Iran Varzeshi

جيب خالي پز عالي!

آمد و رفت هاي عجيب و سوال برانگيز مربيان خارجي گمنام و بينام و نشان در جودوي ايران، تقريبا مدتهاست تبديل شده به تراژدي غم انگيزي براي اين رشته رزمي كه خيلي وقت است حال و روز خوشي در عرصه داخلي و بينالمللي ندارد! مربياني كه نه مشخص ميشود براي هدايت فني تيم

- رضا عباسپور ‪Reza Abbaspour‬

حضور مربيان سرشــناس، كاربلد و درجه يك خارجي در ورزش ايران همواره در رشــتههايي كه درســت و بجا انجام شده هم جواب داده و هم اينكه باعث ارتقای ســطح كيفي و حركت رو به جلوي آن رشتهها چه در سطح ملي و چه در بخش بينالمللي شــده اســت. رشــتههايي همچون وزنهبــردا­ري، واليبــال، فوتبــال ...و با آوردن مربيان شــاخص و شــناخته شــدهاي مثل ايوانف، والسكو و كيروش هركدام در زمان مناســب و مــورد نياز، قطعا باعث تحولي عظيم در ســاختار، پي و ريشــه خود شدند. اتفاقي استاندارد و درســت كه چون تفكري علمي و فني پشتش قرار داشــت، هم باعث نتيجه گيري براي آن رشــتههاي ورزشي شــد و هم اينكه نسلي طاليي و تاريخ ســاز را براي هركدام از اين رشتهها رقم زد. بنابراين اگر رويكرد فدراســيون­ي استخدام مربي خارجي باشــد، قطعا ميبايســت برويم سراغ بهترينهاي آن رشــته ورزشي زيرا به جز همكاري و اســتخدام مربيان درجه يك، شــاخص و شناخته شــده بينالمللي كه استعدادياب­ي و پشتوانهساز­ي را خوب ميشناسند، ساختارسازي را به درستي بلدند و ميدانند كه چطور ســكوت محض و رخوت را در يك رشته ورزشي به پويايي و حركت به سمت جلو تبديل كنند، هر انتخاب ديگري هم غلط است و هم ممكن است مسير پيش رو را بدتر از قبل به اشتباه پيش برده و راهي را كه ميشود با كمي تغيير مثبت هدفمند و درســت تعريف كرد، به سمت ناكجا آباد منحرف كنند.

شــرايط جودوي ايــران در مقولــه انتخاب مربيــان خارجي براي اســتخدام و ايجاد تحولي اساســي در اين رشــته المپيكي تقريبا شبيه به همين شرايطي اســت كه گفتيم. مدتهاست كه مســووالن جودو از آوردن يــك مربي طراز اول و نامدار خارجي براي تغييري چشمگير و زيربنايي در اين رشــته سخن ميگويند اما در عمل چيزي كه رويت ميشود، تنها حضور يكسري مربي گمنام و ناشناس خارجي در جودوي ايران است. مربياني گمنام كه خودشــان هم خوب ميدانند در حد و اندازههاي فني نيســتند كــه بتوانند هدايت فني جودوي ايران را در اختيار داشته باشند. حال اين وسط چه ميشــود كه گزينههاي دست و پابسته انتخابي خارجي جودو با علم براينكه ميدانند كه نميتوانند در جودوي ايران ماندگار باشــند، مي آينــد، مدتي اينجا ميمانند و بعد هم بدون اينكه اتفاقــي خاص در اين رشــته رخ دهــد و يا اصال در ايــن بين آب از آب تكان بخورد، ساكشــان را ميبندند و برميگردند به زادگاهشان؟اين سوالي است بي پاسخ كه چرايي و چگونگي وقوعش هنوز براي ما گنگ و مبهم است!

«نيكوالس بودو» مربي فرانسوي كه چند هفته پيش با دعوت فدراسيون جودوي كشورمان به ايران آمده بود براي ارزيابي زيرســاخته­اي اين رشــته و شناخت بيشتر جودوي ايران، از همان دسته مربيان گمنامي بود كه فدراســيون جودوي كشــورمان نه بــراي آمدنش دليلي قانع كننده داشــت و نه زماني كه رفت، توجيهــي براي خداحافظي زودهنگامش با جودوي ايران وجود داشــت! ســواي اينها اين مربي كه گفته ميشــد در دنياي جودو چهرهاي شناخته شده است، حتي يك عكس و يا كارنامهاي مشخص براي انعكاس در رســانهها نداشت تا در زمان حضور او در ايران بشــود آن را منتشــر كرد! حال چطور و چگونه قرار بود او يعني «بودوي فرانســوي» هدايت فني تيم ملــي جودوي ايران را در دســت بگيرد و جــودوي بحرانزده ما را با آن همه مشــكالت ريز و درشت متحول كند سوالی است بيپاسخ!

هرچند محمد درخشان رييس فدراسيون جودو در مصاحبــه خود بعد از عــدم توافق با مربي گمنام فرانسوي در اين خصوص معتقد است: «براي جذب مربي خارجــي فعاليتهاي زيادي داشــتهايم ولي واقعيت اين است كه جذب مربيان طراز اول دنيا هم هزينه زيادي را طلب ميكند و هم اينكه كشورهايي كه با آنها قرارداد دارند به اين راحتي آنها را از دست نميدهند.»

رييس فدراسيون جودو با اشاره به حضور برخي مربيان خارجي جودو در ايــران و عدم توافق نهايي آنها با فدراســيون جودوي كشورمان دراين خصوص نيز ميگويد: «قبل از اينكه سراغ اين مربي فرانسوي برويم با مربي تيم ملي قزاقســتان مذاكراتي داشتيم ولي اين مربي با توجه به عملكرد خوب در مسابقات جهاني و المپيك، قرارداد خــود را با قزاقها تمديد كرده اســت. دســتمزد او روزانه هزار يــورو بود. با «گامبا» سرمربي روسيه هم مذاكراتي داشتهايم ولي او با حقوق ماهيانــه ۵۲ هزار يورو كه مدتي قبل به دستور شخص پوتين به ۵۳ هزار يورو افزايش يافته، جاي ديگري كار نميكند.»

رييس فدراســيون جــودو در مــورد كارنامه نيكوالس بودو فرانسوي و اينكه چطور شد فدراسيون جودو نتوانست حداقل با اين مربي خارجي به توافق برســد، تاكيد دارد: «اين مربي عضو تيم ملي فرانسه بــوده و در رقابتهــاي مختلف حضور داشــته ولي واقعيت اين است كه او كارنامه خاصي نداشت!»حاال چطور شــده كه يك فرد بــدون كارنامه خاص براي هدايت جودوي ايران و ارزيابي از وضعيت زيرساختي اين رشــته به ايــران ميآيد خودش جاي ســوال و تحليل فني دارد.

در اينكــه جــودوي ايران نياز بــه حضور يك ســرمربي و ليدر فنــي توانمند بــراي ايجاد تحولي اساسي در اين رشته المپيكي دارد هيچ شكي نيست اما وقتي به گفته خود مســووالن اين رشته ورزشي ما براي استخدام مربيان شــاخص خارجي از لحاظ بودجه شــديدا مشكل داريم و نميتوانيم هزينههاي مالي هنگفتي بدين منظور متقبل شويم چرا افرادي گمنام را به اســم مربــي خارجي به ايــران دعوت ميكنيم؟ مگر براي اســتخدام مربي خارجي مشكل مالي نداريم؟ مگر كشــورهاي مطرح جودو از اعزام مربيان شــاخص و كاربلد خود به كشــورهاي ديگر خــودداري نميكنند؟ پس چرا با تمام اين تفاســير بي خيال مربي خارجي بدين شــكل نميشــويم و همچنان روي آوردن مربيــان كالس پايين و درجه چندم خارجي به ايران اصرار داريم؟

وقتي به گفته خود مسووالن اين رشته ورزشي ما براي استخدام مربيان شاخص خارجي از لحاظ بودجه شديدا مشكل داريم و نميتوانيم هزينههاي مالي هنگفتي بدين منظور متقبل شويم چرا افرادي گمنام را به اسم مربي خارجي به ايران دعوت ميكنيم؟ مگر براي استخدام مربي خارجي مشكل مالي نداريم؟ مگر كشورهاي مطرح جودو از اعزام مربيان شاخص و كاربلد خود به كشورهاي ديگر خودداري نميكنند؟ پس چرا با تمام اين تفاسير بي خيال مربي خارجي بدين شكل نميشويم و همچنان روي آوردن مربيان كالس پايين و درجه چندم خارجي به ايران اصرار داريم؟

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran