســانهها نيز كامال همسو و همگام با ايــن تصميم بودند همه چيــز خيلي راحت پيش رفت و به سرانجام رسيد.

طاهــري در طول دو ســال و نيم گذشــته اعضاي هيات مديره را تبديل به ماشين امضاهايي كرده بود كه فقط بايد با خواســتهها­ي او موافقت ميكردنــد چرا كه اگــر اينطور نميشــد بايد از دور خارج ميشــدند. در اين ميان برخي به تمام خواســتهها­ي او تن دادند اما برخي ديگر به مرور كنار رفتند تا آقاي سرپرست بدون دست انداز و با سرعت اقداماتش را پيش ببرد.

در جريان قرارداد با 30۹0 برخي اعضا موافق اين قرارداد نبودند چرا كه قبل از آن طاهري گاف بزرگــي در قرارداد با حاميان مالــی داده بود. دو فصل قبل و براي سه بازي يك سامانه تلفن همراه حاضر شــد براي تبليغ روي پيراهن پرســپوليس 00۴ ميليــون به باشــگاه بدهــد و حتي صحبت قرارداد 30 ميلياردي با اين سامانه هم مطرح شد. در كمال تعجب اما طاهري راســا اقدام به مذاكره و قرارداد با اين سامانه كرده و بدون مصوبه هيات مديره كار را پيش برده بود و وقتي از سوي هيات مديره مورد بازخواســت قرار گرفــت به اين نكته اشاره كرد كه حراست وزارتخانه در جريان است!

در داســتان قــرارداد با 30۹0 نيز شــرايط طوري پيش رفت كه طاهري و گرشاســبي اصرار به همكاري داشــتند و تا ســاعاتی از بامداد سند پرداختي اوليه اين حامي به امضاي يكي از اعضاي هيات مديره رســيد تا باز هم بدون تصويب هيات مديره يك كار بزرگ در باشــگاه پرسپوليس آغاز شود كه تبعات حاشيههايش همچنان ادامه دارد و دامن خود طاهري را هم گرفت.

طاهــري در ماجراي ورزشــگاه درفشــيفر و مزايده بازســازي زمين اين ورزشــگاه، اردوي اوكراين و خريد بازيكنان اوكرايني، ماجراي رفتن طارمــي به تركيه و بازگرداندن­ــش، خريد گولچ و كنار گذاشتنش، بليت فروشي در عمان براي بازي رفــت با الهالل در مرحله گروهــي، توزيع پاداش برد بعد از بازي برگشت مقابل االهلي بين مديران باشــگاه بدون احتســاب اين پول در دريافتيها و پرداختيهاي باشــگاه، خريد خودرو براي مسوول كانون هواداران و بســياري موارد ديگر متهم شد كه برخي از آنها در رسانهها بازتاب فراواني داشت و برخــي ديگر مغفول ماند اما از امروز به بعد بايد منتظر افشــاگريه­اي تازهاي دربــاره قراردادها، پاداش ها و ريخت و پاشها در باشگاه پرسپوليس بود كه با وجود عقد قراردادهاي سنگين با حاميان مالي همواره اوضاع باشگاه را بحراني كرده بود.

امــروز بســياري از دوره مديريت طاهري در پرســپوليس بهعنوان يكــي از بهترين دوران اين باشــگاه ياد ميكنند و اليههاي زيرين ناشــي از سوءمديريته­ا را نميبينند اما حتي اگر گرشاسبي مديرعامل شود و به خاطر رفاقتش با طاهري سعي در الپوشــاني برخي اتفاقات رخ داده داشته باشد باالخره كمكم پردهها ميافتد و مشــخص خواهد شــد طاهري چطور يكي از بهترين دوران باشگاه پرسپوليس را ســاخت! البته كه مديران باشگاه و ياران با وفاي طاهري همــواره به اين نكته تاكيد دارند كه حسابرسيها در باشگاه مشخص است و برعكس مديريتهاي قبلي، همه چيز شفاف شده اما خبر ميرسد ســازمان بازرسي حتما حتما به اتفاقات مالي اين باشــگاه و اتفاقات رخ داده ورود ميكند تا مشخص شود در اين دوران ۹2 ماهه بر باشگاه پرسپوليس چه گذشته است.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran