Iran Varzeshi

برانکو میخواهد برای پرسپوليس مورینيو بسازد؟

برانكو مهمترين مشوق براي حضور نیك سیرت در كالس مربیگري

-

خبــر جالب بــود؛ اصغــر نيك ســيرت مترجــم برانكــو در كالس مربيگري شــركت كرده است. شايد باورتان نشــود اما مترجم 52 ســاله برانكــو قبل از عالقه مندي به فوتبال سالها شيفته رشــتههاي رزمي بود و در واداريو و فول كنتاكت ســالها مربيگري كرد. نيك ســيرت از جمله معدود بچههاي محله جواديه بود كه با وجود بــازي در زمين وكيلي قلعه مرغي به سمت فوتبال نرفت و در 13 سالگي شاگرد اســتاد حبيب پور در كونگ فو شد.

ســالها بعد او بهعنوان اســتاد دانشــگاه 18 ســال تمام در مناطق مختلف يوگســالوي بهعنوان اســتاد دانشــگاه فعاليت كــرد و حتي مزه جنگ در بوســني را هم چشــيد. در بازگشت به ايران در سال 83 دو سال مترجمي ميودراگ يشــيچ را در پگاه گيالن تجربه كرد و ســال بعد از آن همان نقش را براي زالتكو ايوانكوويچ در برق شيراز ايفا كرد.

بعد از اين دو تجربه به كرواسي برگشت اما سال 86 براي هميشه به ايران برگشت و مترجم داركو دراژيچ در داماش دورود شــد. نيك ســيرت كه بــه لطف رضا چلنگــر مدام بين نيمكت تيمهايي كه مربيان كروات و يوگسالو داشتند جابهجا ميشد كار با اســتانكوي بزرگ در داماش گيالن و البته وينكو بگوويچ در پاس همدان را هم تجربه كرد كه اين دومي سه سال طول كشيد.

امــروز بازيكنــان و مربيــان پرسپوليس اصغر نيك سيرت را بيشتر از يك فوتبالي بهعنوان يك كوهنورد درجــه يك و حرفهاي ميشناســند. تقريبا قله مرتفعي در ايران نمانده كه او به آن صعود نكرده باشــد. ميگويد آنقدر به قلــه دماوند صعود كرده كه تعــدادش را از يــاد بــرده. او در 13 ســالگي به قله توچال رسيد و بعد از آن در تمام اين ســالها صعود به قله تفتان، آزادكوه، علمكوه و الوند را هم با يك گروه ســه چهار نفري شــامل برادر و پسرش تجربه كرده است.

نيك ســيرت مدتــي را هم در شبكه سحر بهعنوان مترجم كار كرد اما حاال تصميم گرفته نقشي فراتر از يك مترجم در فوتبال داشــته باشد: «من استاد دانشــگاه بودم و خارج از ايران جايگاه اجتماعي خوبي داشتم. مترجمي براي من كم بود و به همين خاطر تصميــم گرفتــم وارد دنياي مربيگري شــوم. البته خداي ناكرده نميخواهم پا در كفش مربيان بزرگ كنم بلكه قصد دارم دانشم را باال ببرم و كار را ياد بگيــرم. االن هم فرصتي دست داده تا اين كار را تجربه كنم.»

اما نقش برانكو هم در مربي شدن نيك ســيرت ميتواند جالب باشــد: «خود برانكو تشــويقم كــرد و گفت چرا كه نه. تو كه اين همه ســال كنار مربيان بــودي ميتواني وارد اين كار شوي. خوشــبختان­ه براي من حضور در كنار برانكو بزرگترين نعمت است چون ميتوانم از تجربياتش اســتفاده كنم و دانشم را باال ببرم.»

نيك ســيرت حدود ســه سال كنار برانكو بــوده و با يادگيري نكات متعدد از مربيــان كروات و نكات ريز فني تجارب بســياري كســب كرده كه ميتواند بــه كارش بيايد. او قدم در راهي گذاشــته كــه ژوزه مورينيو گذاشــت و تبديل به يكي از مربيان بزرگ دنيــاي فوتبال شــد هر چند هنوز مشخص نيســت مترجم برانكو حداقل در ابعاد ايرانــياش به اندازه آنچه در كوهنوري و رشتههاي رزمي موفق بوده در فوتبال و دنياي پيچيده مربيگري هم صاحب استعداد باشد و به موفقيت برسد.

نيك سيرت از امروز كالسهاي مربيگري درجه C را زير نظر حسين صالح آغــاز خواهد كرد و بــا برانكو هماهنگ اســت كه در مسابقات كنار او باشد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran