Iran Varzeshi

فلسفه انتقال كوتينيو به بارسلونا

- گابريله ماركوتي ‪Gabriele Marcotti‬

فيليپــه كوتينيــو حــاال دومين يا سومين بازيكن گرانقيمت تاريخ فوتبال اســت اگر كيليان امباپه را حساب كنيد كه بايد حساب كنيد چون اگرچه هنوز رفتنش به پاريســنژر­من قطعي نشده اما مگر آســمان به زميــن بيايد كه اين اتفاق نيفتد!

كوتينيو با 120 ميليون 144/4(وروي ميليون دالر) فروخته شده به اضافه 30 ميليون يورو(63 ميليون دالر) پاداش كه به راحتي به دست ميآيد چون بستگي به بازيهــاي او دارد و اينكه بارســلونا به ليگ قهرمانــان اروپا صعود كند. 10 ميليون يــورو(21 ميليــون دالر) ديگر هم اضافه ميشــود اگر بارســا با حضور كوتينيو دو قهرماني اروپا به دست آورد؛ پول واقعا زيادي است، در حقيقت از آن پولهايي كه با تغيير نگرش همراه است.

پــول نيمار اينطور توجيه شــد كه پاريسنژرمن ميخواســت ابراز وجود كند، بايد ثابت ميكرد ميشــود كسي نامش ليونل(مسي) و كريستيانو(رونالدو) نباشــد و اين همه پول بابتش بدهند و البتــه ايــن واقعيــت كه مبلغ فســخ قــراردادش اينقدر بــود. امباپه هم ماه گذشته 19 ساله شــد و اگر باور داشته باشيد كه او بااستعدادت­رين بازيكني است كه در طول چند ســال اخير ديده ايم، حاضريد پولش را قســطي هم كه شده، بدهيد. به عالوه اينكه شانس فروش اين استعداد هم وجود دارد.

اما كوتينيو 25 ســال دارد. سخت است كه او را يك استعداد حساب كنيد. بازيكني كه شــما خريدهايد كسي است كه جــام جهانــي 2014 را از تلويزيون تماشــا كــرده و اگر هتتريــك مقابل هاييتي در كوپا آمريكا را حساب نكنيد، نخســتين گل ملــياش در بازيهــاي رسمي را همين 14 ماه قبل زده. در پنج سال حضور در ليورپول تنها يك بار آن هم سه فصل قبل در تيم منتخب فصل ليگ برتر قــرار گرفته و فقط يك مرتبه در 30 بازي يا بيشــتر در تركيب اصلي تيمش قرار گرفته. البته هيچ كدام از اين آمار براي ضربه زدن به كوتينيو نيست. شــايد براي همه بازيكنان ديگر فهرست گرانترينها­ي جهان هم همينطور باشد ضمن اينكــه او يك فوقســتاره جوان يا يكــي از بهترينهاي تاريخ حســاب نميشــود. در عــوض، او فوتباليســ­تي اســتثنايي است كه درســت يا غلط در بيشتر دوران حرفهاي خود به آنچه شايد استحقاقش را داشته، نرسيده.

امــا چرا بارســلونا چنيــن پولي را پرداخت كــرد؟ نميتوانيد خيلي راحت بگوييــد بارســلونا بعد از فــروش نيمار روي گنج نشســته يا مصمم شده چنين خريــدي را انجام بدهد. اين شــايد در مورد عثمان دمبله يا پيشــنهاد ابتدايي براي كوتينيو درست باشــد با توجه به نگرش منفي كه آن موقع درباره باشگاه و رييساش خوسپ ماريا بارتومئو وجود داشت اما حاال درست نيست. بارسا براي بردن الليگا به كوتينيو نيازي ندارد و او نميتواند در ليگ قهرمانان بارســلونا را همراهي كند(شــايد براي همين بود كه ليورپول ميخواســت بارسلونا را متقاعد كند تا پايان فصل او را قرض بدهد).

به عبارت ديگر، هيــچ دليلي براي افزايش قيمت وجود نداشــت جز اينكه ليورپول ميخواســت چانــه بزند، اينكه االن ژانويه اســت و البته بارسلونا خيلي تمايل داشت كوتينيو را به خدمت بگيرد.

بارســلونا يا بيش از حد و احمقانه بــراي يك بازيكــن پول داده يــا اينكه قيمــت انتقاالت(كــه تا ايــن اواخر در مقايســه با درآمدها رشد كندي داشت) خيلــي فراتر از آن جايــي رفته كه بايد باشد.

موضوع جالب ديگــر درباره انتقال كوتينيو اين اســت كــه او چطور و كجا به درد بارســلونا ميخورد. بدون ترديد، چندپســته بودن كوتينيو يكي از داليل قيمت باالي او است. اولين پاسخ به اين سوال را بايد در جانشيني آندرس اينيستا دانســت كــه در پايان فصل 34 ســاله ميشود. محروميت كوتينيو از همراهي بارســا در ليگ قهرمانان باعث ميشود كمــي از بــار بازيهاي ليــگ از دوش كاپيتان برداشته شود و او در رقابتهاي اروپايي سرحالتر باشد. اين شايد درست باشــد اما كوتينيو ثابت كرده به همين اندازه در پســت بال در خط حمله ســه نفره كارايي دارد و در واقع براي ليورپول و برزيل همانجا بازي ميكرده و ميكند. به جز جايگزيني ســرخيو بوســكتس و لوييس ســوارس، كوتينيــو ميتواند در هر يك از شش پست جلويي تيم ارنستو والــورده بازي كند آن هم با كيفيت باال. تعداد بازيكناني كه با كيفيت بسيار باال ميتوانند در چند پست بازي كنند، زياد نيست و والورده شــش ماه فرصت دارد تا بفهمــد چطور از او اســتفاده كند تا فصل آينده در نهايت قدرت اين بازيكن برزيلي را در اختيار داشته باشد.

دربــاره ليورپول هم بايد اين تيم را تحسين كرد. فكر ميكنم ريسك از دست دادن سهميه ليگ قهرمانان كه شايد 50 تا 150 ميليون دالر ارزش داشته باشد، ميتوانست بر هر پيشنهادي از بارسلونا غلبه كند امــا اينكه گفته ميشــود او حدود 14 ميليــون دالر از جيبش داده تا اين انتقال صورت بگيرد، گوياي همه چيز است و اشتياق بيپايان اين بازيكن بــراي انتقال را به اثبات ميرســاند. در اين شرايط، ليورپول حق انتخاب زيادي نداشــت و با به دســت آوردن اين پول هنگفت بهترين كار ممكن را كرد. مترجم: سیدعلي بلندنظر

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran