Iran Varzeshi

زنگ خطر براي حذف دوباره قهرمان جام حذفي از ليگ قهرمانان آسيا

به‌بهانه‌صعود‌صنعت‌نفت‌آبادان‌و‌استقالل‌خوزستان‌به‌نيمه‌نهايي

- حميدرضا عرب ‪Hamidreza Arab‬

اظهارات فراز كمالوند درباره اوضاع اقتصادي باشــگاه صنعت نفت آبادان به مانند يك قصه تراژيك ميماند؛ رماني غمانگيز كه چالشهاي بزرگ در عاليترين ســطح باشــگاهي فوتبال ايران را يادآوري ميكند. صنعت نفت آبادان، اين تيم قديمي كه ريشــه در دلهاي فوتبالدوسـ­ـتان آباداني دارد، از داشــتن امكانات كافي بيبهره است و به گفته سرمربياش آنقدر به لحاظ مالي تهي شــده كــه در يكي از مهمترين بازيهــاي تاريخش كه منجر به نخســتين صعود به مرحله نيمهنهايي جام حذفي شــد، از داشتن پزشك روي نيمكت خود بيبهره است و بازيكنانش هم ماههاست حقوق مكفي نگرفتهاند.

نمونههايي از اين وضعيت بغرنج مالي را در ديگر تيمهاي ليگ برتر مشــاهده كردهايم. همنام تهراني صنعت نفت آبادان ماههاســت بدون پرداختي به بازيكنان در ليگ برتر روزگار ميگذراند و هيچ راه حلي براي برون رفت اين باشــگاه از وضعيت موجود ارائه نميشــود و حتي متوليان فوتبال نيز در مقابل اين موقعيت عجيب ســكوت پيشــه كردهاند و انگار هيچ نارضايتي از حال و روز اين تيم ندارند. نفت تهران در حالي اين فضاي نااميدكنند­ه را تجربه ميكند كه پيش از رســيدن به مالكان ناتوان و مقروض خود بازيكنان خوشنامي را به سبب برخورداري از يك نظام باشــگاهدا­ري هدفمند و با برنامه به سطح ملي رساند و صنعت نفت آبادان نيز اگر به مانند نفت تهران در ســالهاي اخير بازيكنســا­زي موفق نبود اما فوتبال آبادان را كه اســتعداده­اي بزرگي در گذشته از آن بيرون جهيده سالهاي بسياري است در ســيطره خود دارد و جزو معدود باشگاههايي محسوب ميشود كه قدمتي بيش از 50 سال را تجربه ميكند.

اوضاع نابسامان در شيوه باشــگاهدا­ري ليگ برتر تنها به اين دو باشگاه ختم نميشود و تيمهاي ســپيدرود رشت و مشكيپوشان مشــهد نيز از بدو ورود به ليگ برتر با مشكالت عديده مالي مواجه بودهاند در حالي كه مسووالن ورزش استان گيالن و استان خراسان پس از صعود اين تيم به ليگ برتر وعدههاي بســياري در حمايت از تيمهاي شهرشان سر دادند. استقالل خوزستان ديگر تيم خطه فوتبالخيز جنوب هم در رديف همين تيمها دستهبندي ميشــود در حالي كه همين باشگاه دو فصل پيش موفق به كسب قهرماني ليگ برتر شد و بر بام فوتبال ايران تكيه زد.

اســتقالل خوزســتان نيز همچون صنعت نفت آبــادان عصر ديروز بــا برتري مقابل تراكتورســ­ازي به مرحله نيمه نهايي جام حذفي رســيد تا احتمال قهرماني اين تيم نيز به مانند صنعت نفت آبادان در جام حذفي فصل جاري قوت بگيرد. تصور كنيد يكي از دو تيم خوزستان سرانجام در جامحذفي قهرمان شود.

آنگاه چه سرنوشــت موهومي در انتظار اين دو باشــگاه خواهد بــود وقتي ديديم تيم نفت تهران به دليل نقصهاي مالي به ســادگي از حضور در ليگ قهرمانان فصل جاري كنار گذاشــته شد تا ذوبآهن از مزيت حضور در آســيا و منافع بزرگ مالياش بينصيب نماند. شــايد فردا نيز با قهرماني يكي از اين دو تيم خوزســتاني متوليان فوتبال ايران تصميم به حذف آنها و جايگزيني تيم ديگري بگيرند اما آيا اين روش درستي براي اداره فوتبالي است كه در ويترين آســيا قرار دارد؟ آيا حذف دوباره يكــي از اين دو تيم در صورت قهرماني در جام حذفي ارزش و اعتبار فوتبال باشــگاهي را در بعد بينالمللي خدشــهدار نخواهد كرد؟ براي نجات تيمهاي خوزســتاني همين امروز هم دير است كما اينكه فصل پيش نيز به رغم تذكرات بســيار درباره وضعيت نفت تهران هيچ گوش شنوايي وجود نداشت تا سرانجام تيم تهراني به وضعي دچار شد كه امروز مشاهده ميكنيم.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran