Iran Varzeshi

دیدار با همسایه بعد از 48 سال

ترکیه تیمی شبیه منتخب اروپا

- امیر اسدی ‪Amir Asadi‬

48 سال قبل، ایران و ترکیه براي آخرین بار مقابل هم بازي کردند. در ترکیب ایران بازیکناني نظیر مرحوم ناصر حجازي، علي پروین، مهدي حاج محمد، غالم وفاخواه، محمود یاوري و مهدي مناجاتي حضور داشتند. یك بازي حساس با حضور 30 هزار تماشاگر روي سکوهاي ورزشگاه امجدیه. آن بازي با تساوي یك بر یك به اتمام رسید و البته پایاني بود بر بازيهاي پیاپي دو تیم. حاال بعد از نزدیك به 5 دهه دوباره ایران و ترکیه مقابل هم بازي ميکنند. این بار در یك بازي تدارکاتي و چند روز قبل از آغاز جام جهاني .2018

ايران- تركيه 7 خرداد در ورزشــگاه آزادي. اين خبر را فدراسيون فوتبال تركيه نيز تاييد كرد تا شــاهد تقابل اين دو تيم پس از 48 سال باشيم. هــر چند تركيه نتوانســت مجوز صعــود به جام جهاني را به دست بياورد اما ستارههاي پرشماري در اختيــار دارد و البته از وجود يك مربي باتجربه روي نيمكت خود سود ميبرد. اين بازي براي تيم ملي ايران قطعا محك مناسبي محسوب ميشود. يك محك جدي بــراي اينكه بدانيم آيا براي جام جهاني و موفقيت در روســيه به اندازه كافي آماده شدهايم يا نه.

71 سال قبل، تساوي با گل برومند

ايران و تركيه براي نخســتين بار در ســال 1947 ميــادي مقابــل هم بــازي كردند. يك بازي حســاس كه در تهران برگزار شد و دو تيم به تساوي يك بر يك رضايت دادند.

گل ايران را امير مسعود بروند به ثمر رساند. بروند البته در سال 1950 و ديداري كه با تساوي 2 بر 2 به پايان رسيد باز هم توانست دروازه تركيه را باز كند تا بهترين گلزن تيــم ملي ايران مقابل تركيه باشد.

4 بر2 به سود تركيه

ايران و تركيه تاكنون 11 بار مقابل هم بازي كردهاند. تركيه 4 بار به پيروزي رسيده و ايران هم 2 بار موفق شده حريف قدرتمند خود را شكست بدهد. 2 برد ايران در سالهاي 1965 و 1966 به دســت آمده. در ســالهايي كه دو تيم بازيهاي بســياري مقابل هم برگزار ميكردند. بازيهايي كه گاه تعداد آنها در طول يك ســال به عدد 3 هم ميرسيد.

ايران و تركيــه در بازيهاي مقابل هم، 5 بار هم به تساوي رســيدهاند كه پرگلترين آنها سال 1950 رقم خورده است. ايران در اين 11 بازي 10 گل به ثمر رسانده و 19 بار نيز دروازهاش باز شده است. شكست ســنگين ايران هم مربوط ميشود به دومين بازي دو تيم كه سال 1950 برگزار شد و تركيه توانســت با نتيجه 6 بر يك مقابل ايران به برتري برسد.

آخرین بازي، 48 سال قبل

آخرين بــاري كه ايران و تركيــه مقابل هم بــازي كردهانــد برميگردد به 48 ســال قبل. 3 ســپتامبر ،1970 دو تيم در ورزشگاه امجديه در حضور 30 هزار تماشــاگر مقابل هم بازي كردند كه در پايان به تســاوي يك بر يك رســيدند. اين بازي با قضاوت محمد امين از پاكستان برگزار شد و تك گل ايران را مهــدي حاجمحمد وارد دروازه تركيه كرد. دروازهبان ايــران در آن بازي مرحوم ناصر حجازي بود.

لوچسكو 72 ساله روي نيمكت تركيه

ســرمربيگر­ي تيم ملــي تركيــه، حريف تداركاتي ايران در خرداد 97 را ميرچيا لوچسكو بر عهــده دارد. مربي باتجربه و اهــل روماني كه ســابقه ســالها مربيگري در تيمهاي مختلف نظير شاختار دونتســك، تيم ملي روماني، اينتر ميان، گاالتسراي، بشيكتاش، دينامو بخارست، رجيانا و زنيت سن پترزبورگ را در كارنامه دارد. لوچسكو 2 آگوســت 2018 جانشين فاتح تريم شــد اما او هم نتوانســت تركيه را به جام جهاني برساند.

تيم چهارم گروه با 15 امتياز

تركيه در مرحلــه مقدماتي جــام جهاني، با رقباي قدرتمندي چون ايســلند، كرواســي و اوكراين همگروه بــود. تركيه از 10 بازي صاحب 4 برد، 3 تساوي و 3 شكســت شد تا با 15 امتياز در رده چهارم جدول قرار بگيرد. ســنگينتري­ن شكســت تركيه در مقدماتي جام جهاني مقابل ايسلند و در استانبول رقم خورد؛ شكست با 3 گل. مهمترين برد تركيه هم مقابل كرواسي و با نتيجه يك بر صفر به ثبت رسيد.

دو شكست متوالي مقابل آلباني و روماني

آخرين بازيهاي تداركاتي تركيه مقابل روماني و آلباني برگزار شــده اســت. تركيه مقابــل روماني با نتيجــه 2 بر صفر شكســت خورده و برابــر آلباني هــم نتيجهاي بهتر از باخت 3 بر 2 به دســت نياورده است. دو شكســتي كه فدراسيون فوتبال تركيه را هم نااميد كرده اما آنها فعا به لوچســكو اطمينان دارند و تصميمشان هم ادامه همكاري با اين مربي است.

ستارههایي از بارسلونا و ميالن

در تركيب تيم ملي تركيه بازيكنان شاخصي حضور دارند. ســتارههاي­ي كه در ليگهاي معتبر بــازي ميكننــد. از آردا توران گرفتــه تا كالهان اوغلو و انس اونال. البته توران در بارسلونا شرايط مناســبي ندارد امــا همچنان يكــي از بازيكنان كليدي تيم ملي تركيه محسوب ميشود. كالهان اوغلو هــم پس از درخشــش در بايــر لوركوزن بــه ميــان رفتــه و در تركيب اين تيــم مطرح ايتاليايي بازي ميكند. اوناس هم ســتاره جديد فوتبال تركيه اســت. مهاجمي 20 ساله كه پس از درخشــش در توئنته حاال عضوي از ويارئال در الليگا است. سنك توسون و كارامان از بشيكتاش و هانوفر، ســتارههاي ديگــري از تيم ملي تركيه هســتند كه ميتوانند خطر بزرگي براي تيم ملي ايران باشند.

اول ایرلند، سپس ایران

تيم ملي تركيه 23 مارس 3( فروردين )97 در يك بازي تداركاتي در ورزشگاه آنتاليا ميزبان ايرلند خواهد بود. تركيه پــس از انجام اين بازي آماده ميشــود تا 7 خرداد مقابل ايران به ميدان برود. يك بــازي حيثيتي پس از 48 ســال كه از آخرين بازي دو تيم ميگذرد.

آخرین بازيهاي تدارکاتي ترکیه مقابل روماني و آلباني برگزار شده است. ترکیه مقابل روماني با نتیجه 2 بر صفر شکست خورده و برابر آلباني هم نتیجهاي بهتر از باخت 3 بر 2 به دست نیاورده است.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran