Iran Varzeshi

مصاف آزادكاران از امروز

- ناصر انصافی مقدم ‪Naser Ensafi Moghaddam‬

اتحاديه جهاني كشتي به تاسي از فدراسيون بينالمللي فوتبال (فيفا)، برگزاري مســابقهها­ي جهاني كشتي زير 23 ســال (اميدها) در ســال 2017 را در راستاي پشتوانهســ­ازي و قوي ساختن بنيه كشتي كشــورهاي سراسر دنيا همچون ردههاي ســني نوجوانان و جوانان در دستور كار خود قرار داد تا كشتي گيران اين رده سني هم داراي پيكارهايي در سطح دنيا شوند.

اين اتحاديه با توجه به موفقيت برگزاري مســابقهها­ي كشتي قهرماني زير 23 سال اروپا در دو سال اخير 2016( و )2017 كه به ميزباني بلغاريها و روسها برگزار شــد، برگزاري نخستين دوره پيكارهاي كشتي قهرماني زير 23 سال جهان (اميدها) را به صورت آزمايشــي و موقتي در آخرين ماههاي ســال ميــالدي جاري در تقويم مســابقهها­ي خود گنجاند تا در صورت موفقيت در برگزاري آن، اين مســابقهها را از سال آينده همچون ساير ردههاي سني، بدون وقفه و به صورت ساالنه و روتين برگزار كند. حال آنكه رقابتهاي قارهاي اين رده ســني به جز اروپا در ساير قارههاي ديگر از جمله آســيا، آفريقا و آمريكا (پان آمريكن) هنوز راه اندازي و برگزار نشده و حتما ضرورت داشــت اتحاديه جهاني كشــتي پيش از آنكه مسابقههاي زير 23 سال را به صورت آزمايشي در سطح قهرماني جهان برگزار كند، رقابتهاي قهرماني در سه قاره آســيا، آفريقا و آمريكا را جزو برنامههاي خود قرار ميداد و بعد به فكر جهاني شدن آن ميافتاد! مسابقههايي كه از روز سه شنبه هفته گذشته به ميزباني لهستانيها در شهر «بيدگوشچ» با حضور كشتي گيران زير 23 سال 34 كشور آغاز شده و يكشنبه شــب به پايان ميرسد، در واقع نخستين دوره مســابقهها­ي رده سني زير 23 سال (اميدها) اســت و مســابقهها­يي كه تا دو دهه گذشته با نام قهرماني اميدهاي جهان برگزار ميشد، در واقع ويژه كشتي گيران زير 20 سال بود كه به اشتباه يا درست به آنها كشتي گيران رده سني اميد اطالق ميشد.

در آن ســالها فدراسيون بينالمللي كشــتي (فيال)، رده سني جوانان را به دو گروه جداگانه 17 و 18 ســال و زير 20 ســال تفكيك و تقســيم كرده بود و در اين ميان «فيال» از عنوان «اميد» براي كشتي گيران زير 20 سال استفاده ميكرد. جالب اينكه كشتي گيران هر دو گروه جوانان براي خود داراي مسابقههاي قهرماني قارهاي و جهاني بــه صورت مجزا و جداگانه بودند كه به صورت يك ســال در ميان برگزار ميشــد. يعني يك ســال كشتي گيران جوان رده ســني 17 و 18 سال رقابتهاي قارهاي و جهاني خود را برگزار ميكردند و ســال بعد نوبت به كشــتي گيران جوان رده ســني زير 20 سال كه به نام «اميدها» خوانده ميشدند، ميرسيد تا رقابتهاي قارهاي و جهاني خود را برگزار كنند.

پس از چندين سال، فدراسيون بينالمللي كشتي به اين نتيجه رسيد كه كشتي گيــران دو گــروه جداگانه جوانان را با هــم ادغام كرده و با حــذف عنوان «اميد»، مســابقهها­ي قهرماني قارهاي و جهاني جوانان را با عنوان زير 20 سال و هر سال برگزار كند.

لهســتانيه­ا كه تجربه برگزاري مســابقهها­ي كشــتي قهرمانــي اروپا و جهان در ردههاي ســني نوجوانان، جوانان و بزرگساالن در دههها و سالهاي گذشــته را دارنــد، تنها كشــوري بودنــد كه براي برگزاري پيكارهاي كشــتي قهرماني زير 23 ســال جهان (اميدها)، آمادگــي خود را به اتحاديه جهاني كشــتي اعالم كردند و به اين ترتيب درخواست آنها مورد موافقت اين اتحاديه قرار گرفت.

از آنجايي كه مســابقهها­ي رده ســني زير 23 ســال قهرماني قاره اروپا برخالف بقيه قارهها در دو ســال اخير برگزار شده اســت، اروپاييها در اين رده سني به تجربه خوبي رسيدهاند و به اين ترتيب ميتوان كشــتي گيران كشورهاي اين قاره را موفقتر از ساير قارهها دانست.

*** با خاتمه رقابتهاي كشــتي فرنگي كه در روزهاي سهشنبه و چهارشنبه هفته گذشــته برگزار شد، رقابتهاي كشــتي آزاد، امروز و فردا (شنبه و يكشنبه) در شهر «بيدگوشچ» لهستان برگزار ميشود و در نخستين روز رقابتهاي كشتي آزاد، كشتي گيران وزنهــاي ‪86 16، 75،‬ و 125 كيلوگرم رقابتهاي خود را از صبح امروز آغاز ميكنند.

تيم كشتي آزاد جوانان اميد ايران در اين چهار وزن به ترتيب رضا اطري، ايمان صادقي، عليرضا كريمي و امين طاهري را به روي تشك ميفرستد. رقابتهاي چهار وزن دوم، فردا (يكشنبه) برگزار ميشود و از جانب تيم ايران يونس امامي، حميدرضا زرين پيكر، محمد متقي نيا و مجتبي گليج به ترتيب در وزنهاي ‪74 07، 56،‬ و 97 كيلوگرم به مصاف رقباي خود ميروند.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran