Iran Varzeshi

قیمت واقعی شجاعیان چقدر است؟

از 28 آذر مــاه نقــل و انتقــاالت نیم فصل رســما آغاز ميشــود و این بیم وجــود دارد كه یارگیران در باشــگاه اســتقالل بــاز هم بدون توجــه به قیمــت واقعي بازیکنــان ارقام قابل توجهــي را بپردازنــد. در نقل و انتقاالت پیش فصل باشــگاه اســتقالل در برخــي

- حمیدرضا عرب ‪Hamidreza Arab‬

شــجاعيان پيش از تجربه نيمكتنشيني در اســتقالل بارها از سوي عليرضا منصوريان و سپس وينفريد شفر در تركيب اصلي به كار گرفته شــد اما نتيجه حضور ايــن بازيكن در تركيب اصلي منجر به نمايش درخشاني نشد و تنها روزي كه شــجاعيان بازيكن باكيفيتي جلوه كرد به روزي مربوط ميشــود كه آبيها در رشــت موفق شدند ســپيدرود را شكست دهند.

شــجاعيان فقط آن روز براي اســتقالل گل زد و غالبــا در تركيب اســتقالل بازيكني بيبرنامــه بــود. انتظار ميرفت ايــن بازيكن بــا توجه بــه مبالــغ بااليي كه صــرف اخذ رضايتنامها­ش شــده در اســتقالل به بازيكني كليدي بدل شــود اما با گذشــت پانزده هفته از ليــگ هرگز چنين نشــده و حتي بازيكنان به مراتب ارزانتر در اســتقالل عملكرد بهتري داشتهاند. در همين راستا ميتوان به بازيكناني همچون سيدحسين حسيني، مجيدحسيني، فرشــيد اسماعيلي و حتي مهدي قائدي اشاره كــرد؛ جوانهايي كه دســتمزدها­ي زيادي از استقالل نگرفتهاند و پولي كه صرف خريد آنها شده بسيار معقول است.

شايد اگر باشــگاه استقالل تامل بيشتري در جــذب بازيكنان ميكرد و در هياهوي نقل و انتقاالت قرار نميگرفت و متاثر از فضاسازي رســانهاي، اهداف و برنامههاي خــود را جلو نميبرد، اكنون نيز شرايط فني مطلوبتري را تجربه ميكرد اما بيتجربگي برخي مسووالن بخصوص پندار توفيقي كه اصول خريد بازيكن را نميداند و فقط به دنبال نمايش است باعث شــد اســتقالل در برخــي خريدهايش دچار ضررهاي مالي بسيار شود.

طبق گفته هوشنگ نصيرزاده، مديرعامل باشگاه گسترش فوالد تبريز هنوز 600 ميليون تومان از حق انتقال شجاعيان به استقالل باقي مانده است.

نصيــرزاده در اين بــاره توضيحاتي داده كه قابل توجه است: «نميتوانم رقم كلي حق انتقال شــجاعيان به استقالل را افشا كنم. اين يك موضوع پنهان بين من، باشگاه استقالل و شجاعيان است اما ميتوانم به بخشي از مبالغي كه هنوز باقي مانده اشاره كنم. باشگاه استقالل بايد در تاريخ 96/7/۳0 مبلغ 00۳ ميليون تومان از حق انتقال شــجاعيان را پرداخت ميكرد كه هنوز اين اتفاق نيفتاده است. 00۳ميليون تومان ديگر متعلق است به تاريخ 96/10/۳0 كه باشگاه استقالل متعهد به پرداخت آن است.»

از نصيرزاده پرســيديم كه آيا اين مبالغ را باشــگاه اســتقالل پرداخت ميكند و اگر نكند واكنش باشگاه گسترش چه خواهد بود كه او در پاسخ گفت: «با باشگاه استقالل صحبت كرديم و آنها وقت گرفتهاند تــا ابتدا 00۳ ميليوني كه تاريخ پرداختش گذشــته را بپردازند. ما با آنها رابطه بدي نداريــم و قولهايي دادهاند كه روي آن قولها حساب ميكنيم. مشكلي در اين راستا به وجود نخواهد آمد.»

مديرعامل گســترش فــوالد از بيان اينكه استقالل چه مبلغي را بابت حق انتقال شجاعيان پرداختــه خودداري كرد امــا همين كه او 600 ميليون از حــق انتقال را تاييد ميكند نشــان ميدهد باشگاه استقالل مبلغ گزافي را پرداخته است. اگر به ياد داشته باشيد بخشي از حق انتقال

شاید اگر باشگاه استقالل تامل بیشتري در جذب بازیکنان ميكرد و در هیاهوي نقل و انتقاالت قرار نميگرفت و متاثر از فضاسازي رسانهاي، اهداف و برنامههاي خود را جلو نميبرد، اكنون نیز شرایط فني مطلوبتري را تجربه ميكرد اما بيتجربگي برخي مسووالن باعث شد استقالل در برخي خریدهایش دچار ضررهاي مالي بسیار شود

پيش از شروع فصل پرداخت شد كه مديرعامل گســترش فوالد در آن مقطع پرداختي از سوي باشــگاه اســتقالل را تاييد كرد. در واقع اين دو فقره چك 00۳ ميليــون توماني كه باقي مانده احتماال قســطهاي سوم يا چهار حق انتقال اين بازيكن است. در آن ايام كه قرار بود شجاعيان به استقالل ملحق شود، صحبت از پرداخت مبلغي حــدود يك ميليــارد و نيم بود. ظاهــرا انتقال چنين مبلغي از سوي باشگاه استقالل به باشگاه گسترش فوالد تبريز صحت دارد.

عالوه بر اين مبلغ قطعا دستمزد شجاعيان در اســتقالل هم مبلــغ قابل توجهي اســت و اگــر همينطور سرانگشــتي حســاب كنيم اين بازيكــن بيــش از ۳ ميليارد تومــان خرج روي دست استقالل گذاشته اســت. رقمي كه هرگز بــا توانمنديها­ي اين بازيكــن مطابقت ندارد و اســتقالل هيچ سودي - نه فني و نه اقتصادي - نكرده است.

در واقع اين باشگاه گســترش فوالد تبريز بود كه از انتقال شجاعيان نفع و بهره كافي برده اســت. بيشك شــجاعيان با اين وضعي كه در استقالل دارد در گسترش فوالد هم به بازيكني نيمكتنشــي­ن بدل ميشــد اما ابتــداي فصل شــرايطي پيش آمد كه باشگاه تبريزي از انتقال بازيكني كه ستاره هم نبود و ارزش فني آنچناني نداشت، ســود مالي بااليي به جيب زد تا اكنون برنده انتقال ميلياردي لقب بگيرد.

به هر حال باشــگاه اســتقالل بايد از اين انتقالهاي ناموفق درسهاي بســياري بگيرد و در ادامه مديريت خود تدبير بيشتري پيشه كند و اجازه ندهد منابع مالي باشــگاه كه به سختي تامين ميشــود راحت از دســت بــرود و خرج بازيكناني ناكارآمد و بيكيفيت شود.

شــايد اگر شجاعيان ميتوانست به مهرهاي موثــر و ايدهآل بدل شــود اكنــون هزينههايي كــه براي جذب اين بازيكن شــده با انتقادهاي بســياري همراه نبــود اما ايــن بازيكن پس از امضاي قرارداد با اســتقالل سير نزولي سريعي را پيمــود و در شــرايط نامناســب فنــي قرار گرفــت به طــوري كه حتي وينفريد شــفر هم عالقهاي به اســتفاده از شــجاعيان در تركيب اصلي استقالل ندارد.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran