Iran Varzeshi

داوران تهراني و شهرستاني عليه هم

دعوا ميان داوران باال گرفت

- ‪Mahdiyeh Daryabeigi‬

در جامعــه داوري خبرهايي اســت. به نظر ميرســد هيچ چيز ســر جاي خودش نيســت و اين قشــر به صورت زير پوستي مشــكالتي دارنــد كــه اگر پوســته اصلي ماجراهــاي دروني برداشــته شــود جامعه فوتبال متوجه آشــفته بازاري كه راه افتاده خواهند شــد. انگار هيچ كس از اتفاقاتي كه ميگذرد، راضي نيســت. صحبت از اختالف دروني داوران است كه اين بار با نامهنگاري و جوابيهها خودش را نشان داده. چندي پيش داوران تهراني گاليهاي داشتند و اين گاليه را به صورت بيانيهاي روي خروجي ســايت يكي از خبرگزاريها گذاشــتند و در نهايت هــم غياثــي را بهعنوان يكي از مســووالن كميتــه داوران خطاب قــرار دادند. به نظر ميرسد شــكل گاليه داوران تهراني بعضي از داوران شهرستاني را آزار داده و حاال آنها در قالــب يك بيانيه گاليــه دارند؛ گاليهها و ناراحتيهاي­ــی كه جاي تدبير مســووالن كميته داوران خالي اســت و فضاي همدلي را به فضاي نفاق و دودلي تبديل كرده است. اينجا جاي يك اقتدار كم اســت و اين جاي خالي با هيچ چيز پر نميشــود. روز گذشته بعضي از داوران شهرســتاني گاليه خود را اينطــور مطرح كردند: «با ســالم و درود به همــه ايرانيان از فارس و ترك و بلوچ گرفته تا لر و كرد و ... كــه همگي در كالبد ايران عزيز هســتيم. در طول تاريــخ كهن ايران، مــردان ايران زمين از ذره ذره وجودشــان در راه اعتالي ميهن مايه گذاشــته و براي ســرافرازي آن، چه جانها كه فدا كرده اند، در همين راســتا بر طبل نفــاق كوبيدن و مرزبندي ايران عزيز به مركزنشــين بودن و شهرســتاني بودن، امري نكوهيده و مذموم ميباشد و از عقالنيت به دور ميباشد.

در ادامه اين نامه آمده است: «متاسفانه در روزهاي گذشته نامهاي از سوي گروهي از داوران و همــكاران عزيز تهراني به فضاي مجازي و ســايتهاي مختلف ارسال گرديد كه نشــان از حس برتــري طلبي و ژن برتر داوران تهراني داشته است. در بخشي از نامه به تعدادي از ريش ســفيدان داوري تهران گاليههايي داشــتند و اين امر حق طبيعي دوســتان و همكاران عزيز است ولي سزاوار نيســت كه به جهت وجود برخي مشكالت كــه مجال بحــث آن در اين مقال نيســت شايستگي داوران شهرستاني در نظر گرفته نشــود و اينچنين بيمحابا و بــا بيانصافي كامل به تالش صادقانه داوران شهرســتاني جهت رسيدن به مراحل عالي قضاوت تاخته شود. دوستان و همكاران عزيز بهتر بود قبل از اينكه آمار قضاوت داوران شهرســتاني را اينچنين دقيق به فضاي رســانهاي كشــور ارسال نماييد، يك سري هم به آمار قضاوت داوران تهرانــي در ليــگ ميزديد كه طي بررســيهاي به عمل آمده تاكنون حداقل يك چهارم قضاوتهاي ليگ برتر مربوط به دوســتان عزيز تهراني و چيزي حدود يك سوم نظارتها هم به ناظران تهراني رسيده است.

با ايــن تفاســير آنچه كه بــراي 31 اســتان ديگر باقي ميماند كه اگر به صورت مساوي هم تقسيم نماييم چيزي حدود دو و نيم درصد قضاوت به داوران كشور در هر استاني رسيده اســت. البته كه توانمندي و شايستگيهاي فني ارقام ذكر شده نميتواند مالك خوبي براي ارزيابي يا كيفيت داوري باشــد ضمن اينكه داوران خوب تهراني به اين نيــز راضي نميشــوند، قطعــا داوران شهرســتاني با ســعه صدر همچون ساليان گذشــته حاضر هســتند به خاطر رضايت دوستان از سهم خود بگذرند.

در پايان و براي جلوگيري از اطاله كالم بايد به استحضار دوســتان تهراني برسانيم براي گرفتن ســهم خويش بهتــر بود پاي داوران شهرستاني را وسط نميكشيدند.»

بــا توجه بــه اينكه يــك روز داوران تهرانی بيانيه ميدهنــد و روز ديگر داوران شهرســتاني پاســخ آنها را با بيانيه ديگري ميدهنــد بهتر نيســت مســووالن كميته داوران درايت بيشــتري بــه خرج داده و به جاي حفظ ميــز مديريت خود به فكر چاره باشــند. حقيقت اين اســت كه اكثر داوران باتجربه به ســن بازنشستگي رسيدهاند و از دنياي داوري خداحافظــي كردهاند و امروز آنچــه جامعــه فوتبالي بايد بــه آن عادت كند حضور داوران جواني اســت كه هم به لحاظ تجربه پايين هســتند و هم به لحاظ جوانيشان چهره شناخته شدهاي نيستند و اين امكان وجود دارد كه در هر بازي شاهد اعتراضهايي باشــيم كه دامنه آن حتي به درون جامعه داوري هم كشــيده ميشود و پايه يك اختالف دروني ميشود.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran