Iran Varzeshi

محصول مشترك ديماس و نصيري نيا

مدال مهم آمریكا در مسابقات جهاني وزنهبرداري

- محسن وظیفه ‪Mohsen Vazifeh‬

رقابتهاي وزنهبــردا­ري در حالي در آناهيم آمريكا پيگيري میشــود كه در رقابتهاي دسته 77 كيلوگرم محمد يوســف از مصر توانست بر ســكوي نخست قرار بگيرد.

محمد يوسف كه دو نقره جهان و يك برنز المپيك ريــو را در كارنامه دارد با اين مدال مهم توانســت براي نخســتين بار به مدال طال برســد و يك موفقيت بزرگ را براي ورزش مصر رقــم بزند. مدالي مهم كه البته اين اتفاق مهم دسته 77 كيلوگرم نبود.

از نكات جالب ديگر اين رقابتها مدال برنزي بود كه وزنهبردار اهل روماني كسب كرد.

كاپتاري از روماني كه در گــروه B وزنه ميزد، در يك ضرب 156 كيلوگرم را مهار كرد و مدال برنز گرفت تــا او هم با اين مدال خود نشــان بدهد كه تا چه اندازه سطح مسابقات پايين اســت. اين وزنهبردار اهل روماني در دو ضرب همه وزنهها را انداخت تا فقط براي او مدال يك ضرب حساب شــود اما اين هم تنها اتفاق مهم اين رقابتها نبود.

بلكه مهمترين اتفاق دســته 77 كيلوگرم جايي رخ داد كه شاگرد خلف پيروس ديماس نامدار به روي تخته رفت و با 17 سال سن نفر سوم بزرگساالن جهان شد.

جيمز هريســون ماريوس كه در ســال 2016 در رقابتهاي نوجوانان جهان توانســته بــود به مدال نقره جهان دست پيدا كند، امسال در رده بزرگساالن به روي تخته رفت و توانست با مجموع 348 كيلو گرم هم مدال برنز اين مسابقات را كســب كند و هم ركورد نوجوانان جهان در دو ضرب را بشــكند و البته بعد از 20 ســال، طلســم دور بودن آمريكا از مدال مسابقات جهاني را از بين ببرد.

جيمز هريســون در رقابتهاي جهاني نوجوانان در سال 2016 مالزي با ثبت 145 كيلوگرم در يك ضرب و 176 كيلوگرم در دو ضرب و ثبت مجموع 321 كيلوگرم روي ســكوي دوم قــرار گرفت. در مســابقات نوجوانان ييســون لوپز كلمبيايي توانسته بود با 160 كيلوگرم در يــك ضرب و 191 كيلوگرم در دو ضرب و مجموع 351 كيلوگرم مجموع قهرمان جهان شود اما ركوردهاي او در اين رقابتها از سوي هريسون آمريكايي مورد حمله قرار گرفت و او توانســت با ثبت 193 كيلوگرم در دو ضرب ركورد نوجوانان دنيا را بشكند.

هريســون در يك ضرب 155 كيلوگرم را باالي سر برده بود تا در مجموع 348 را ثبت كند و برنز بزرگساالن جهان را كسب كند.

اين پديده نوجوانان وزنهبرداري دنيا، گنج ارزشمندي است كه ميتواند تا سالها براي وزنهبرداري آمريكا مدال كســب كند. وزنهبرداري آمريكا در ســالهاي اخير رو به جذب قهرمانان نامدار وزنهبرداري دنيا از جمله شــاهين نصيري نيــا از ايران و پيروس ديمــاس نامدار از يونان آورده تــا به اين ترتيب بتواند اين ورزش را تكاني بدهد. پيروس ديماس براي همه ايرانيها نامي آشــنا است. او قهرمان المپيك در سال 2000 نام گرفت. در آن بازيها دست شــاهين به طور مصلحتي آسيب خورد تا ديماس نابغه بــا مجموع 390 كيلوگرم قهرمان المپيك شــود. وزنهاي كه شاهين نصيري نيا در مسابقات جهاني 1999 در يونان آن را ثبت كرده بود تا مدال طال را از چنگ اين نابغــه خارج كند. حال اين دو نابغه در آمريكا يك هدف مشترك دارند و آن هم ساختن قهرمان وزنهبرداري براي آمريكا است. البته شاهين مربي آكادميهاي وزنهبرداري آمريكا اســت و هرگاه وزنهبــردا­ري از آكادمي او به تيم ملي برســد در كنار كادر فني قرار ميگيرد اما پيروس ديماس ســرمربي آمريكا است. محصول مشترك اين دو ميتوانــد خيلي زود آمريكا را بهعنوان مدعي درجه يك وزنهبرداري دنيا تبديل كند.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran