Iran Varzeshi

تنبيه دیگری وجود نداشت؟

پرسشی‌كه‌برانکو‌باید‌به‌آن‌پاسخ‌بدهد

- سعيد زاهدیان ‪Saeed Zahedian‬

به نيمكت پرســپوليس نــگاه ميكنيم؛ هيچ بازيكن سرشناســي در ميان ذخيرهها نيســت؛ چه اتفاقي رخ داده؟ تكليف مهــدي طارمي كه از مدتها قبل معلوم بود. مهاجم اصلي پرســپوليس نزديك به 4 ماه است كه با محروميت فيفا، حق بازي ندارد. اما پرسش اصلي اين بود: «منشا و احمدزاده كجايند؟ » ظاهرا آنها به دليل درگيري در تمرين از ســوي برانكو مواخذه شده و علت غيبتشان، تنبيه انضباطي اعالم شده بود.

برانكو- و شايد اغلب پرسپوليســ­يها- خيال ميكردند با اين شرايط هم از پس تيم بحرانزده نفت برميآيند اما يك مســابقه فوتبال هميشــه آنطور كه ما خيال ميكنيم جلو نميرود؛ برخالف انتظار همه، روز بازيكنان پرســپوليس هم نبود و ســتارههاي هميشــگي، بدترين بازي فصل خود را انجــام دادند. نفت كه ميدانســت توان حمله كردن و بازي برابر را ندارد، از همان ابتدا حتي به فكر ضد حمله هم نبود چون ميخواســت انرژي بازيكنانش را تا آخرين لحظه حفظ كند. با همين تحليل درســت هومن افاضلي، آنها به بازي بســته و تدافعي رو آوردند و چند اليه جلوي هافبكها و مهاجمان پرسپوليس ايستادند تا در روز بد بازيكنان پرسپوليس، دروازه خود را بسته نگه دارند. البته از درخشش و واكنشهاي خوب دروازهبان نفت هم نبايد گذشت.

امــا دليل اصلي گــره خوردن بازي، عملكــرد بازيكنان نفت بود؟ شــايد با اينهمه بدترين تصميم برانكــو و نگاه مغرورانه به تركيــب اصلياش قابل انكار نيســت؛ شــايد بخش مهمي از داليل از دســت رفتن 2 امتياز پرسپوليس بازي هوشمندانه نفت باشــد و استراتژي هومن افاضلي كه جواب داد اما نبايد از اشتباه برانكو چشمپوشي كرد. وقتي بازي گره خورد، پرسپوليس گزينهاي براي تعويض نداشــت. نه الوانزاده و نه طاهرخانــي هيچكدام تغييري در روند پرســپوليس ايجاد نكردند تا برانكو به جاي بيانضباطها تنبيه شــود. در شرايطي كه نيمكت پرسپوليس خالي ميشــد، بدترين اتفاق كنار گذاشتن منشــا و احمدزاده بود. برانكو اگر كمي سياست به خرج ميداد، از آنها استفاده ميكرد تا 3 امتياز بازي با نفت را تضمين كند و بعد از بازي به حساب احمدزاده و منشا ميرسيد. وقتي براي بازيكنان- بخصوص فوتباليســ­تهاي ليگ ايران- هيچ تنبيهي به اندازه جريمه مالي تاثيرگذار نيســت، چرا بايد برانكو دو بازيكني را كه از باشگاه پول ميگيرند تا در خدمت تيم باشــند به راحتي كنار بگذارد، در حالي كه همه ميدانيم هفته بعد ناچار به اســتفاده از آنها خواهد بود. در بازي با نفت، قرار بود محسن مسلمان در تركيب اصلي نباشــد. ميگفتند دليلش خنده تلخ پــس از تعويض در بازي با تراكتور بوده كه پروفسور با نيمكتنشيني قصد تنبيه او را دارد اما درگيري منشا و احمدزاده باعث شــد تا مســلمان به تركيب باز گردد و دو بازيكن ديگر مجازات شــوند؛ مجازاتي كه هم به ضرر پرســپوليس شــد و همه به زيان برانكو. با كارت زردهاي بازي نفت، محســن مسلمان و شجاع خليلزاده هردو از بازي بعد محروم شــدند و برانكو در بازي بعد ناچار به اســتفاده از منشــا و احمدزاده است تا الاقل تركيب اصلي تيمش خيلي دســتخوش تغيير نشود و دوباره امتياز از دست ندهد. بهتر بود برانكو مجــازات ديگري براي بازيكنان خاطــي در نظر ميگرفت، مثال احمدزاده را بيرون ميگذاشت تا با حضور منشا، زوج خط حملهاش آسيب نبيند و بعد از بازي به توبيخ منشا ميپرداخت.

شــايد خيليها با تصميم برانكو موافق باشند اما پرسش ما اين است كه حاال چه كســي بابت از دســت رفتن دو امتياز كليدي مجازات ميشــود و آيا براي دو بازيكن خاطي مهم است كه پرسپوليس يكي از بهترين فرصتهاي عميق كردن فاصله با ساير تيمها را از دست داده؟ برانكو بايد كمي سياستمدارا­نه در اين ماجرا رفتار ميكرد؛ همانطور كه در موضوع رامين رضاييان سياست كاري به خرج نداد و لجبازانه تصميم گرفت تا پرســپوليس يكي از بهترين بازيكنانش را از دست داد. يكي از ويژگيهاي مربيان خوب و بزرگ، همين سياســتهاي كاري است كه در لحظه بهترين تصميم را اتخاذ كنند تا منافع تيم تامين شود. بيشك برانكو براي رعايت نظم و ديســيپلين تيمش حكم به اخراج ايــن دو بازيكن داد اما بعد از اين تنبيه، باز هم منشا و احمدزاده در فهرست سياه خواهند بود تا تضميني شود براي ساير بازيكنان كه چنين رفتارهايي را از خود بروز ندهند؟

نيمكت پرسپوليس شــرايط خوبي ندارد و رفتن طارمي ميتواند تهديدي بزرگ براي پرســپوليس باشــد. بعد از بازي با نفت، برانكو به اين جمله خود فكر كند: «بدون طارمي هم صدرنشــين ليگ هســتيم!» آيا پرســپوليس با اين تيم و با اين نيمكت لرزان ميتواند در آســيا از تيمهای سرســخت گــروه بگذرد؟ آيا بازيكنان در آســيا از اين درگيريها نخواهند داشــت و محروميت و مصدوميت براي پرســپوليس تكرار نميشود؟ آيا با اين نفرات ميتوان در فشار نيم فصل دوم دوام آورد؟

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran