Iran Varzeshi

احمدوند: با اين بساط به هيچ جا نمیرسيم

طبق شایعاتی قوی یک بازیکن بالنسبه جوان کروات شاغل در باشگاه انقالب تهران به نام آنتونی ویچ برای سرمربیگری تیم ملی تنیس ایران انتخاب شده است اما چون طبق قواعد بینالمللی در بازیهای ملی از جمله جام دیویس حتما یک مربی اهل همان کشور باید روی نیمکت بنشیند، دستی

- وصال روحاني ‪Vesal Rohani‬

در شــرايطی كه برای تنيس پيش آمده و اتفاقهای اخير بد نيست با سعيد احمدوند كه طی 6 سال هدايت تيم ملی تنيــس آنقدرها هم ناموفق نبود (او البته خــودش را كامال موفق توصيف میكند) گفتگويی داشته باشــيم و ببينيم او به قضايای فوق و به شرايط تيم ملی تنيس و آنچه مشكالت ما را در اين ورزش شكل داده و وی را از پستش فراری داد، چگونه مینگرد و به چه مسائلی میانديشد.

آقای احمدوند، قریب به پنج ماه بعد از اســتعفای شما از هدایت تیم ملی تنیس هنــوز ابهاماتی در این خصوص وجــود دارد، قضیه از چه قرار بود؟

ابهامــی الاقل از نظــر من وجود نــدارد. پــس از بازگشــت از آذربايجان شــرايطی را بــرای ابقای خــود در تيم ملی تنيــس تعيين كــردم و نامهای به فدراســيون دادم كــه در آن فهرســت درخواســته­ای من آمده بود كه چندان نامعقول هم نبود. بعد از آن چه شد؟

هيــچ، دو ماه صبر كردم و خبری نشد و جوابی ندادند و من هم رها كردم و رفتم. درخواستهای­تان چه بود؟

برای خودم نبــود و برای حفظ و ارتقــای تيم ملی تنيس بــود. گفتم اگر میخواهيــد نتايج سينوســی تيم ملی تكرار نشود و دايما بين دستههای دوم و سوم آسيا در رفت و آمد نباشيم، اردوها را طوالنیتــر كنيــم و كار تداركات تيم ملی را بسيار زودتر آغاز كنيم.

شرایطی که وجود داشت و شما آن را ناقص میدانســتی­د، دقیقا چه بود؟

حداكثــر يك مرحلــه تمرينی 2 ماهه قبل از هر مســابقه ملی میگذارند و اين برای متحد شــدن فنی نفرات تيم ملــی و ايجاد وحدت رويه بين آنها كافی نيست و اگر دائما به گروه سوم آسيا رفته و ســپس به دســته دوم بازگشتهايم، به همين خاطر بوده است.

چه چیزهایی در برپایی دورههای تمرینــی طوالنیتــر و اردوهای گستردهتر تولید مشکل میکرد؟

برخی بازيكنــان همراهی الزم را نداشتند. هر روز ايرادی میگرفتند. روزی میگفتند امكانات اندک اســت و روزی ديگر شرايط مالی بهتری میخواستند و فردای آن روز میگفتند ســالن بيش از حد سرد يا گرم است.

آیا فدراســیون تنیس ایرادی نداشت؟

فدراســيون هم بیايــراد نبود اما كارش را میكرد و شــايد بيش از اين از دستش ســاخته نبود و انصافا فدراسيون تنيس و رييس آن – مجيد شايســته – در ارتقای ســطح كار نوجوانــان و بقيه ردههای سنی پايه و تقويت تيمهای ملی اين ردهها، موفق كار كردهاند.

پس چرا تیم ملی بزرگساالن ما دائما پشت دیوارهای صعود متوقف میماند؟

بــه نظــر مــن فدراســيون در ارتباط با تيم ملی بزرگســاال­ن كمترين مســووليت و وظيفه را دارد و اگر قرار است در امر اعزام به كشورهای خارجی به تنيســورها ياری برســاند، بايد برای ردههای ســنی نوجوان و جوان باشد، مثــال بــرای نفراتی 18 و 19 ســاله و شايسته مثل اميرحسين بادی و بهروز كارگران كه آيندهدار هم هســتند. اما متاســفانه در ايران چون فقط تيم ملی بزرگســاال­ن زير ذرهبين اســت و از آن نتيجه میخواهند، بيشــترين توجه و حمايت نيز شــامل حال نفرات اين تيم میشود.

طبق خواســته و دیدگاه شما برخورد فدراســیون با ملیپوشان بزرگسال باید چه باشد؟

آنها بايد با خرج خود به مسابقات خارجی بروند و اگر به موفقيتی برسند طبعا طبق قواعد بينالمللی و بر اساس ريز پاداشهای تورنمنتها، جوايز آن را دريافت میدارند. اما اينجا بزرگساالن و ملیپوشان ما فقط زمانی اعزام میشوند كه فدراسيون خرج سفرشان را بدهد.

شما خودتان 10 سالی در کوران دعوت به تیم ملی قرار داشــتید اما فقط یک بار در مســابقهها­ی تیمی برای تیم ملی به میدان آمدید؟

بلــه، از قضا در همان ســالی بود كه كويت را برديم و در دســته دوم آسيا ابقا شديم و سرمربی تيم ملی هم محرم خدايی بود و من ســالها بعد همين كار را برای تيم ملی به عنوان سرمربی مقابل تيم ويتنام تكرار كردم.

و را به روز ســومبیشتر انتخاباول برای نتيجهاگر چرا ميدان نمیدادنداز رقابتهــاو االناین نهايی بیتاثير انتخابكنند­ههاتعدادحا­ضر مسابقاتهما­ن میشــدند نمیگذاشتند­بايد نشد؟و کارهای سرمربیگریج­امكه میفرستادند.بودند. روشــن میشــد،از و تیم نفــراتباز دو حتینظر هميشه میشدندبودی­د،ديويس مســابقاتو ملیبــه اصلیچه وقتیما را مسابقهدايم­ادر از خودشانهمان­هايی انتخاب کسی ملیتان بازی سرنوشت روز دو در نو و

كهكهاين نيست.كار باالترينتع­دادرا اسم میکردید؟البته دورههــایس­ــطحاينگون­هاينها بشناسدالزم نمیآورمو هم بازیرا آدمهااماال­بددر كافیكردهدي­دهكسیتاييد­باشد تنيسنيستو بايد باشــدما و و قواعد بيايد میكنيد زياد بايد در باشند شــودآیا امكاناتتا و الزمبتوان از بازيكنانی تمایلــینت­يجهســویبه پرهمتگرفت.نيز در فدراسيونبا­زگشــتخدمت تامين به پستتانمشــ­كالتهمــهم­رتبط ندارید؟با چيــز تمام هدايتشــده­تيمهایاســ­ت. ملی ملی تنيساندک نوجوانانبو­دم، نيســت.به وقتیخاطر حذف سرمربیكردن­تيم يكپســر مشــكالتی1­4جدیساله برایتوسطمن پدرايجادآن شد.بازيكن اگر در لــذتوجود من مربيگریمحو تيمشد، به ملیخاطرتني­س در مسائلینهاي­ت از همين دست بود. وقتی اشتياق داريد و با شما همكاری نمیكنند و تالشتان بیثمر میماند، در چنين شرايط بايد برويد. االن چه کار میکنید؟

شــاگرد گرفتــهام و از اين طريق كســب درآمد میكنــم و در كالسهای مربيگری نيز شــركت میكنم و افسوس هم ندارم. آینده تنیس را چگونه میبینید؟

تا بســاطی كه برايتان شرح دادم برقرار اســت و همچنان ديمی و مقطعی كار میكنيــم، به هيچ جا نمیرســيم. بايــد تحولی اساســی در انديشــهها و برنامهريزی­های تنيس تحقق پذيرد.

فدراسیون هم بیایراد نبود اما کارش را میکرد و شاید بیش از این از دستش ساخته نبود و انصافا فدراسیون تنیس و رییس آن - مجید شایسته در ارتقای سطح کار نوجوانان و بقیه ردههای سنی پایه و تقویت تیمهای ملی این ردهها، موفق کار کردهاند.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran