Iran Varzeshi

كريس رونالدو ستاره نيست، حريف ماست

جهانبخش: شوخيهاي مجازي بعد از قرعهكشي از حد گذشت

- امیر اسدی ‪Amir Asadi‬

اگر واقع بين باشيم گروهمان صد در صد سخت است. البته خيليها روي مراكش هيچ حسابي باز نميكنند اما آنها با مربي بزرگ فرانسوي و بازيكناني كه اغلب آنها در ليگهاي معتبر بازي ميكنند

وقتي كافو نام ايــران را از گلدان و سپس گوي در آورد حال و هوايت چطور بود و پس از پايان قرعه كشــي به چه چيزهايي فكر كردي؟

حس عجيبي بود، چون چنين انتظاري را نداشــتم. فكر ميكردم و دوست داشتم با فرانسه همگروه شويم. وقتي نام ايران از گوي در آمد متوجه نشــدم تيمهاي كدام گروه را انتخاب ميكنند چون حواســم به تلويزيون نبود و يكي يكي گروههــا را نگاه ميكردم و با خــودم ميگفتم در كدام گروه قرار بگيريم كه قرعه ما آســانتر باشد. وقتي فردوسي پور گفت در گروه اســپانيا و پرتغال قرار گرفتيم تازه فهميدم چه اتفاقي رخ داده. خوشحال بودي يا ناراحت؟

اصال نميدانــم. فقط برايم عجيب بود و بالفاصله بــه فكر فرو رفتم. بــه اينكه چه شانسي داريم و شرايط چطور است. وقتي نام صربســتان هم از گوي در آمد با خودم گفتم اوه،اي كاش اينطور نميشــد چون صربستان را ميشناسم و ميدانم آنها تيم فوقالعادها­ي دارنــد. با توجه به حضور 3 تيم اروپايي، بهتر شد كه صربســتان در گروه ما قرار نگرفت و مراكش جايگزيناش شد.

بعد از پايان قرعهكشــي، خيليها گروه ايران را ســخت ترين گروه ممكن معرفي كردند. نظر تو چيست؟ يعني از حاال بايد نا اميد باشيم؟

اگــر واقع بين باشــيم گروهمان صد در صد ســخت اســت. البتــه خيليها روي مراكش هيچ حســابي باز نميكنند اما آنها با مربي بزرگ فرانســوي و بازيكناني كه اغلب آنهــا در ليگهاي معتبر بــازي ميكنند تيم فوقالعادها­ي هســتند. وقتي تيمي در فوتبال فيزيكي آفريقا، با بازي زيبا و تاكتيكي به جام جهاني صعود ميكند و گلي نميخورد يعني فوقالعاده اســت. درباره اسپانيا و پرتغال هم كه ديگر همه چيز مشخص است. وقتي اسم گروه مرگ را روي گروه ما گذاشــتند يعني قرعه سختي به نام ما خورده. به نظر من حتي گروه بلژيك و انگليــس هم به پاي پرتغال و اسپانيا نميرسد.

خودت دوســت داشــتي در گروه ســخت قرار بگيريم و با تيمهاي درجه يك بــازي كنيم يا با قرعه آســانتري مواجه شــويم و به دور دوم جام جهاني صعود كنيم؟

هميشــه قبل از قرعه كشــي دو نوع ذهنيت وجــود دارد. اولي بــازي با تيمهاي بزرگ و لذت بردن از تقابل با آنها. دوم حضور در گروه آســانتر و باال بردن بخت صعود. 99 درصد مردم دومــي را انتخاب ميكنند چون دوست دارند تيم شان به مراحل باالتر صعود كند. اسم قرعه كشــي روي آن است، يعني بخت و شانس. حاال هم ايران در گروه سختي قــرار گرفته اما نبايد نااميد باشــيم و از حاال فقط به شكست در هر 3 بازي فكر كنيم.

با توجه به اينكه چند بازيكن كليدي مراكش در ليگ هلند بــازي ميكنند، تو شــناخت بهتــري روي آنها داري. كيفيتشان چطور است و آيا خطرناك هستند؟ اينجــا يكســري بازيكنــان بودند كه شك داشــتند براي بازي در رده ملي، هلند را انتخاب كنند يا مراكش. اين بازيكنان البته قبل از آغاز بازيهــاي مقدماتي جام جهاني مراكش را انتخاب كردند. همان زمان رسانهها كه انتظار داشتند اين بازيكنان هلند را انتخاب كنند به اين تصميم واكنش نشان دادند. آنها خطاب به بازيكنان مراكشــي ميگفتند شايد با هلند ميتوانســت­يد به جام جهاني برســيد اما با مراكش هرگــز نميتوانيد به اين هدف دست پيدا كنيد. دقيقا خالف اين صحبتها اتفاق افتاد. مراكش به جام جهاني صعود كرد و هلند نتوانســت مجوز حضور در روســيه را كســب كند. چند بازيكن كليدي مراكش در آژاكس و فاينــورد بازي ميكنند. حكيم زيچ در آژاكس و االحمدي در فاينورد.

يكي از رسانههاي هلندي، يكي دو روز قبل دربــاره تقابل تو و حكيم زيچ گزارشي منتشر كرد. زيچ را ميشناسي و آيا ميتواني در ايــن دوئل، تقابل يا رويارويي موفق شوي؟

‪5 4،‬ بار جلوي حكيم زيچ بازي كرده ام. او در پســت شــماره 10 آژاكس يكي از بهتريــن بازيكنان اســت. فوقالعاده باهوش است و بازيسازي حمالت آژاكس را بر عهده دارد. بازيكني اســت با ريسك باال و فانتزي. پاسهاي قشــنگ ميدهد اما مــن بازيكن مقابل او نيستم. ضمن اينكه االحمدي هم در تركيب مراكش حضــور دارد. او يك هافبك دفاعي تخريبي اســت كــه در فاينورد بازي ميكند. ســال قبل با فاينورد قهرمان ليگ هلند شد و اين فصل در ليگ قهرمانان اروپا بازي ميكند. اين دو بازيكن را ميشناســم و البتــه ميدانم كه جــزو بازيكنان كليدي مراكش محسوب ميشوند.

از مراكــش گفتي، كمي هم درباره پرتغال صحبت كن و ســتارهاي به نام كريس رونالدو.

فكر ميكنم براي مردم جالب است كه دوره قبل بازي مسي را مقابل ايران ديدند و ايــن دوره هم ميتوانند از بازي رونالدو برابر تيــم ملي لذت ببرند. براي ما وقتي به زمين ميرويم، رونالدو فقط يك حريف اســت. در بازي، كيفيت باالي او براي ما مهم نيســت. موضوعي كــه براي ما اهميــت دارد تالش براي خنثي كردن او و حمالت پرتغال است. پس بيشــتر به او به عنوان يك حريف نگاه ميكنيم تا يكي از ســتارههاي چند ســال گذشته دنياي فوتبال.

اما همين ســتاره كــه حريف تان هم هســت الگوي فوتبالي تو محسوب ميشود.

رونالدو بازيكن مورد عالقه من است. او هميشــه الگوي مناســبي برايم بوده. هم از لحــاظ فوتبالي و هم از بعــد حرفهاي. او بيشــترين طرفدار را در ايران دارد. فقط به خاطر اينكه با تالش و كوشش به اين مرحله رسيده. او هميشه ســعي كرده تا به اهداف بزرگ خود برســد. من از اينكــه رونالدو را ببينم لذت ميبرم و تالش ميكنم نكاتي را از او ياد بگيرم.

بعد از قرعه كشــي جام جهاني و به فاصله تنهــا چند دقيقه، موجي از نا اميدي همراه با لودگي فضاي مجازي را فرا گرفت. جوكهايي عجيب دست به دســت چرخيد و همين مساله واكنش چند بازيكن تيم ملي را به همراه داشت. آيا اين رفتار را ميپسندي يا تو هم به اين موضوع انتقاد داري؟

اين موضوعي اســت كه در فرهنگ ما جا افتاده و تا يك حدي اشــتباه اســت. مــا در زمين تمام انرژيمان را ميگذاريم تا سربلند باشــيم. اينكه روحيه بازيكنان تيم ملي با خواندن اين جوكها تضعيف شــود اتفاق جالبي نيســت. البته اين شــوخيها در تمــام دنيــا باب اســت اما تــا يك حد مشخصي. شايد براي مراكش هم اين اتفاق رخ بدهــد اما ديگر از خط قرمز نميگذرد و لوث نميشــود. اين رفتار در فضاي مجازي قشنگ نبود، بخصوص در اين حالت كه تيم ملي با قرعه ســختي مواجه شده. مردم بايد باهوش باشند و بيشتر از تيم ملي، بازيكنان و كادر فنــي حمايت كننــد. با اين حمايت ما هم چند برابــر انرژي ميگذاريم تا نتايج مناسبي كسب كنيم و اميدوارم كه به هدف مان برسيم.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran