Iran Varzeshi

برانكو صحنه پنالتي را براي داور چهارم بازسازي كرد

جرقه اختالفات را معاون ورزشــي باشــگاه استقالل زد. پندار توفيقي که خودش در باشــگاه آبي متهم به قرمز بودن است و به خاطر اين اتهام در آن باشگاه درگيريهايي هم داشــته حاال پرســپوليس را متهم و به نوعي تهديد کرده تا بعد از صلح چندين ماهه ميان دو باشگاه حاال

- محمد قراگزلو ‪Mohammad Gharagozlo­u‬

معاون ورزشــي باشــگاه اســتقالل همه اســتقاللي­ها و كميته انضباطــي را به بيراهه كشــاند و حاال فضايي كه ايجاد شــده زاييده كوتهبينــي و اظهــارات نســنجيده اين مقام مسوول در باشــگاه رقيب و البته دهانبيني و قضاوتهاي شــتابزده كميته انضباطي اســت. ديــروز كميتــه انضباطي فدراســيون فوتبال تغييري در شــرح حكم عليه جباروف به وجود آورد تا مشخص شــود كامال تحت تاثير فضاي موجود قرار گرفته اســت. كميته انضباطي كه به نوعي مســوول از بين بــردن تنش بين اين دو باشگاه و تمام باشگاههاي ليگ برتري است به دســت خود هيزم به آتش برپا شده بين دو باشــگاه ميريزد و البته پاســخگو هم نيست. آنچه مســلم است اينكه مســووليت ذاتي اين كميته صدور احكامي است كه از تنش ميان دو باشــگاه رقيب بكاهد و به اختالفات پايان دهد نه اينكه خودش آتشبيار معركه باشد و زمينه اعتراضهاي دوبــاره را فراهم كند اما ماجرايي كه طي دو روز گذشته پا گرفت و نگرانكننده شد ريشــه در اشتباهات عجيب و مكرر كميته انضباطي دارد.

باشــگاه اســتقالل و معاون ورزشــياش مدعي هســتند كميته انضباطي درست بعد از مصاحبــه اعتراضآميز برانكو هافبك ازبك اين تيم را محروم كرده كه اگر اينگونه باشد بايد به حال فدراســيون فوتبال و كميته انضباطياش گريســت. اما بايــد از توفيقي و آن دســت از اســتقاللي­هايي كه مدعياند كميته انضباطي تحت تاثير مصاحبه تند برانكو اين راي را صادر كرده بايد پرســيد آيا محــروم كردن جباروف اصال نيازي بــه محركي مثل برانكو داشــت؟ آيا فيلــم بازي و صحنــه رخ داده براي صدور حكم محروميــت عليه جباروف كافي نبود؟ آيا چنانچه ايوانكوويچ چيزي در اينباره نميگفت كميته انضباطي از آن صحنه آشكار لگد كردن كمر بازيكن حريف به ســادگي و بي سر و صدا عبور ميكرد؟

نمونههــاي عيني در كشــورهاي اروپايي بــراي صدور چنيــن احكامي فراوان اســت و اصال نيــازي بــه مصاحبه مربــي رقيب براي محروميتهــ­اي اينچنيني وجــود ندارد پس دست يازيدن به اين مسائل و طرح اينكه برانكو عامل محروميت بوده يا براي بر هم ريختن تيم رقيب مطرح ميشود يا فرد مذكور سعي دارد با انتشار چنين مباحث بيربطي در فضاي مجازي نزد هواداران وجههاي پيدا كند كه البته حاصلش هياهوي دو سه روزه در رسانهها و فضاي مجازي است و به احتمال فراوان خيلي زود خاكستر اين آتش برپا شده دامن خودش را خواهد گرفت.

حــاال و در پي اعتراضهــا كميته انضباطي شــرح حكم عليه جباروف را تغييــر داده و او را بــراي اداي توضيحــات فراخوانده كــه اين هم در دنيا مرســوم نيست و مشــخص ميشود اين كميته تا چه حد تحت تاثير فضاي مجازي و جو رسانهاي ايجاد شده قرار گرفته است.

امــا اين پايان ماجرا نيســت. اســتقاللي­ها عالوه بــر تاختن به پرســپوليس و برانكو دنبال عملي كردن تهديدهايشـ­ـان هســتند، هر چند متوجه نشديم معاون باشــگاه استقالل چرا بايد درباره جزييات پرونده ريزه اسپور – پرسپوليس خبر داشــته باشــد و اصال چرا بايد به افشاگري احتمالياش در اين خصــوص اهميت بدهيم اما هدف چيــزي فراتر از افشــاگريه­اي اينچنيني اســت. در واقع همانطور كه پيشبيني ميكرديم حاال استقالليها به تالفي آنچه خود در خصوص نقش برانكو در محروميت جبــاروف ميپندارند

اين صحنه يكي از همان پنالتيهايي است که برانكو به آن اشاره کرده بود و باشگاه به آن اعتراض دارد. به همين خاطر بعد از سوت پايان بازي برانكو با شبيهسازي اتفاق رخ داده سعي در تصويرسازي صحنه براي داور چهارم دارد و به او توضيح ميدهد که دقيقا چه اتفاقي افتاد و داور از آن چشم پوشيد.

قصد محروم كردن سرمربي پرسپوليس را دارند. به نظر ميرســد مداركي كه توفيقي درباره آنها صحبت كــرده بود هم بــه اين مســاله ارتباط دارد. گفته ميشــود آنها فيلمــي از پايان بازي پرسپوليس - نفت تهران در دست دارند كه نشان ميدهد برانكو داور چهارم را هل داده. اما آنها راه را به اشتباه رفتهاند.

واقعيت اين اســت كه در اواخر بازي صحنه مشــكوكي در داخل محوطه جريمه نفت رخ داد كه داور از آن چشم پوشيد. در اين صحنه نصرتي مدافع نفت عليپور را هل داد كه پرسپوليســ­يها به شــدت به اين صحنه معترض بودند و اعتقاد داشــتند داور بايد پنالتي ميگرفت. در واقع اين صحنه يكي از همان پنالتيهايي است كه برانكو به آن اشــاره كرده بود و باشــگاه به آن اعتراض دارد. بــه همين خاطر بعد از ســوت پايان بازي برانكــو با شبيهســازي اتفاق رخ داده ســعي در تصويرســاز­ي صحنه براي داور چهارم دارد و به او توضيــح ميدهــد كه دقيقا چــه اتفاقي افتاد و داور از آن چشــم پوشــيد. حاال استقالليها و البته به طور مشــخص معاون ورزشي اين باشگاه ســعي دارند با اين فيلم زمينه محروميت برانكو را ايجاد كنند، در حالي كه كال مســير را اشتباه رفتهاند چراكه از اســاس ايــن فيلم چيز ديگري است و داور چهارم بازي ميتواند در اين خصوص شهادت بدهد.

ديروز براي روشــن شدن موضوع با پيمان فرخيمهــر داور چهارم انديمشــكي مســابقه پرسپوليس - نفت و البته خداداد افشاريان ناظر داوري ايــن ديدار تماس گرفتيم كه احتماال به خاطر حساسيتهاي ايجاد شده پاسخگو نبودند. از طرفي مســووالن باشگاه پرسپوليس هم فعال به اين قضيه ورود نخواهند كرد و فقط احتمال اين وجود دارد كه افشين پيرواني بهعنوان مدير تيم پرسپوليس براي دفاع از سرمربي تيم امروز در حاشــيه تمرين تيمش با خبرنگاران صحبت كند.

پيشبينــي اينكه امروز دعواي ايجاد شــده بين دو باشگاه دامنه وســيعتري پيدا كند اصال ســخت نيست و شايد تا روزهاي آينده نيز جدال كالمي طرفين در رســانههاي حقيقي و مجازي ادامه داشــته باشد اما آنچه يادمان ميماند منشا اين اتفاقات و درگيريهاست؛ جايي كه از اساس همه چيز اشتباهي به نظر ميرسد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran