Iran Varzeshi

جمع دوستــان جمع

- محسن وظیفه ‪Mohsen Vazifeh‬

بعــد از گذشــت نیم قــرن جهان پهلوان تختي در عالم باقي تنها نميماند و آرام آرام دوســتان او در کنارش حاضر ميشــوند. در این چند سال اخیر برخي از چهرههاي ماندگار تاریخ کشتي ایران به دلیل بیماري و یا کهولت سن، دار فاني را وداع گفتنــد که غالب ایــن نفرات هم از دوســتان و یاران دیرین جهان پهلوان بودند. یکي از این افراد که همین چند ماه پیش رخت سفر ابدي به تن کرد، پهلوان عباس زندي بــود. چهره بي بدیل ورزش کشتي و در واقع آخرین بازمانده از طایفه ورزشکاران جوانمرد ایران که نقش بسیار مهــم و بي بدیلي را در کشــف، معرفي و حفظ جهــان پهلوان تختــي در دنیاي کشتي داشت. مرحوم عباس زندي شاید نخســتین و آخرین کسي بود که در حق تختي فداکاري کرد و به خاطر او یک وزن باالتر رفت تا دنیا با پدیدهاي به نام تختي آشنا شود. حاال چند صباحي است که او در دیار باقي با تختي همنشــین است و احتمــاال از اتفاقاتي که در ســالهاي بعد از تختي براي پهلوان زندي افتاد ســخن ميگوینــد. احتمــاال از اینکــه برخي ندانسته و نشنیده زندي را دشمن تختي معرفي کردند و مدعي شــدند که زندي بــه محبوبیت تختي حســادت ميکرد، تعریف ميکننــد و به این گفتار ســاده لوحانه با هم ميخندند.

دومیــن فردي که در این ســالها از یاران قدیمي تختي به او پیوســته، ناصر گیوه چي اســت. خیليهــا او را صندوق اسرار و خاطرات تختي ميدانستند. ناصر گیوه چــي دارنده مدال نقــره بازيهاي المپیک 1952 هلســینکي فنالند است که در مسابقات جهاني 1966 تولیدو در کنار نبي ســروري مربي تیم ملي کشتي آزاد شــد. گیوه چي هم مدتي اســت که دارفانــي را وداع گفتــه و او هم احتماال در کنار تختي به مرور خاطرات گذشــته ميپردازد. شاید او هم مانند عباس زندي از رفتارهاي ناروایي که در این سالها به او گذشــت تعریف ميکند. از اینکه تختي نبود اما با این حال یاد و خاطرهاش از آنها که زنده بودند، بیشــتر زنده نگه داشــته ميشد.

ســومین فرد از دوســتان و رقباي قدیمي تختــي که به او پیوســته، قربان محمد بهادري است. پهلوان نامي کشتي ایران که هــم دوره تختي بــود اما هرگز نتوانسته بود در مسابقات جهاني و آسیایي به مدال برسد. پهلوان بهادري به احتمال زیاد در دیار باقي به جز تختي سراغ محمد علي فردین را هم ميگیــرد. بهادري دو بار در انتخابي تیم ملــي به فردین باخت و یک بار هم مغلوب نبي ســروري شــد. حاال او هم به جمع دوســتان قدیمياش پیوسته و در کنار دوستان سابق خود یاد و خاطــره دوران طالیي و بــه یاد ماندني کشــتي ایــران را گرامي مــيدارد. یک دورهمي دوست داشــتني که ميتوان از آن یک تیم رویایي ساخت؛ تیمي رویایي با ترکیب سیدشمسالدی­ن سیدعباسي، محمدعلي خجسته پور، عبدا... مجتبوي، ناصــر گیوه چــي، محمدعلــي فردین، مهنــدس توفیق جهانبخــت، غالمرضا تختي، عباس زندي و احمد وفادار و ... که با مربیگري حبیبا... بلور و نبي ســروري تکمیل ميشود.

به جز ســه نفــر اول بقیــه همان نفراتي هســتند که در مسابقات جهاني 1954 به میدان رفتند و موفقیت بزرگي را کســب کردند اما بیــش از مدالهاي آنها مرام پهلوانيشــ­ان بود که در تاریخ ماندگار شد.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran