Iran Varzeshi

سعداوي:‌با‌كي‌روش،‌شگفت‌یساز‌می‌شویم

مربي ما مقابل آلمان از پیش باخته بود

- سمیرا شیرمردي ‪Samira Shirmardi‬

قرعهكشــي جام جهاني انجام شد و ایران در گروه سختي قرار گرفته...

طبيعي است كه روي كاغذ گروه ايران، گروه ســختي اســت چون هر 3 حريف ايران، تيمهايي هســتند كه كار را سخت ميكنند اما از آن طرف هم تيم ايران از گروه خودش خيلي زود صعــود كرد و بازيهاي خوبــي انجام داد. تيم ايران اســتعداده­اي خوبي دارد كه تجربه نشــان داده ما ايرانيها مقابل تيمهاي بزرگ با انگيزهتر هســتيم. به طور مثال تيمهاي داخلي وقتي با اســتقالل و پرسپوليس بازي ميكنند شــرايط متفــاوت ميشــود. انگيــزه و انرژي تيمهايي كه مقابل ســرخابيها­ي پايتخت قرار ميگيرند بيشــتر از هميشه است و خودشان را متفاوت نشــان ميدهند. عقيده من اين نيست كه گروه ما گروه مرگ اســت يا اينكه از پيش تيم چهارم ميشــويم. به نظر من فرصت خوبي اســت كه مقابل تيمهاي بزرگ بــازي كنيم. مقابل تيمهايي كه در شــرايط عادي وضعيت بــراي بازي با آنها هموار نميشــد. پس بايد با حداكثر انرژي و تالش زيــاد مقابل اين تيمها قرار بگيريم. اميدوارم بتوانيم شگفتيساز شويم و در خور نام كشــورمان بــازي كنيم و نتيجه بگيريم. اميد زيادي دارم كه خاطرات خوبي در اين رقابتها براي تيم ايران رقم ميخورد.

به نظرتــان تیم ایــران ميتواند از گروهش صعود كند؟

ما قبل از هــر چيزي بايد هدفگذاري كنيم. اگر هدف صعود باشد كه شرايط بايد جور ديگري باشــد و برنامهها طراحي شود اما قبل از اينكــه به صعود فكر كنيــم بايد به اين فكر كنيم كه با شــرايط مناسبي به مسابقات برويم و اتفاقــات خوبي رقم بزنيــم. در اين رقابتها بچهها بايد با حداكثر توان مقابل حريفان حاضر شــوند تا راه صعود هموار شــود اما اگر نتوانيم صعود كنيم بايد طوري كار كنيم كه چيزي از ارزشها و شايســتگيه­اي تيم ايران كم نكند. اين مساله ميتواند نكته مهمي باشد. مثال دوره قبل ژاپن و كرهجنوبي نتوانســتن­د صعود كنند اما وقتي بازيهايشان را بررسي ميكنيم متوجه ميشــويم آنها بازيهاي خوبــي انجام دادند و حذفشــدهها­ي شايستهاي بودند. درست است كه تيم ايران با تيمهــاي بزرگي بازي دارد اما ما ايران هســتيم و بايد با شايســتگي كامل پا بــه اين رقابتها بگذاريم. ما نبايد از قبل بازنده باشيم. در سال 98 شايد اعتقاد اين بود كه در مقابل آلمان كم گل بخوريم. در واقع ما از قبل بازنده بوديم اما كارلوس كيروش بدون شــك چنيــن تفكري ندارد و هم مربي، هم كادرفني، بازيكنان و فدراســيون تمام توانشان را به كار ميگيرند كه شايستگيها را به نمايش بگذاريم.

در مورد بــازي ایران مقابل آلمان در جام جهاني 89، حرف و حدیثهاي زیادي وجود داشــت. مثال اینکه قرار شــد تیم ایران به آلمان ببازد و از آن طرف بازیکنان ایراني زیادي به لیگ آلمان راه پیدا كنند. این مساله صحت دارد؟

آن چيــزي كه من شــاهد بودم، مربي وقت تيم ملي علني در جلسه فني گفت آلمان به لحاظ فني، مالي، تاكتيكي، تكنيكي، امكانات و همه چيز نســبت به ما برتري دارد. پس بهتر است تالش كنيم كمتر گل بخوريم. وقتي تفكر يك مربي اين باشد چه انتظاري از تيم ميرود؟ بازيكنان بايد چه عملكردي داشــته باشــند؟ ايــن در حالي بود كه مربــي قبلی يعني ايويچ ميگفت مــا ميتوانيم حتي آلمــان را ببريم. واقعا نقــش مربي در موفقيــت و ناكامي يك تيم خيلي مهم اســت. نگاه، ديدگاه و تفكرات كيروش اين است كه كار خالقانهاي ارائه دهد و مهمتر اين است كه اين تفكر را به تيم انتقال ميدهد. با تفكرات كيروش، تيم ايران ميتواند شگفتيساز شود.

مســالهاي كه در مــورد بازيهاي تداركاتي ایران وجود دارد این اســت كه كيروش معموال تیمهایي را براي بازي با ایران انتخاب ميكند كه تیم كشــورمان بتواند پیروز شــود و ایــن تفکر در ذهن بازیکنان به وجود بیاید كه ما همیشه برنده هستیم. خیلي از كارشناسان با این مساله موافق هســتند اما خیليهاي دیگر هم معتقدند تیم ایران باید با تیمهاي بزرگ بازي كند تا ترس از مقابله با این تیمها در بازیکنان از بین برود. شما كه تجربه حضور در جام جهاني و بازي با تیمهاي بزرگ را دارید، كدام تفکر را ميپسندید؟

قطعا آن چيــزي كه اهميت دارد بازي بــا تيمهاي بزرگ و قدرتمند اســت. هر چقدر تيمها از تجربه بهتر و بيشتري برخوردار باشند شرايط بهتر خواهد شد. مثال االن كه با اسپانيا بــازي داريم اگر بتوانيم با تيمهايي در ســطح اسپانيا بازي كنيم، تجربه خوبي كسب خواهيم كرد. اينطوری هم به آگاهي الزم ميرســيم و هم اينكه از تجربه كافي برخوردار خواهيم بود. پس اميدواريم فدراســيون ايران بتواند شرايط را بــراي بازي با تيمهاي بزرگ مهيا كند تا تيم ايــران با بازيهاي تداركاتــي خوبي راهي جام جهاني شود. طلبتان از پرسپولیس به كجا كشید؟

متاســفانه تا اين لحظه خبري نشده و عليرغم نامهنگاريه­ايي كه صورت گرفت هيچ پولــي دريافت نكرديم. اين در حالي اســت كه مبلغ زيادي ماليات براي اين پولي كه نگرفتم، جريمه شــدم. در حال حاضر دارم اين مســاله را پيگيري ميكنم اما اگر باشگاه تسويهحساب انجام ندهد متاسفانه مجبورم تصميمات جدي و جديدي بگيرم. یعني شکایت ميكنید؟

مــن از طريق مراجــع داخلي از جمله كميته انضباطي، اســتيناف و ســازمان ليگ، پيگيــري كردم اما به نتيجه نرســيدم. طبيعتا بعد از اين مراجع، جايي كه بايد رسيدگي شود كامال مشخص است. متاســفانه در داخل، يك جاهايي چشمها را ميبنديم، يك جاهايي هم با روابط خاص كار را پيش ميبريم كه اثراتش هم همين مشكالتي است كه براي تيمها به وجود آمده. اميدوارم به اين اتفاقات پايان داده شود تا فوتبالمان روال خوبي پيدا كند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran