Iran Varzeshi

مربيان اسلووني و صربستان فعال مقبول نيفتادند

-

فدراســيون تكوانــدو در حالــي كه به نظر ميرســيد بتواند بعــد از انتخابات رياست فدراسيون تكواندو و انتخاب مجدد پوالدگــر از زير بار مشــكالت رهايي پيدا كند اما دوباره همه اين مشــكالت سر باز كرده و ظاهرا قرار نيســت اين روند تغيير كند. در روزهاي گذشته بحث تغييرات در كادر فنــي تيم ملي تكواندو مطرح شــد و در همين راســتا هم ظاهرا مهدي بيباك از ســرمربيگر­ي تيــم ملي كنار گذاشــته شده و قرار است به زودي فريبرز عسگري بهعنوان ســرمربي تيم ملي به طور رسمي معرفي شــود. در كنار ايــن تغيير عجيب اظهــارات تند برخي از پيشكســوتا­ن اين رشته عليه يكديگر نشان ميدهد كه كامال اين فدراسيون به لحاظ مديريتي رها شده است. در حاليكه اين توقع وجود داشت كه پوالدگر بتواند در نخستين روزهاي شروع دوره جديد چهار ساله مديريتش تصميمات بهتــري را اتخاذ كند و روند بهتري را براي اداره اين فدراسيون در پيش بگيرد.

شايد نخســتين انتقادي كه ميتوان از پوالدگر در اين روزها مطرح كرد درباره بركناري مهدي بي باك باشد. مربي جواني كه خيليها هم او را شايســته ميدانند اما در اين روزهــا زير تيز انتقادات قرار گرفته است. او يكسال پيش بهعنوان سرمربي تيم ملي انتخاب شــد اما حاال بعد از يكســال فعاليت با تصميم شــتابزده فدراســيون از ســمتش كنار مــيرود. در حاليكه هيچ تضمينــي وجود ندارد كه ســرمربي آينده بتوانــد نتايج بهتري را نســبت به بيباك كسب كند.

سرمربي تيم ملي در هر رشتهاي بايد حداقل چهار ســال فرصت براي كار كردن داشته باشد. سرمربي بايد برنامهريزي چهار ساله داشته باشد و مشخص شود كه كار از كجا شروع و به كجا ختم شود.

تجربــه ثابــت كــرده كــه در هــر فدراســيون­ي كه تغييرات زيــادي رخ داده نتيجه هــم در نهايت خوب نبوده اســت. تكواندو در بازيهاي المپيك ســال ۲۱0۲ با فريبرز عســگري حاضر شــد. بعد از آن مرتضي كريمي آمد و بعد از كريمي مقانلو انتخاب شد كه به بازيهاي المپيك ۶۱0۲ ريو هم رســيد. بعد از ريو بيباك انتخاب شد و حاال بيباك ميرود تا عسگري بيايد. اين همه تغيير نشان ميدهد كه در تكواندو خبري از برنامهريزي بلند مدت نيســت اما حتما اين روند مختص تكواندو نيســت و با اندكي بررســي مشخص ميشود كه خيلي از رشتههای ورزشي در ايران با اين معضل روبهرو هستند.

مديران موفق هميشه به برنامهريزي بلند مدت اعتقاد داشــتند كه ميتوان در همين باره به محمــد رضا يزداني خرم در فدراسيون واليبال و حتي در كشتي اشاره كرد. او هميشــه اعتقاد داشــت مربيان را بايد از المپيك تــا المپيك انتخاب كرد و در اين مدت چهار ســاله بايد به حمايت از مربــي پرداخت و با برنامــه پيش رفت. به طور مثال او وقتي در فدراســيون كشــتي بعد از بازيهاي المپيك پكن محمد بنا را بهعنوان سرمربي انتخاب كرد تا زماني كه در فدراســيون كشتي حضور داشت، پشت سر محمد بنا ايســتاد و از همه تصميمات او حمايــت كرد و هميشــه ايــن حرف را تكرار ميكــرد: «تيم را به محمد بنا داديم كــه در المپيــك نتيجه بگيــرد.» حاصل آن اعتماد هم شــد موفقيت در بازيهاي المپيك لندن. هــر چند كه عمر مديريتي يزداني خرم در فدراسيون كشتي به لندن نرســيد اما تيمي كــه او انتخاب كرده بود باعث ســربلندي ورزش ايران شــد. وقتي در مسابقات قهرماني آسيا در سال 0۱0۲ تيم ملي كشتي فرنگي با دو طالي برادران قربانــي و دو برنز محمدي و عابدينزاده با ۶4 امتياز چهارم آسيا شد، خيليها مدعي شــدند كه تيم ملي نتايج ضعيفي كســب كرده و از عملكــرد محمد بنا انتقاد كردند اما وقتي تيم به تهران برگشت محمد رضا يزداني خرم مقابل همه رسانهها قرار گرفت و به حمايت از سرمربي تيم ملي پرداخت و اعالم كرد كه محمد بنا بايد در المپيك به موفقيت برســد و تا آن زمان مورد حمايت من است.

امــروز در كشــتي، تكوانــدو و حتي وزنهبرداري هرگز چنين اعتماد به نفســي را در نزد روســاي فدراسيون نميبينيم كه از مربي كه خودشان انتخاب كردهاند دفاع كنند. برنامه بلند مدت برخالف شعارهايي كــه ســر داده ميشــود، هرگــز در اين فدراســيون­ها ديده نميشود. آيا شد يكبار محمد پوالدگر در حمايت از سرمربيان تيم ملــي مصاحبه كند و بــا صراحت از برنامه بلند مدت بگويد؟ تمــام برنامهريزي­ها در اين فدراسيونها روزمره است و هرگز برنامه بلند مدتي را شاهد نيستيم. محمد پوالدگر از خودش ســوال نميكند كه در سالهاي اخير عسگري، كريمي و مقانلو هم در تيم ملي كار كردند و همه به دليل نتايج ضعيف بركنار شــدند، حاال هم كه نوبت به بيباك رســيده اســت، يعني واقعا همــه مربيان ضعيف بودهاند و يا اينكه تكواندو مشــكل ديگري به جز سرمربي دارد؟ چهار مربي در چهار سال در تكواندو و چهار مربي در سه سال براي وزنهبرداري و كشتي هم كه قرار است در يك سال ســه مربي داشته باشد. طاليي بــراي قهرماني جهان در فرانســه، رسول خادم بعد از جهاني تا انتخابي مرحله نهايــي و بعد از آن يــك گزينه ديگر براي مســابقات جهاني. با اين وضعيت آيا نبايد نگران وضعيت سه رشته مدالآور ايران در بازيهاي المپيك بود؟

جلســه كميتــه فني فدراســيون دوچرخهســو­اري بــا حضــور دو مربي خارجي برگزار شد اما انگار اين دو مربي نتوانستند خيلي نظر مسووالن مربوطه را جلب كنند.

در ايــن جلســه دو مربي خارجي دعوت شــده از اســلووني و صربستان برنامهها و شرايط خود را به فدراسيون دوچرخهسوار­ي اعالم كردند و طبق نظر كميته فني فدراسيون، تمامي شرايط و خواســتهها­ي مربيان خارجي در جلسه بعــدي كميته فني بررســي و تصميم گيري جهت همــكاري با اين دو مربي صورت ميگيرد.

مربي صربســتاني جهت مشاوره فني تيم استقامت و مربي اهل اسلووني براي هدايــت تيم ملي كوهســتان به ايران دعوت شــدهاند. البته بعد از اين جلسه، خسرو قمري، رييس فدراسيون نكتههايي را گفت كه قابل تامل اســت. رييس فدراسيون دوچرخهسوار­ي تاكيد دارد كه دو مربي خارجي نتوانســته­اند اعضــاي كميته فني را قانع كنند و قرار اســت مذاكره دوبارهاي بــا آنها انجام شــود. قمري دربــاره مربياني كه مورد نظر هســتند، ميگويــد: «كار لوكا از اسلووني آناليز ورزشكاران براساس نتايج دستگاه پاور و تمرينات است. در بخش كوهستان، نيمه اســتقامت و استقامت تبحــر دارد و قــرار اســت برنامههاي تمريني ما را آناليــز كند و نقاط ضعف و قوت كار را به ما بگويد. در نهايت هم بر اساس دادهها نظر مشورتي خود را به مربي تيم ملي اعالم كند كه ورزشــكار پيشرفت داشته است يا خير.»

او ادامه ميدهــد: «لوكا از كارنامه خوبي برخوردار است اما چند سوال من و ديگر نفرات در كميته فني را نتوانست جــواب بدهد و ما را قانع كند. او در باال بردن سطح جسماني ورزشكاران تبحر دارد اما از لحــاظ تكنيكي جوابهايي كــه ميخواســتي­م را به ما نــداد. قرار است ســلگي مدير تيمهاي ملي دوباره با او صحبت كرده و گزارشــي در جلسه كميته فني ارائه كند و در نهايت تصميم را قطعي بگيريم.»

قمري در مورد مربي صربســتاني نيز ميگويد: «او مربي كوهســتان است و قرار بود برنامهاي در بخش كوهستان به همراه لوكا به ما بدهد اما ديديم يك مقدار از لحاظ تكنيكي ضعيف اســت. قرار اســت دوباره با آنها صحبت شــود چرا كه در اين جلســه نتوانستند ما را قانع كنند. اگر براي سوالهاي ما جواب قانعكنندها­ي بدهنــد دوباره در كميته فني بررسي میشود.»

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran