Iran Varzeshi

فرشيد اسماعيلی در نقش مجتبي

مدتهاســت فوتبال ایــران بازیکني با این ویژگي كه هم قابلیت بازیســازي و هم گلزني داشــته باشــد را به خود ندیده اســت. فرشــید اســماعیلي اما در حال پركردن این خأل اســت و آرام آرام در مســیر بدل شــدن به یك پلي میکر یا همان بازیساز-گلزني اســت كه جاي خال

- حمیدرضا عرب ‪Hamidreza Arab‬

آمار هجومي اســتقالل با وجود 2 گلي كه در بازي با گســترش فوالد تبريز به ثمر رسيد به حدي ضعيف است كه هنوز هم به ميانگين يــك گل زده در بازيهاي ليگ برتر نرســيده است. اســتقالل براي اينكه به يك گل زده در هر بازي برســد بايد در بازيهاي آتي به روند گلزنيهايش ادامه دهد تا شــايد با مرور زمان الاقل تعداد گلهاي زدهاش از تعداد بازيهايي كه در ليگ انجام داده كمتر نباشد. پايان دادن به آمار اسفبار بر جا مانده نيازمند زدن بيش از دوگل در بازيهاي آتي است كه براي رسيدن به اين مهم مرداني همچون فرشــيد اسماعيلي ميتوانند كمك قابل توجهي به استقالل بكنند.

اســماعيلي در حقيقت اوليــن بازيكن در فصل جاري اســت كه موفق شده در يك بازي دوبار براي استقالل گل بزند. بازيكني كه وقتي آزاد گذاشته ميشــود تا در گلزني هم شركت كند، پاسخ اعتماد مربيان استقالل را ميدهد. البته بازيهايي هم بوده كه اسماعيلي با وجود اختيارات بيشــتري كه در خط مياني داشته و آزاد گذاشته شده، نتوانسته براي استقالل گل بزند اما روند حركتي او نسبت به ساير بازيكنان اســتقالل بهتر بوده به گونهاي كه ميتوانيم او را بهترين بازيكن اســتقالل در سيزده هفتهاي كــه از ليــگ و دو بــازي كه از جــام حذفي گذشته، لقب دهيم. نگاهي به آمار گلهاي زده اســماعيلي نشان ميدهد كه او با دو گل و يك پــاس گل در ليگ و يــك گل در جام حذفي موثرترين بازيكن اســتقالل محسوب ميشود. آماري كــه انتظار ميرفــت بازيكني همچون جباروف، اميد ابراهيمي و حتي جابر انصاري در اختيار داشته باشند؛ شايد هم سجاد شهباززاده و حسن بيت ســعيد. هيچ يك از اين بازيكنان كه غالبا بازيكنان تازه به خدمت گرفته شدهاي هم هستند، نتوانستند انتظارها را برآورده كنند. گرچه كارنامه جابر انصاري نســبتا خوب است و او را هم ميتــوان در رديف بهترين بازيكنان استقالل ناميد اما آنچه شگفت زدهمان ميكند، اين است كه استقالل از همه خريدهاي جديد اين فصل خود ســود آنچناني نبرده و كســي كه در اســتقالل امروز عملكرد بهتري داشته، فرشيد اسماعيلي است. بازيكني كه فصل پيش با نمايش خوبش توانســت خــود را بر افكار و عقايد فني مربيان وقت حاكم كند.

نوع بازي اسماعيلي در استقالل و وظايفي كه بر دوشــش گذاشته شــده بي شباهت با آن حيطه اختياراتي نيســت كه بــه جباري در اوج محول ميشد. اسماعيلي نيز دقيقا همان نقطهاي بازي ميكنــد كه جباري بازي ميكرد؛ پشــت مهاجم، جايي كه بايد بــراي مهاجمان موقعيت گل پديــد آورد و خود نيز در مواقعي كه فرصت به دســت ميآيد گل بزند. جباري زماني كه در اوج بود و همچون نابغه در تركيب استقالل و تيم ملي ميدرخشيد دقيقا در پستي بازي ميكرد كه اكنون در اختيار فرشيد اسماعيلي است. جباري با تيزهوشــي منحصربهفرد خــود ناگهان از خط مياني جدا ميشد، به صف مدافعان حريف ميزد و دروازه را بازميكرد. كاري كه بارها و بارها از او ديده بوديم. شــماره 8 نه فقط يك هافبك طراح و يك مهندس خوشــفكر بلكــه گلزني باهوش و فرصت طلب بود كه گرههاي بســته بســياري را براي استقالل باز ميكرد.

حاال فرشيد اسماعيلي نيز در مسير مجتبي جباري قرار گرفته و با همان مســووليته­ا براي اســتقالل به ميدان ميرود. بازيكنــي كه يقينا اگر در راهي درســت گام بــردارد، ظرفيتهاي بدل شــدن به بازيكني همچون جباري را دارد. گرچــه شــايد هنــوز وينفريد شــفر عالقهمند باشــد از جباري بهرههايي بگيــرد و احتماال اين بازيكن را به صف مــردان خود اضافه كند تا هم وزن خط مياني تيمش ســنگين تر شــود و هم عــزت و آبروي بازيكني همچــون جباري حفظ شــود اما در اصل ديدگاه تفاوتي نيســت و شفر هم مساعي بســياري در راه ساختن يك مجتبي جباري ديگر از فرشــيد اسماعيلي دارد. بازيكني كه اگر با همان دايره تاثيرگذاري ديده شود حتي ميتواند خألهاي موجــود در فوتبالي كه كفگير آن در پرورش بازيســازه­ا به تــه ديگ خورده را شــادابي و طراوت تازهاي ببخشــد. فوتبالي كه حــاال پليميكرهاي­ي همچون قاســم حداديفر، محمد نوري و حتــي مهدي رجب زاده و همين مجتبي جباري را نزديكيهاي خط پايان ميبيند. فوتبالــي كه پيشتر علــي كريمي را هم به خود ديده بود. نامهايي كه رفتهاند يا در حال پايانند، بســيارند اما آنهــا كه ميتواننــد همين نقش را دوباره بازي كنند بسيار انگشتشمار. در استقالل تنها فرشيد اسماعيلي را با اين ظرفيت ميبينيم. محسن مسلمان هم در پرسپوليس همين كارها را ميكند اما در ديگر تيمها چنين مرداني ديده نميشوند. نقشي كه شجاعیان بازي نکرد يارگيــران اســتقالل ابتداي فصــل جاري داريوش شجاعيان را با هزينهاي بالغ بر 3 ميليارد تومان جذب كردند تا شايد حفره بازيكني با شعاع حركتي قابل توجه در اســتقالل پر شــود و اين بازيكن بتواند در ايجاد موقعيت براي مهاجمان و گلزني ايفاي نقش كند اما عمال شجاعيان از دايره بازيكنان تاثيرگذار استقالل خارج شده است. در بازي با گسترش فوالد تبريز وينفريد شفر تصميم به تعويــض اين بازيكن پس از پايــان نيمه اول گرفت كه تصميمي كامال درست بود.

شــجاعيان با عملكرد بســيار ضعيف خود جــاي هيچ دفاعــي را از خود باقي نگذاشــته و اگر بــه همين منوال ادامه دهــد او نيز همچون حســن بيت ســعيد يكي از گزينههاي حذف در نيم فصل دوم لقب خواهد گرفت. شــجاعيان اگر ميخواهد در اســتقالل بماند بايد تحولي اساسي در نوع بازياش ايجاد كند كه بعيد است قابليت اين تغييرات محســوس را در زمان محدود پيش رو داشته باشد.

نوع بازي اسماعیلي در استقالل و وظایفي كه بر دوشش گذاشته شده بي شباهت با آن حیطه اختیاراتي نیست كه به جباري در اوج محول ميشد. اسماعیلي نیز دقیقا همان نقطهاي بازي ميكند كه جباري بازي ميكرد؛ پشت مهاجم، جایي كه باید براي مهاجمان موقعیت گل پدید آورد و خود نیز در مواقعي كه فرصت به دست ميآید گل بزند.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran