Iran Varzeshi

جدال هاشمي و سليماني براي تاريخ سازي

وزنهبرداري ايران به دنبال صيد دومين مدال جهاني 105 كيلو هر 2 نماينده 105 كيلويي وزنهبرداري ايران يعني (علي هاشمي و عليرضا سليماني) در عين جواني و سن و سال كمي كه دارند، از تجربه خوبي براي درخشش در رقابتهاي جهاني 2017 آمريكا برخوردار هستند. البته علي هاشمي

- رضا عباسپور ‪Reza Abbaspour‬

تيــم ملي وزنهبــردا­ري كشــورمان در دوران طاليي خود يعني طي ‪17 61،‬ ســال گذشــته كه خــود را بهعنوان يكــي از قطبهــاي وزنهبرداري در دنيا معرفي كرده اســت، تا به امروز در دســته 105 كيلوگرم هرچه در بازيهاي المپيك عملكرد ايدهآل و قابل قبولي داشته و با درخشش چهرههاي شاخصي همچون حسين توكلي و نواب نصيرشالل مدالهاي خوشرنگ و مرغوبي را براي ورزش كشور به ارمغان آورده است، اما در رقابتهاي وزنهبرداري قهرمانــي جهان خيلي نتوانســته همــان صالبت و ظرفيت ارزشــمند خــود را در ايــن وزن 105( كيلوگرم) تكرار كند!

وقتي تاريخ وزنهبــردا­ري ايران را خصوصا در بخشي كه به عملكرد جهاني وزنهبردارا­ن كشورمان در دســته 105 كيلوگــرم مربوط ميشــود، ورق ميزنيم، قطعا آنچه كه بيش از هر چيز ديگري اين وســط چشمگير است و نظرمان را به خودش جلب ميكند، همين عدم توانايي مدالآوري ســتارههاي ملي پوش اين وزن در ميادين مختلف جهاني است!

وزنهبــردا­ران 105 كيلويي كشــورمان اگرچه نمايشي خيره كننده در كســب مدالهاي المپيكي در ايــن وزن داشــتند، ولي همان مــدال بگيران المپيكي ايران در ميادين جهاني همواره جزو حذف شــدهها و ناكامهاي اين رقابت معتبــر بينالمللي لقــب گرفتهاند. تنها دورهاي كه كاروان وزنهبرداري كشــورمان موفق شد در اين وزن يعني دسته 105 كيلوگرم مدال جهاني كســب كرده و اين مدال را به كلكســيون افتخاراتش اضافه كند، برميگردد به سال 2013 و رقابتهاي جهاني (روركالو لهستان). همانجا بود كه محمدرضا براري ملي پوش شايسته كشورمان موفق شــد با ثبت وزنه 221 كيلوگرمي صاحب يك نشــان برنز جهــان در حركت دوضرب شــود اما براري در مجموع با قرار گرفتن در جايگاه چهارمــي به كار خود خاتمه داد تا ايران بار ديگر از كســب مدال مجموع در اين وزن بينصيب بماند. براري اما امســال نيز با توجه به تجربه بسيار خوبي كه داشــت قبل از اعزام تيم به مســابقات جهاني آمريكا، از شــانس بااليي براي كسب مدال مجموع در دســته 105 كيلوگرم برخوردار بود اما كادرفني به هر ترتيب ممكن تصميم به حذف اين وزنهبردار از گردونه مســافران جهاني گرفت و به جاي او علي هاشمي و عليرضا ســليماني مجوز جهاني شدن را گرفتند.

حاال اما زمان رفتــن 2 نماينده 105 كيلويي كشــورمان روي تختــه جهانــي و جــدال آنها با پوالدسرد در آوردگاه جهاني فرارسيده است. سواي هاشمي و سليماني، 11 وزنهبردار ديگر از كشورهاي مختلف در ايــن دوره از رقابتها بــراي وزنه زدن در دســته 105 كيلوگــرم به آناهيــم آمدند. 11 وزنهبرداري كه اگر بخواهيم مطرحترينشـ­ـان را نام ببريم كه بيش از بقيه براي قرارگرفتن روي سكوي قهرماني شــانس دارند، ميتــوان از ايوان افريموف ازبك،هاي اوپ ســئو از كره جنوبي، آرتورپلزين­ك از لتوني و آركادئوس ميشالسكي از لهستان نام برد كه همگي از وزنهبردارا­ن نسبتا مطرح حاضر در اين وزن هســتند. البته نبود چهرههاي شاخص دسته 105 كيلوگرم همچون ايليــن ايلياي قزاق، ديويد بجانيان روس، روسالن نورالدينف ازبك و محمدرضا براري كه همگي جزو ســتارههاي عنواندار و مطرح وزنهبرداري جهان در اين دسته به شمار ميروند به دليــل محروميت، مصدوم بــودن و يا عدم اعزام به مســابقات جهاني امسال نيز مثل اوزان برگزار شده در آناهيم، قطعا باعث افت قابل توجه ســطح كيفي و ركوردي مســابقات دســته 105 كيلوگرم امسال ميشــود. اتفاقي نه چندان مطلوب كه باعث شده نتوانيم مســابقات جهاني 2017 را با ادوار گذشته مقايسه كنيم.

به هر حال علي هاشــمي و عليرضا سليماني هر دو نماينده 105 كيلويي كشــورمان امسال در شرايط آمادگي بســيار خوبي به سر ميبرند. البته هاشــمي در آناهيــم بهخاطر تغيير شــرايط آب و هوايي درگير بيماري آنفلوآنزا شده بود كه بيماري

گويــا بهبــود يافتــه و مليپــوش كشــورمان از اين بابت مشــكلي ندارد. هاشــمي و ســليماني هر دو با ثبت ركورد ورودي 401 كيلوگرم قرار است در مسابقات جهاني به روي تخته بروند. البته قطعا در كوران مسابقه ركوردهاي ايــن دو وزنهبردار و بقيــه 105 كيلوييها تغييرات عمدهاي خواهد داشــت. علي هاشــمي در آخرين ركوردگيري كه تيم ملي در بابلســر داشــت موفق شــد با ثبت وزنههــاي 185 در حركت يكضرب و 228 كيلوگرم در دو ضرب با مجموع 413 كيلوگرم به كار خود خاتمه دهد. عليرضا سليماني نيز موفق شــد با مهار وزنههاي 183 كيلوگرم در يكضرب و 222 كيلوگرم در دوضرب با مجموع 405 كيلوگرم مسافر جهاني شود. حاال بايد منتظر ماند و ديد كه اين دو وزنهبردار جوان، پرانرژي و با آتيه كشورمان آيا ميتوانند نامشان را بهعنوان دومين مدال بگيران جهاني در دسته 105 كيلوگرم ثبت كنند يا اتفاقي ديگر در پايان مسابقه دســته 105 كيلوگرم براي كشورمان رقم ميخورد.

علي هاشمي و عليرضا سليماني هر دو نماينده 105 كيلويي كشورمان امسال در شرايط آمادگي بسيار خوبي به سر ميبرند. البته هاشمي در آناهيم بهخاطر تغيير شرايط آب و هوايي درگير بيماري آنفلوآنزا شده بود كه بيماري او با پيگيري كادرفني و رسيدگي به شرايط اين وزنهبردار گويا بهبود يافته و مليپوش كشورمان از اين بابت مشكلي ندارد.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran