Iran Varzeshi

کيخا: حاال جهان ما را باور دارد

- وصال روحاني ‪Vesal Rohani‬

كســب مقــام دومــي در وســيله خرك حلقه در مسابقات ژيمناستيك جام ستارگان 2017 در ژاپن پرونده دستاوردهاي سعيدرضا كيخا را در سالهاي اخير كامل كرد. اگر تا همين 10 ســال پيش كسب يك مدال ولــو در تك حركات در پيکارهاي ژيمناســتي­ك قهرماني آســيا آرزويي غيرقابل دستيابي بود، حاال ژيمناســته­اي شايسته كشورمان حتي حركاتی ابداعي را به نام خود و با تاييد فدراســيون بينالمللــ­ي ايــن ورزش به ثبت رساندهاند كه سردمداران اين موج، كيخا و هادي خناري نژاد بودهاند.

در نتيجه جــا دارد با كيخا كه دو حركت تازه او در خرك حلقه در شمول اين توفيق قرار گرفته و طعم كسب مدال در قهرماني آسيا و يکي از سري تورنمنتهاي جام جهاني را چشيده، بنشينيم و رنگ آرزوهاي جاكارتايي (بازيهاي آسياي )2018 وي و همچنين نقش و نگار توكيويي (بازيهاي المپيك )2020 او را حس و لمس كنيم.

آقاي كيخا، از دستاوردهاي­ت در ژاپن بگو. منظورمان چيزي فراتر از دوم شدنت در حركت خرك حلقه در آنجاست.

مسابقات بسيار معتبري بود. جام ســتارگان را تويوتا كاپ هم مينامند و چون شركت در آن فقط بر اساس دعوت مجريان رقابتها از ســتارههاي جهاني ژيمناستيك در تك وسايل ششگانه اين ورزش صورت ميپذيرد، حتي شــركت صرف در اين ميــدان نيز افتخاري قابل توجه است.

ظاهرا يك حريف ســطح اول جهاني هم در اين وسيله داشتيد كه از او پيشي گرفتيد.

همينطور است. او يك ژيمناست ژاپني بود كه ســابقه كسب مدال طالي جهانــي را هم در اين وســيله دارد ولي در جام ســتارگان زير دست من ايستاد و سوم شد. قدم بعدي تان چيست؟

حضور در جام جهاني ژيمناستيك 2018 در باكو مركز جمهوري آذربايجان كه از 24 اســفند ماه شروع ميشود. در تويوتــاكا­پ فقــط من حاضر بــودم اما در ورلدكاپ احتماال 3 ايراني شــركت ميكنند البته هنوز تركيب تيم اعزامي مشخص نيست و بستگي به رقابتهاي انتخابي و نظرات رضا خيرخواه سرمربي تيم ملي ژيمناستيك دارد. ما «آن ور» ســال )13۹٧( هم در يكي دو مسابقه ديگر شــركت ميكنيم تا براي حضوري قــوي در بازيهــاي آســيايي جاكارتا ساخته و پرداختهتر شويم.

خاطره ماندگارتــ­ان از تويوتا كاپ چه بود؟

وقتي حــركات خــودم را روي خرك حلقه انجام ميدادم خيليها روي آن متمركز شــده بودند و مرا تشــويق ميكردند. حتي ســرداور اين مســابقه كه پســر كاساماتســ­و معروف و ژاپني بود در پايان مسابقه آمد و با من عكس يادگاري گرفت.

اوضاع در شيراز شهر زادگاهتان چگونه است؟

فقــط يــك ســالن اختصاصي ژيمناســتي­ك در ايــن شــهر داريم كه بــه مدد آقــاي كامياب (مديــر تربيت بدنــي فارس) اخيرا ترميــم و قدري به روزسازي شــده اما وسايلي كه از ديرباز در اين ســالن وجود دارد، از مد افتاده و آســيب ديده و ديگر استاندارد نيستند. من همين جا از همه مقامهاي مســوول چه اســتاني و چه كشــوري ميخواهم به داد ژيمناســتي­ك برسند و معايبي از اين دست را رفع كنند. يادمان باشد كه ژيمناســتي­ك يكي از ورزشهاي پايه و مادر است و بسياري از ورزشكاران ساير رشتهها هم براي تقويت پايههاي ورزش خود ابتدا به آن ميپردازند.

آقاي كيخا، اينکه شما دو حركت به نام خودتان در دفاتر ژيمناستيك جهان به ثبت رســاندهاي­د و هادي خنارينــژا­د هم خودش دو ســه حركت اختصاصــي اختراع كرده، يك روياي بزرگ اســت كه اگر تا همين هفت هشت سال پيش ادعاي آن مطرح ميشــد، همه زير خنده ميزدند.

درســت ميگوييد. حتي رسيدن ما بــه فينال برخــي تك وســايل در رقابتهاي ژيمناستيك قهرماني آسيا از منظر تمامي كارشناســا­ن و دوستداران ورزش فقط يك آرزوي خام و هدفگذاري نسنجيده تلقي ميشد اما آنقدر بچههاي اين رشــته همت كردند كــه به چنين نقطهاي رســيديم. ما حــاال چند بار به فينال تك اسباب مختلف در رقابتهاي قهرماني آســيا رسيدهايم و حركاتي هم به اسم خودمان روي تك وسايل توسط فدراســيون بينالمللي ژيمناستيك به ثبت رسيده است. همه اينها باعث شده نه فقط ايرانيها به ما اميدوار و مطمئن شــوند، بلكه جهان ژيمناستيك و ساير كشــورها هم به چشمي ديگر به ما نگاه كرده و ما را باور كنند.

وضعيت حقوقيتــان بهعنوان يکــي از مليپوشــان ارشــد ژيمناستيك و همينطور پاداشهاي اهدايي چگونه است؟

چيزي به نام حقوق ثابت و ماهانه به مليپوشان اين رشته داده نميشود و پاداش خاصي هم پرداخت نشده است. ساير رشتههاي ورزشي را نميدانم.

پس چطور امرار معاش ميكنيد؟

من كارمند شــركتي شهرداري شيراز هستم و ســه سالي است كه اين شغل را دارم.

با اين حســاب بخشــي قابل توجه از وقت روزانهتان صرف اين شغل اداري ميشود و به تبع آن از ساعات تمرينتان كم ميشود.

متاسفانه اين اتفاق پيوسته روي ميدهد. صبح ســاعت ٧:30 ســر كار هستم و ســاعت 14:30 از اداره خارج ميشــوم و تا بــه خانه بــروم و غذاي مختصــري بخورم و ســپس به تمرين بپردازم ساعت 1٧:00 ميشود.

بيشــتر مديون كــدام مربي هستي و چه كســي بيشتر از بقيه پايههاي كاري شــما را در نوجواني گذاشت يا در بزرگسالي در تيم ملي دستت را گرفت؟

نميخواهم اســم فرد خاصي را بيــاورم زيرا كم لطفي به ســاير مربيان ميشــود كه در ســاير جاها و مقاطع و تيمها و زمانهــا به من كمك كردند تا به تدريج به اينجا رســيدم. به هر حال من در شيراز رشد كردم و در سالهاي بعــدي به تهران آمــدم و هر كادر فني كه در تهــران و در تيمهاي ملي باالي سرم حاضر شدند در پيشرفت من سهيم بودند.

كــدام ژيمناســت ملي پوش كشــورمان الگوي تو بــود و تاثير بيشتري بر شما گذاشت؟

ابتــدا اين را بگويــم كه پيش از آمدن به تهــران و حتي پس از آن من و همگنــان من به نشــريه تخصصي و ماهنامهاي كه فدراســيون ژيمناستيك منتشــر و در آن اخبــار و گزارشهاي اين رشــته را منعكس ميكرد، بســيار عالقه و وابســتگي داشــتيم و دايما آن را ميخوانديــ­م و كســب اطالعــات و تخصــص ميكرديم. در مــورد قهرمان محبوبم نيز بايد بگويم كه در آن سنين خاص حركات ماهان باژرنگ را بســيار ميپسنديدم و از آن الگو ميگرفتم.

در بين خارجيها كدام يك را بيشتر تاييد ميكرديد؟

ســنين نوجواني مــن مصادف با اوجگيري و درخشــش الكســي نموف روســي در المپيك 2000 سيدني بود و او صالبت زياد و حركات خاصي داشت.

ناگفته پيداست كه به بازيهاي آسيايي جاكارتا با اميد كسب مدال نگاه ميكنيد اما به المپيك توكيو چطور مينگريد؟

بــه وزير ورزش هــم گفتم براي كســب ســهميه المپيك به كمك آنها و تدابيــري ويــژه نياز داريــم و او قول مساعدت داد. براي شركت در رقابتهاي ژيمناستيك المپيك بايد كسب سهميه كرد. برخي رقابتها ســهميه مستقيم المپيــك را در بر دارنــد و بعضي ديگر هم مثل سري مسابقات ورلدكاپ (جام جهاني) از ســهميه غيرمســتقي­م بهره ميگيرند. در هر حال كسب اين سهميه از حيطه توان ما دور نيست و فقط بايد برنامه داشت و روي اين قضيه كار كرد. با بچه ات چه ميكني؟

هــر روز در اتمــام كار روزانهام با شــوق ديدن او به خانه ميروم و هر چقدر خســتگي دارم با ديــدن او رفع ميشــود. وقتي بــه دنيــا ميآمد، من متاســفانه در شــيراز نبودم و در يكي از مســابقات ورلدكاپ ژيمناستيك در جمهوري آذربايجان مشغول رقابت بودم و به همين ســبب قدر و ارزش او براي من هميشه زياد بوده است.

در ايــن مقطــع در حالي كه قســمت اعظم عمر ورزشيات را پشت سر گذاشــتهاي چه آرزويي داري؟

شركت موفقيتآميز در المپيك يــك هدف بــزرگ براي من اســت و حتي اگر اين كار عملي نشود، حركت بيســابقها­ي كه نسل فعلي اين ورزش پي ريخته، منجر به كســب ســهميه المپيك خواهد شــد و اين كار دير يا زود ولو توسط نسل بعدي انجام خواهد پذيرفت و اين يك پيروزي بزرگ براي ما و كل اين ورزش خواهد بود. همين كه اســم من هم در ميان خالقان يكي دو حركــت تازه در ايــن ورزش آمده موفقيتي بزرگ اســت و شــايد برايم كافي باشد.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran