Iran Varzeshi

اهال و سهال سعودي!

-

درســت از همان روزي كه مشــتي دلواپــس تنــدرو از ديوارهــاي ســفارت عربســتان باال رفتند و به ســبك اتفاقات دهه 50 سفارت را تسخير كردند، ميشد حدس زد كه فاجعهاي بزرگ در راه است. چه آنكه ســفارت هر كشــوري در كشور ثالث، حكم خاك آن كشــور را دارد و در جغرافياي سياســت، تعرض و حمله به آن حكم حمله به آن كشور را پيدا ميكند.

اين حملــه نابخردانه البته خيلي زود تبعــات منفي خود را نشــان داد؛ آنجا كه عربستانيها با شكايت به محاكم بينالمللي عالوه بر اخذ غرامت سنگين از ايران روابط خــود را يكطرفه قطع كردنــد؛ آنچه كليه مناسبات دو كشــور در همه ابعاد را تحت تاثير قرار داد. بعــد از محروميت حاجيان ايران از سفر به مكه مكرمه و انجام فريضه حج، ورزش مهمتريــن حوزهاي بود كه از تيره شدن روابط دو كشور آسيب ديد.

تيمهاي عربستاني با مطرح كردن عدم امنيت جاني در ايران از سفر به ايران براي بازي مقابل نمايندگان ايران در رشتههاي مختلف ســرباز زدند. تصميم ســعوديها البته در فوتبال خيلي زود نمود پيدا كرد؛ آنجا كه نمايندگان ايران در ليگ قهرمانان آســيا مجبور بــه حضور در كشــور ثالث براي بازي مقابل رقباي عربســتاني شدند كــه عالوه بر تحميل هزينههاي ســنگين اقتصادي آنها را از مزيــت بزرگ ميزباني مقابل اين رقبا محروم كرد؛ آنچه در تمام اين سالها مهمترين اسلحه تيمهاي ايراني در تقابل با تيمهاي متمول و تا بن دندان مسلح محســوب ميشد. نتيجه اينكه دود اين تصميم و ايــن تقابل بيش از همه در چشــم ورزش و تيمهاي ايراني رفت كه از يك امتياز بزرگ محروم شــده و از همين رو مهمتريــن اســلحه خــود در تقابل با رقباي عربســتاني را از دست دادند. آنچه يك خســران بزرگ براي فوتبال و ورزش ايران محسوب ميشد كه تاثيرمنفي خود را خيلي زود نشان داد.

مصداق عيني اين خسران، پرسپوليس بود كه فصل گذشــته در ليــگ قهرمانان آســيا ســه بار پياپي با رقباي عربستاني روبهرو و مجبور شــد تا 6 بــازي را دور از خانه و تماشاگرانش برگزار كند و سرانجام در برابر يكي از همين تيمهاي عربســتاني يعني الهالل حذف شد.

اعتراضات فراوان تيمهاي ايراني به اين خسران بزرگ مسووالن فدراسيون فوتبال را وادار كرد تا با طرح شــكايت در دادگاه ورزش نســبت به اين تصميم عربستانيها اعتــراض كننــد و بعــد از پيگيريهاي فــراوان و هزينههاي بســيار، نتيجه اين اعتراض و حكم نهايي اين پرونده به ســود فوتبال ايران صادر شــد و كميته مسابقات كنفدراسيون فوتبال آسيا ديروز به ميزباني ايران از تيمهاي عربســتاني و اماراتي راي داد.

هزينه كالني كه عربستان با پيشنهاد بــازي در كشــور ثالث، به فوتبــال ايران تحميــل كرده بــود، به اعتــراض ايران و شــكايت به دادگاههاي مختلف منجر شد و كنفدراسيون فوتبال آسيا تصميم گرفت ميزباني كشــورهاي ايراني و عربستاني در زمين خودي را به راي اعضا بگذارد.

مــوردي كــه مهــدي تــاج رييس فدراســيون فوتبال در جلسات خصوصي و فشــرده با اعضا، دربــاره آن حرف زده و رايزنــي كرده بود. پــس از صحبتهاي نماينــدگا­ن فوتبال عربســتان، امارات و قطر، نوبت به مهدي تاج رسيد تا بهعنوان يكي از اعضاي كميته مسابقات فيفا درباره ادعاي واهي نماينده عربستاني درباره نبود امنيت در ايران صحبت كند. تاج در زمان 12 دقيقــهاي خود دربــاره امنيت كامل ايــران حرف زد و اينكه امنيت باالي ايران موجب شد فيفا حتي با برگزاري بازيهاي عراق در كشورمان هم موافقت كند كه در مسابقات مقدماتي جام جهاني، استراليا و ژاپن براي بازي با اين تيم به تهران آمدند.

تاج از ميزباني بدون مشــكل تيمهاي كره جنوبــي و چين در ورزشــگاه آزادي گفــت و اينكه تصميم نادرســت برگزاري بازي بــا تيمهاي عربســتاني، هزينههاي نامعقولــي به فوتبال ايــران تحميل كرده و موجب شــده، اسپانســره­ا دلسرد شوند و بزرگترين ســرمايه فوتبــال ايران يعني تماشــاگرا­ن از بازيهاي خانگي تيمهاي ايراني حذف شوند و همين دو مورد ضرري هنگفت را به فوتبال ايران و آســيا تحميل كند و ميانگين تماشــاگرا­ن غرب آسيا را به 4 هزار تماشــاگر كاهش دهد در حالي كه تيمهاي شرق آسيا با ميانگين 30 هزار تماشــاگر باالتر از غرب آسيا قرار گرفتند. تالش رييس فدراســيون فوتبال ايران در اين سخنراني اين بود كه ذهن نمايندگان كشورهاي آسيايي را روي ضرري متمركز كند كه اين اتفاق به مجموعه فوتبال آسيا تحميل كرد و ممكن اســت با عادي شدن آن، در نقاط ديگر قاره هم اتفاق بيفتد.

بعد از صحبتهاي تــاج، نمايندگان ايران، امارات، قطر و عربســتان از ســالن بيرون رفتند تا اعضا پس از رايزني ثانويه، راي بدهند. نتيجه رايگيري بسيار مثبت بود و اكثريــت اعضا به برگزاري بازيهاي رفــت و برگشــت در شــهرهاي ايران و عربستان راي دادند. به اين ترتيب تيمهاي ملي ايران و عربستان و همينطور تيمهاي باشــگاهي اين دو كشور بعد از دو سال، به كشــورهاي هم خواهند رفــت و بازي در كشــور ثالث از فصل جديد ليگ قهرمانان لغو خواهد شــد. تيمهــاي اماراتي هم كه ميخواســتن­د قانون تيمهاي عربســتاني شــامل حال آنها شــود مجبور هستند به ايران بيايند.

اين پيروزي بــزرگ، حاصل يك كار گروهــي و جمعي بود؛ از نهادهاي نظارتي گرفته تا وزارت ورزش و فدراسيون فوتبال و تالش گروهي مديــران ايراني كه با يك نتيجه شيرين به پايان رسيد.

تصميم كميته مســابقات ایافسی بايد به تصويب هيات رييســه ایافســی برسد. البته به نظر نميرسد كنفدراسيون فوتبال آســيا با مصوبه كميته مسابقات و تصميم كشورهاي آسيايي مخالفت كند.

طبــق تصميــم كميته مســابقات، كنفدراسيون فوتبال آسيا به زودي نامهاي را براي كشورهاي ايران، قطر، عربستان و امارات ارســال خواهد كرد و فدراسيونها موظف هســتند تضميــن دولتهاي خود بــراي برقــراري امنيت بازي كشــورهاي ميهمــان را جلــب كنند كه فدراســيون فوتبال ايران بــه دليل وجود امنيت باالي ايران، هيچ مشــكلي بــراي دادن تضمين امنيتي به ایافسی ندارد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran