Iran Varzeshi

استقالل نيم فصل دوم، مافوق سرعت

اســتقالل در چارچوب دروازه، خط دفاع و خط میانی به ثبات نســبی رسیده و تنها مانده است ترمیم خط حمله تا شــاید استقالل را در نیم فصل دوم تیمی امیدوار کننده تر ببینیم. شــفر که از بدو ورود به اســتقالل کوشــید ابتدا با تغییر نگرش بازیکنان و سپس تمرکز روی مسـ

- حمیدرضا عرب ‪Hamidreza Arab‬

نارضايتی وينفريد شفر از عملكرد حسن بيت سعيد سرانجام باعث جدايی اين بازيكن شــد تا اوليــن جرقههای تغييــر در تركيب هجومی اســتقالل در نيم فصل دوم روشــن شــود و آبی ها به ســمت تحوالت تاكتيكی بروند. ترديدی نيســت كه منحنــی نمودار تحوالت ســير صعودی خواهد داشت و ديگر مهاجمان استقالل نيز در نيم فصل دوم آرام آرام از تركيب دور خواهند شــد. توقعی هم نيســت كه سجاد شــهباززاد­ه و علی قربانی جايی در تركيب استقالل داشته باشند. حال شــايد وضعيت جابر انصاری قدری متفاوت باشــد و اين بازيكن به دليل عملكرد نســبتا بهتــر همچنان يكــی از گزينــه های جدی حضور در تركيب اصلی باشــد. رويه حذف و اضافهها از آن جهت ضرورت بيشتری میيابد كه میبينيم محســن كريمی و بهنام برزای رسما با اســتقالل قرارداد منعقد كردهاند كه وينفريد شفر الاقل در هفته های آغازين اين دو بازيكن را توامان در تركيب قرار خواهد داد تا شايد به آن اهدافی كه در ذهن دارد برسد و اســتقالل را به تيمی قابل قبول بدل كند. حضور برزای و كريمی دســت كم استقالل را از نظر ســرعت بازی در وضعيت مطلوبی قرار خواهــد داد و چنانچه مهــدی قائدی هم در تركيب باشد، ســرعت بازی استقالل به طرز شــگفت انگيزی باال خواهد رفــت. در واقع آبیها با اين بازيكنان به ســمت وسوی يك بازی متفــاوت خواهند رفت و شــايد از آن خصلت ذاتی كــه اصرار به ارســال از جناح راســت بود قدری فاصله بگيرنــد و تاكتيك های متنوعی را در ميــدان بازی اجرا كنند. ســبك بازی محسن كريمی و بهنام برزای به گونهای اســت كه وينفريد شفر میتواند روی تحوالت تاكتيكی حســاب كنــد. كريمی را پيش از مصدوميت بازيكنی سريع و پرانرژی ديــده بوديم. عنصری كه اگر عضالت خود را خوب آماده كند، استمرار بيشتری در تركيب خواهد داشت. كريمی يك ويژگی هم دارد كه شايد مشكل گلزنی استقالل را برطرف كند. او در زدن ضربات آخر نيز اغلب موفق است و از ايــن قابليت ذاتی بهره می برد كه در صف گلزنان استقالل در نيم فصل دوم قرار بگيرد. بهنام برزای نيز اگر به اندازه كريمی تكنيكی نباشــد اما از خصيصه ســرعت بهره میبرد.

سبک بازی محسن کریمی و بهنام برزای به گونهای است که وینفرید شفر میتواند روی تحوالت تاکتیکی حساب کند. کریمی را پیش از مصدومیت بازیکنی سریع و پرانرژی دیده بودیم. عنصری که اگر عضالت خود را خوب آماده کند، استمرار بیشتری در ترکیب خواهد داشت.

گرچــه نبايد فراموش كنيم كه برزای در ذاتش مهاجمی گلزن است و اگر به خوبی تغذيه شود از اين ويژگی بهرهمند اســت كه او نيز در صف گلزن های استقالل قرار بگيرد.

4-4-2 يا ؟4-2-3-1

بعــد از اعمال تغييــر در چينــش بازيكنان احتماال سرمربی استقالل به اين سوال فكر خواهد كرد كه تيمش را با چه روشــی به ميدان بفرستد؟ پاسخ دادن به اين سوال زمانی ممكن می شود كه بازيكنان در يكی از اين دو سيستم عملكرد خوبی داشته باشند آنگاه شــفر دوباره از روشی استفاده خواهد كرد كه به اصطالح جواب مثبت داده. شفر عالقه زيادی دارد كه استقالل را با روش 2-۴-۴ به ميدان بفرستد. او در بازی های اخير غالبا تيمش را اينگونه آرايش كرده و نتايج نسبتا خوبی هم گرفته است اما تعدد بازيكنان سرعتی در نيم فصل دوم و لزوم حفظ بازيكنانی همچون ابراهيمی و نورافكن در تركيب اصلی ممكن است استقالل را به سمت بازی بــا روش ۴-2-3-1 ببرد. در اين روش قطعا بايد يك مهاجم نوك در تركيب اســتقالل باشــد. بازيكنی كه از شــم گلزنی بااليی برخوردار باشد. شــايد برزای بتواند اين مســووليت را به شــكل مطلوبی انجام دهد و شــايد هم سرمربی استقالل دســت بگذارد روی توانايیهــ­ای جابر انصاری كه تعداد گلهای زدهاش بيش از ديگر بازيكنان بوده. در اين روش قدری هم علی قربانی شانس دارد اما عملكرد اين بازيكن به شدت پرفراز و نشيب است و مهاجم با ثباتی محسوب نمی شود.

آخرين پروژه شفر

وينفريــد شــفر از زمانی كه ســكان هدايت اســتقالل را برعهده گرفته كوشيده پروژه ترميم اســتقالل را خط به خط جلو ببرد. او در قدم اول مهدی رحمتی را كــه از دوران اوج فاصله گرفته بود بــه نيمكــت ذخيرهها دوخت تا كار دســت دروازهبان جوانی همچون ســيد حسين حسينی بيفتد. تصميمی شجاعانه كه عليرضا منصوريان با آن عقبه طوالنیاش در استقالل هيچ گاه نتوانست انجــام دهد و رحمتی را بــرای زمانی معين روی نيمكت بنشــاند تا شايد اســتقالل صاحب دروازه بان با انگيزهتری شــود. قدم بلند بعدی شــفر در خــط دفاع رخ داد. جايی كــه او تصميم گرفت از روزبه چشمی و مجيد حسينی به عنوان دو مدافع ميانی خود بهره بگيرد. اما اوج ابتكارات شــفر به نقطهای مربوط میشــود كه از نورافكن در پست دفاع چپ اســتفاده كرد. شايد حضور مداوم ميالد زكی پــور اين ذهنيت را به وجــود آورده بود كه اســتقالل از اين پس با هميــن بازيكن در ميدان هــای ليگ ديده خواهد شــد اما شــفر به جهت استحكام بخشــی بيشتر به خط دفاع از نورافكنی بهره گرفت كه پيشترها نيز در پســت دفاع چپ بــازی میكرد و عالوه بر آن عنصری ســازنده تر محســوب می شــود. در خط ميانی نيز شــفر با بازی گرفتن توامان از فرشــيد اسماعيلی و سرور جباروف نشان داد كه عالقه بسياری به افزايش بار بازيســازی تيمش دارد. هرچند كه اين دو بازيكن در گلزنی هم موفقيتهايی داشتند و نشان دادند اگر در موقعيت قرار بگيرند میتوانند ضربه زننده های خوبی در خط آتش اســتقالل باشــند. حال شفر دســت گذاشــته روی ترميم خط حمله كه اين پروژه با بازگشــت كريمی و برزای میتواند با سرعت بيشتری انجام شــود و اين بازيكنان شفر را به ســمت و سوی اهداف عالی اش سوق دهند. شــفرتا به امروز در ترميم خط دفاع و خط ميانی موفق بوده و ســاماندهی مطلوبی داشــته و اين اميدواری وجود دارد كه در ساختن خط حملهای گلزنتر نســبت به نيم فصل اول به توفيقاتی نايل شود.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran