Iran Varzeshi

از چمـن به نيمكت

15 چهره آشناي جامهاي جهاني

-

در ميان مربيان حاضر در جام جهاني 2018 چهرههاي بسيار آشنايي حضور دارند؛ اعضاي مجموعه محدودي كه پيش از اين بهعنوان بازيكن هم تجربه حضور در اين مسابقات مهم را دارند. سايت فيفا اين مربيان را معرفي كرده است. مالدنكرستا­ييچ(صربستانومو­نتهنگرو-صربستان)

او در دهه 2000 یکي از مدافعان باثبات بوندسلیگا در ترکیب وردربرمن و شالکه بود و در جام جهاني 2006 براي تیم صربستان و مونتهنگرو بازي کرد. این تیم در مرحله مقدماتي عملکرد درخشــاني داشــت، ولي در آلمان در رده آخر گروهش قرار گرفت. کرســتاییچ در سال 2011 خداحافظي کرد و پنج ســال بعد به کادر فني صربستان پیوست. با جدایي اسالوولیوب مسلم، کرستاییچ بهعنوان سرمربي انتخاب شد.

چا دوري (كره جنوبي)

چا دوري بهعنوان یک مدافع راســت سختکوش مشهور بود و در جام جهاني خانگي 2002 در ترکیب تیم هیدینک درخشید. او در جام جهاني 2010 هم براي کره بازي کرد. او پســر چا بومکون، بازیکن مشهور کرهاي است و دوران باشگاهي خوبي در آلمان و اسکاتلند هم داشت. دوري پس از خداحافظي وارد دنیاي مربیگري شد و حاال در تیم ملي کره مربي مدافعان است.

گرت ساوتگيت (انگليس)

او در جام جهاني 1998 ســه بار به میدان رفت. ساوتگیت در جام جهاني 2002 هم حضور داشت، ولي بازي نکرد. او فوتبالش را در میدلزبورو تمام کرد و بالفاصله در همان تیم ســرمربي شد. پس از کسب تجربه در تیمهاي پایه انگلیس بهعنوان جانشین موقت آالردایس در تیم بزرگساالن انتخاب شد. پس از عملکرد خوب در مقدماتي جام جهاني، ساوتگیت سرمربي دائمي انگلیس شد.

آدام ناوالكا (لهستان)

ناوالکا در 19 سالگي بازي بهعنوان هافبک در تیم ملي را تجربه کرد. یک سال بعد او در جام جهاني 1978 پنج بار براي لهستان به میدان رفت (این تیم پنجم شد). دوران بازي ناوالکا به دلیل مصدومیت کوتاه شــد، ولي 30 سال بعد بهعنوان دستیار به تیم ملي برگشت و از سال 2012 سرمربي لهستان است.

ايويكا اوليچ (كرواسي)

اولیچ ســه دوره حضور در جام جهاني را تجربه کرد ‪2006 ،2002(‬ و )2014 و ســابقه زدن دو گل در این مسابقات را دارد. او در ژوئن 2017 از فوتبال خداحافظي کرد و پیشــنهاد زالتکو دالیچ، سرمربي جدید کرواســي براي پیوستن به کادر فني این تیم را پذیرفت تا در روسیه هم حضور داشته باشد.

تيري آنري (فرانسه - بلژيك)

یکي از بهترین مهاجمــان تاریخ به جام جهاني برميگردد، ولي این بار قرار است به جاي درخشش در زمین روي نیمکت بنشیند. تیري آنري که در جام جهاني 1998 با فرانســه قهرمان شد و در سه دوره بعدي یعني ‪2006 ،2002‬ و 2010 هم به میدان رفت، حاال دستیار روبرتو مارتینز در تیم ملي بلژیک است.

ميروسالو كلوزه (آلمان)

گلزن اســطورهاي آلمان آخرین حضورش در جام جهاني را با ثبت یک رکورد به پایان رســاند. او در جام جهاني 2014 نه تنها قهرمان جهان شد که توانست رکورد گلزني در جام جهاني را با 16 گل به نام خودش ثبت کند. کلوزه در سال 2016 از فوتبال خداحافظي کرد و بالفاصله به کادر فني آلمان اضافه شد تا یکي از دستیاران لوو باشد.

ديديه دشان (فرانسه)

در جام جهاني 1998 که فرانســه به قهرماني رســید، دیدیه دشــان کاپیتان فرانسه بود و در ســال 2012 جانشین لوران بــالن روي نیمکت این تیم شــد. او در یورو 2016 در خاك فرانســه این تیم را به نایبقهرمان­ي رســاند و در روسیه براي دومین بار مربیگري در جام جهاني را تجربه ميکند.

تافارل (برزيل)

تافــارل که در جام جهاني 1994 بــا برزیل قهرمان و 4 سال بعد نایبقهرمان شد، کار بهعنوان مربي دروازهبانه­ا را از گاالتاســر­اي ترکیه شروع کرد. او در سال 2014 به کادر فني برزیل اضافه شــد و در جام جهاني عضو کادر فني این تیم خواهد بود.

وحيد هليلودزيچ (يوگسالوي - ژاپن)

هلیلودزیچ مهاجم تیم یوگسالوي در جام جهاني 1982 اسپانیا بود. او بهعنوان سرمربي توانسته سه تیم مختلف را به جام جهاني برساند؛ ســاحل عاج در ،2010 الجزایر در 2014 و ژاپن در .2018 روســیه دومیــن تجربه او در جام جهاني خواهد بــود بعد از اینکه در برزیل توانست الجزایر را به مرحله یک هشتم نهایي برساند.

آليو سيسه (سنگال)

در تنها حضور قبلي ســنگال در جام جهاني، او کاپیتان شــیرهاي ترانگا بود که توانست تا یک چهارم نهایي صعود کند. سیسه مربیگري تیمهاي جوانان کشورش را در سال 2012 شروع کرد، در سال 2015 بهعنوان ســرمربي تیم بزرگســاال­ن انتخاب شد و موفق شد این تیم را به جام جهاني روسیه برساند.

استانيسالو چرچسوف (روسيه)

این دروازهبان ســابق در دو جام جهاني 1994 و 2002 حضور داشت، ولي تنها یــک بار بازي کــرد. یک بازي تاریخي. در آن بازي روســیه 6 بر یک کامرون را شکســت داد که اولگ ســالنکو با زدن 5 گل رکورد شکست و روژه میال در 42 سالگي به گلزني به چرچسوف به مسنترین گلزن تاریخ جام جهاني تبدیل شد. او در روسیه سرمربي میزبان خواهد بود.

خوان آنتونيو پيتزي (اسپانيا - عربستان)

پیتزي فوتبال را در آرژانتین شــروع کرد، ولي بیشتر دوران بازياش در اسپانیا گذشت و در جام جهاني 1998 هم براي همین تیم بازي کرد. تنها بازي پیتزي تســاوي بدون گل اســپانیا مقابل پاراگوئه بود. او بهعنوان مربي تیمهاي زیادي داشته، ولي بزرگترین افتخارش قهرماني با شیلي در کوپا آمریکاي 2016 است. او در جام جهاني روي نیمکت عربستان مينشیند.

يان دال توماسون (دانمارك)

توماســون با 52 گل زده عنوان بهترین گلزن مشــترك تیم ملي دانمارك را در اختیار دارد. او در جامهاي جهاني 2002 و 2010 توانست 5 گل بزند. عملکرد او در جام جهاني کره و ژاپن با زدن 4 گل در 4 بازي درخشان بود. توماسون کارش بهعنوان ســرمربي را در روداي هلند در فصل 2013-14 شــروع کرد و در سال 2016 پیشنهاد دستیار اگه هریدا در تیم ملي دانمارك را پذیرفت.

اسكار راميرز (كاستاريكا)

رامیرز در جام جهاني 1990 عضو کاســتاریک­ا بود و در هر چهار بازي تیمش به میدان رفت. این هافبک ســابق مربیگري را در سال 2002 شروع کرد و در همه این سالها در کشــورش بوده. او در سال 2015 روي نیمکت کاستاریکا نشست و موفق شد این تیم را به جام جهاني برساند.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran