Iran Varzeshi

نورافكن- شارلروا در بن بست

- امیر اسدی ‪Amir Asadi‬

اميد نورافكن هنوز اميدوار است دري به تخته بخورد و بتواند رضايتنامه خود را براي حضور در شارلروا از استقالل دريافت كند. وقوع اين اتفاق با توجه به شرايط موجود، بعيد است و غيرممكن. استقالل ميخواهد نهايت بهره را از بازيكني ببرد كه سالها - از جوانان تا امروز - براي او هزينه كرده و به اين سطح رسانده. هر دو طرف منتظرند اتفاق جديدي در مسير اين انتقال رخ دهد؛ اتفاقي كه قطعا نميتواند تخفيف 900 هزار دالري از سوي استقالل يا پرداخت يك ميليون دالري از طرف شارلروا باشد.

بــراي اميــد نورافكــن، يكــي از راههاي رســيدن به فهرســت تيم ملي، حضور در يك باشگاه اروپايي است. باشگاهي كه بتواند هم به پيشرفت او كمك كند و هم مبلغي را بهعنوان حق انتقال در اختيار استقالل قرار دهد. شارلروا در بلژيك باشگاه مورد نظر است؛ تيم دوم ليگ بلژيــك بعد از بروژ كه ايــن فصل را فوقالعاده ســپري كرده و همچنان براي كســب عنوان قهرماني شانس دارد.

مديران ايراني شارلروا بعد از انتقال موفق كاوه رضايي، جذب اســتعداده­اي فوتبال ايران را در دســتور كار قــرار دادهاند. آنهــا ابتداي فصل مجاني و بــدون پرداخت مبلغي بهعنوان رضايتنامه توانســتند مهمتريــن و موثرترين بازيكن اين فصل خود را جذب كنند. كاوه پس از پايان قرارداد يك ســاله با استقالل در قامت يك بازيكن آزاد به بلژيك رفت، پيراهن شارلروا را پوشيد و درخشش را آغاز كرد.

براي باشــگاهها­ي اروپايــي، درآمدزايي از كشف اســتعداده­ا و انتقال آنها به باشگاههاي متمول يكي از راههاي حيات اســت. راهي كه شارلروا نيز در پيش گرفته و البته براي رسيدن بــه اين هدف بازيكنان نخبــه ايراني را در نظر گرفته است. نورافكن هم يكي مثل كاوه رضايي اســت، البته با ايــن تفاوت كه او با اســتقالل قرارداد دارد و به همين سادگيها نميتواند به بلژيك برود و براي شارلروا بازي كند.

ابتداي همين فصل، وقتي قرارداد نورافكن با اســتقالل به اتمام رســيده بود، مديران اين باشگاه اقدام به تمديد قرارداد با او كردند؛ يكي از مهمتريــن و ويژهترين كارهايي كه افتخاري و توفيقي در دوران حضورشــان در اســتقالل انجام دادند. نورافكن كه از جام جهاني جوانان برگشــته بود، پاي تمديد قرارداد با استقالل را امضا زد و خيال مديران اين باشــگاه را راحت كرد. شــايد اگر آن امضا نبود، حاال نورافكن به شارلروا ميرفت و براي اين تيم بازي ميكرد.

اســتقالل بــراي از دســت دادن يكي از اســتعداده­اي بزرگ خود، رقــم قابل توجهي را بهعنوان حق انتقال درخواســت كرده است. رقمي كه به قول وينفريد شــفر ميليون دالري اســت. شارلروا اما نه باشــگاه متمولي در ليگ بلژيك اســت و نه دست به سرمايهگذار­يهايي اينچنينــي ميزند. اين باشــگاه كه در بخش فرانسوينشـ­ـين بلژيك قرار دارد، در سالهاي اخير هرگز بازيكني گرانقيمت جذب نكرده كه نورافكن دومياش باشد.

تخصص شــارلروا جــذب بازيكناني نظير كاوه رضايي اســت. ســتارههاي­ي ناشناخته در فوتبال اروپا كه در ليگ بلژيك بازي ميكنند، ميدرخشــند و با مبالغ ســنگين به باشــگاه ديگري فروخته ميشــوند. اين يك نكته ويژه درباره فعاليت باشــگاهها­يي نظير شــارلروا در فوتبال اروپا اســت. نكتهاي كه اجازه نميدهد نورافكــن به بلژيك بــرود و در اين ليگ معتبر بازي كند.

اســتقالل براي صدور رضايتنامه نورافكن، مبلــغ يــك ميليــون دالر از طــرف بلژيكي ميخواهــد. مبلغي كه نه تنها مــورد موافقت مديران ايراني اين باشگاه قرار نگرفته، بلكه اين انتقال را با موانعي مواجه كرده. شــارلروا هرگز چنين پولــي را براي دريافــت رضايتنامه يك بازيكن آسيايي و حتي اروپايي هزينه نميكند و البته اســتقالل هم نميخواهد نورافكن را با مبلغ پايين بفروشد.

موضع اســتقالل درباره نورافكن حرفهاي اســت. اين بازيكن اگر در فهرســت كيروش باشد و به جام جهاني برود، قطعا با رقم بهتري ميتواند به اروپا منتقل شود. آن وقت استقالل هم به سود بيشتري ميرسد و ميتواند درصدي از هزينههاي خود را با فروش نورافكن پوشش دهد. پس صبر و طمانينه باشــگاه اســتقالل درباره بحث نورافكن حرفهاي و به موقع است.

اما پيشنهاد شــارلروا. اين باشــگاه براي انتقال نورافكن، 100 هزار دالر كنار گذاشــته و بيشتر از اين مبلغ هم نميخواهد براي جذب مدافع هافبك 20 ساله اســتقالل هزينه كند. اختــالف ‪20 01،‬ و 30 هزار دالر نيســت كه طرفيــن تخفيف بدهنــد و در نهايت به توافق برسند. اختالف ميان دو باشگاه 900 هزار دالر اســت و به همين دليل ميتوان از همين حاال پرونده حضور نورافكن در شارلروا را بست.

اميد نورافكــن البته هنوز اميدوار اســت دري به تخته بخورد و بتواند رضايتنامه خود را دريافت كند. وقوع اين اتفاق با توجه به شرايط موجــود، بعيد اســت و غيرممكن. اســتقالل ميخواهــد نهايت بهــره را از بازيكني ببرد كه ســالها – از جوانان تا امروز – براي او هزينه كرده و به اين ســطح رســانده. هــر دو طرف منتظرند اتفاق جديدي در مسير اين انتقال رخ دهد. اتفاقي كه قطعــا نميتواند تخفيف 900 هزار دالري از ســوي استقالل يا پرداخت يك ميليون دالري از طرف شارلروا باشد.

تخصص شارلروا جذب بازيكناني نظير كاوه رضايي است. ستارههايي ناشناخته در فوتبال اروپا كه در ليگ بلژيك بازي ميكنند، ميدرخشند و با مبالغ سنگين به باشگاه ديگري فروخته ميشوند.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran