Iran Varzeshi

سیامین برزیلی بارسا

-

كوتينيو در حالي به شهر بارسلونا ميرود كه به واسطه بازي در اسپانيول آن را به خوبي ميشناســد. او خودش را براي 5 ســال و نيم آينــده به تيمــي متعهد كرده كه به داشــتن هموطنــان بــزرگ او در طــول تاريخ معروف اســت؛ از روماريو گرفته تا رونالدينيو و رونالدو نازاريو و ريوالدو. بارســلونا بــه نوعي خانه دوم بازيكنان برزيلي محســوب ميشــود، چون در مجموع 30 بازيكن در طول تاريخ 120 ســاله آبيواناريه­ــا به اين باشــگاه پيوســتهان­د كه كوتينيو جديدترين آنهاست. به اين ترتيب بعد از كشور اســپانيا، كشور برزيل بيشترين تعداد نماينده را در تركيب بارســلونا در طول تاريخ داشته است.

نخســتين بازيكن برزيلي كه به بارسلونا پيوست لوســيو داسيلوا در ســال 1948 بود اگرچه او تنها ســه بازي بــراي اين تيم انجام داد. در هميــن حال در ميان برزيليهاي تاريخ بارســلونا، دني آلوز بازيكني است كه بيشترين تعداد بازي را براي آبيواناريه­ا انجام داده است و در كنــار نيمار و رونالدينيـ­ـو تأثيرگذارت­رين بازيكنان برزيلي تاريخ بارسا بودهاند.

دهــه 90 را ميتــوان دهــه شــكوفايي برزيليهاي بارســلونا دانســت چون بازيكناني مانند ساني اندرسون، روماريو، رونالدو و ريوالدو روانــه اين تيم شــدند و پس از آنهــا در دهه گذشته نيز ســتاره بزرگي مانند رونالدينيو به نوكمپ رفت كه سهم بسزايي در قهرماني اين تيم در ليگ قهرمانان سال 2006 داشت.

از فصــل 1993-94 كــه روماريــو بــه بارسلونا پيوست، موج ورود ستارههاي بزرگ و تأثيرگذار به نوكمپ به راه افتاد. بارسلونا براي خريــد روماريو كه تا آن زمــان در آيندهوون بازي ميكــرد، 12 ميليون يــورو پرداخت. او اما تنهــا بازيكني نبود كه بارســلونا از PSV خريد. رونالدو هــم فصل 96-97 از آيندهوون با قــراردادي 15 ميليون يورويي به بارســلونا پيوســت اگرچه مانــدگاري او در نوكمپ فقط يك سال دوام داشت.

در فهرست برزيليهاي تاريخ بارسلونا اما بازيكنان گرانقيمتتر­ي هســتند، از جمله دني آلــوز 36 ميليون يورويــي و نيمار 85 ميليون يورويي هم كه پائولينيو - كســي كه تابستان امســال با قــراردادي 40 ميليــون يورويي از گوانگژو اورگراند راهي نوكمپ شــد - را هم ميتوان جزوشــان دانســت. در طول تاريخ اما بازيكنان برزيلي هم بودهانــد كه خريد آنها از ســوي بارســلونا عمال چيزی جز ضرر و زيان نداشــته است و شايد كمتر كســي نام آنها را حتي به ياد سپرده باشد، بازيكناني مانند انريكه 10( ميليــون يورو) و كايرســون 14( ميليون يورو) كه هيچكدامشــ­ان فرصت بازي در بارسا را پيدا نكردند و همينطور جوواني 20( ميليون يورو) و روچمباك 5( ميليون يورو).

در مجموع بارسلونا براي خريد 30 بازيكن برزيلي كه در طول تاريخ به عضويت اين باشگاه درآمدهاند، رقمــي معادل 482/5 ميليون يورو هزينه كرده است.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran