Iran Varzeshi

ماندگاري در عصر فراموشي

- محسن آجرلو ‪Mohsen Ajorlou‬

افسون ماندگاري هیچ گاه بشر را رها نکرده. در تمامــي ادوار و قرنهایي که از حضور انســان امروزي بر روي زمین ميگذرد، فراموشي و مدفون شدن در زباله دان تاریخ، یکي از بزرگترین ترسها بوده و هست. انگیزه بســیاري از دیوارنوشته­ها و نقوش حکاکي شــده روي ســطوح سنگي در دل زمین هم براي همین ماندگاري بوده. اینکه بیش از عمر حیاتت باقي بماني و اثري از خودت بجاي بگذاري که در نبودت هم ادامه داشته باشد.

بــودن در عین نبــودن. مانــدگاري در عین فناپذیري و زنده ماندن در عین بي جاني ســوداي متناقــض و عجیب و غریبي اســت. ســودایي که هزاران انسان را در طول تاریخ به اعمالي خواسته و ناخواسته وادار کرده. اعمال بسیاري ناخودآگاه رخ داده که به ماندگاري انجامیده و بسیاري دیگر هم به عمد و با نیت قبلي. کشور گشایي ها، کشتارهاي وســیع و بي رحمانه، خلق آثار شگفت انگیز هنري و کارهایــي خارج از توان عرفي بشــر. هزاران کار مثبت و منفي دیگر ميشــود ردیف کرد که تعداد محدودي از میلیاردها بشــر فنا پذیر را تا حدودي ماندگار و یادشان را حتي ابدي کرده است.

در تاریخ ایران هم از این افراد کم نداشتهایم. پادشــاهان، دانشمندان و اســطورهها­ي بسیاري بودهاند که با تمســک به عوامل مختلفي جاودانه شــدهاند. با این حال ماننــد نمونههاي خارجي، اکثریت قریب به اتفاقشان مربوط به قرون گذشته بودهانــد. دورههایي کــه راه انتقــال اطالعات و ماندگاري افراد، در نقلهاي زبان به زبان و نســل به نســل بوده و تا حدودي هم کتــب تاریخي و حروف نقش بسته بر صفحات کتاب.

امروز امــا بیش از هرچیز دوران فراموشــي اســت. دوراني که افراد بسیار زودتر از چیزي که فکرش را بکننــد فراموش ميشــوند و در یادها مدفون. همین هم ميشــود که دیگر بسیار کمتر ميبینیم که کســي مدت قابــل توجهي در یادها ماندگار شود و در ذهن مردم جایگاه عمیقي پیدا کند.

امروز همه چیز سطحي شده و اگر هم نامت همه جا بر ســر زبانها بیفتد، به سطوح زیرین و عمیقتر ذهن و فرهنگ مردم راهي پیدا نميکني. حجم عجیــب و غریب اطالعــات از یک طرف و تغییر بســیار و عظیم معیارها و ارزشها از طرف دیگر، سبب تشدید دوران فراموشي و پاک شدن اسامي و افراد از یاد مردم شده است.

امروز اما ســالمرگ کسي اســت که از تمام ایــن موانع عبور کرده. نــه ارادهاي در کار بوده و نــه عمدي. با این حال حاال که درســت نیم قرن از مرگش ميگذرد، تغییــر چنداني در حضورش در یاد و فکر مردم نميبیني. تختي شــاید اندک تالشــي براي محبوبیتش کرده باشد اما هیچگاه فکرش را نميکرد که نامش پنجاه ســال پس از مرگ هم اینقدر زنده و پویا باشــد؛ نماد باشــد و معیار و حتي جزیي از فرهنگ مردمي که بیش از هرچیز در جامعهشان خال فرهنگي دارند!

تختي خودش بود. جدي اربابي بود نشســته بر تخت و متمول اما خودش زماني که خودش را شناخت، در فقر و تنگدستي روزگار ميگذراند. با این حال خودش را باال کشــید و مسیر زندگي به گود زورخانهاش کشــاند. جایي پایینتر از سطح زمین که او را به باالترین جایگاه یک ورزشــکار و قهرمان در تاریخ ایران رســاند. جایگاه ماندگاري در بطــن ذهن و فرهنگ مــردم؛ و چه جایگاهي باالتر از این؟

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran