Iran Varzeshi

فيل بزرگ و روياي بازگشت به جام جهاني اسكوالري: زندگي ادامه دارد

- سيد علی بلندنظر ‪Ali Boland nazar‬

ســه ســال و نيــم بعــد از تماشــاي حقارتبارتر­يــن شكســت تاريخ برزيــل، لوييز فيليپه اســكوالري به يك چالش جديد نزديك ميشــود و جام جهاني يا ليگ برتر انگليس در ميان مقاصد ارجح او اســت. مربي سابق برزيل، پرتغال و چلســي به تازگي به دوران دوســال و نيمه حضورش در چين و تيم گوانگژو اورگرانده پايان داده.

اين مربي 69 ساله در مصاحبه اختصاصي با رويترز گفت تماسهايي با او گرفته شده براي مربيگري در شــيلي، عربستان سعودي، امارات عربي متحده و قطــر اما نيمكت خالي تيم ملي اســتراليا برايش جذابيت بيشــتري دارد: «من يكي از نامهايي هســتم كه مورد توجه مقامات فوتبال اين كشــور قرار گرفتند و ميخواستند بدانند آيا مايلم با اين تيم در جام جهاني حضور داشته باشم يا نه. شايد بتوانند در فوريه كسي را به خدمت بگيرند اما من دوست ندارم مربي يك تيــم فقط در جام جهاني باشــم، مايلم با تيمي كار كنم كه يك پروژه منســجم دارد براي يك يا دو سال.»

آنگه پوستكاوغلو مربي سابق استراليا بعد از آنكه اين تيم را از ســد هندوراس در پليآف بين قارهاي عبور داد از ســمت خود استعفا كرد و بعــد از آن تالش مقامات فوتبال اين كشــور براي پيداكردن جانشــين آغاز شد. استراليا در گروه C جام جهاني با فرانســه، پرو و دانمارك همگروه است.

مدير اجرايي فدراســيون فوتبال استراليا البتــه گفته مربي اهل اين كشــور بايد انتخاب شــود و گراهام آرنولــد و تونــي پوپوويچ را از نامزدهاي پيشتاز دانسته.

اســكوالري كه به برزيل رفته تا به مسائل شــخصياش در روزهاي كريســمس برســد، ميخواهد بعــد از دوران موفقــي كه در چين داشته به مربيگري برگردد؛ او گوانگژو اورگرانده را به سه قهرماني ليگ چين رساند و در اين راه امثال اسون گوران اريكسون، مانوئل پيگريني و آندره ويالش بواش را شكست داد.

او به پيشــنهاد تيمهاي باشگاهي هم فكر ميكند بخصوص اگر از ليگ برتر باشــد هشت سال بعد از آنكه دوران حضورش در چلسي تنها هفت ماه دوام آورد اما بيشترين پيشنهادها را از تيمهاي ملي داشته. اسكوالري ميگويد از چهار تيم ملي پيشــنهاد داشته كه بيشترشان به جام جهاني نرفتند اما در زماني كه در چين مشغول بوده بــه همه جــواب رد داده: «از عربســتان ســعودي با من تماس گرفتند، شيلي هم من را ميخواست، تيمهاي آسيايي مثل امارات و قطر هــم بودند اما من قرارداد داشــتم. منتظر بودم وقتش برســد و حاال به دعوتهــا فكر كرده و بررسي شان ميكنم.»

او كه در كشورش به «فيل بزرگ» شهرت دارد در رده ملي و باشــگاهي ســابقه زيادي در عرصه مربيگــري دارد. او در برزيــل، انگليس، ازبكستان، كويت و چين مربي بوده و پرتغال را به فينال يــورو 2004 و نيمهنهايي جام جهاني 2006 رسانده اما بيشتر به خاطر فراز و نشيبها با تيم ملي كشورش به ياد آورده ميشود.

تيــم برزيل بــا داشــتن امثــال رونالدو، ريوالدو، رونالدينيو و روبرتو كارلوس با مربيگري اسكوالري به قهرماني جام جهاني 2002 برزيل رســيد كه پنجمين جام اين كشــور بود اما در بازگشت 10 ســال بعد موفقيت كمتري داشت. بعد از قهرماني جام كنفدراســي­ونهاي ،2013 برزيــل مدعي جــدي قهرماني در مســابقات وطني بود اما بعــد از نتايج نه چندان خوب در نيمهنهايي، برابر آلمان 7 بر يك شكست خوردند تا بدترين نتيجه تاريخ برزيل رقم بخورد.

آن نتيجــه هرگــز از بيــن نمــيرود اما اســكوالري كه از نظر تعداد پيــروزي در جام جهانــي تنها هلموت شــون را پيش روي خود دارد، نگاهش به آينده اســت نه گذشته. او كه هنوز هم حرف زدن از آن نتيجه برايش ســخت اســت، ميگويد: «مــا ميخواســتي­م در خانه قهرمان جام جهاني شــويم، باختيم و آشــكارا ناراحت بوديم اما زندگي بايد ادامه پيدا ميكرد همانطور كه بعد از قهرماني جام جهاني 2002 ادامه يافت. اين طبيعي است.»

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran