Iran Varzeshi

مقاومت جاللي، كريمي و قلعه نويي

- اکبر منتشلو ‪Akbar Manteshloo‬

ليگ برتر فوتبال كشــورمان روزهاي متفاوتي را ســپري ميكند، نگاه به تركيب تيمها، مخصوصــا تيمهاي مطرح به خوبي نشان ميدهد كه اوضاع متفاوت از گذشته است. حاال ديگر كمتر شاهد حضور چندين ســاله بازيكنان در تيمها هســتيم و گاهي برخي بازيكنان با دو ســه ســال ســابقه، بازوبنــد كاپيتاني تيمي را به بازو ميبندند. اين وضعيت را نميتــوان به فال بد گرفت و اعتراضي به آن داشــت، بالعكس شايد از آن بتوان بهعنوان تحرك و تغييرات مثبت در ليگ برتر نام برد و شــايد به نوعي بتوان اســم حرفهايگري را هم روي آن گذاشت، اينكــه بازيكني بدون توجه بــه رنگ و ... بتوانــد بهعنوان يك بازيكن حرفهاي در هر تيمي به ميدان برود و براي موفقيت آن تيم تمام تالش خود را به كار بگيرد، فينفســه بد نيســت اما به هر حال پايبندي به قول و قرارها، قطعا بخشي از حرفهايگري خواهد بود.

در اين بين ميتوان همين بحث را روي نيمكت تيمها هم مشــاهده كرد. مخصوصا در هفدهمين دوره ليگ برتر شاهد تغييرات اساســي روي نيمكت تيمهاي ليگ برتري هســتيم. تا جايــي كه به جــرات ميتوان گفت كــه هم نيمكت تيمها جوانتر شــده است و هم شــاهد تغييرات زيادي هستيم. طي سالهاي گذشــته شاهد حضور تعداد محدودي از مربيــان در ليگ برتر بوديم و به راحتي ميشــد حدس زد كه با جدايي و ناكامي فالن سرمربي چه كسي جايگزين او خواهد شــد اما اكنون اين شرايط كامال تغيير كرده است.

ديگر خبري از گردش مربيان مشخص روي نيمكــت تيمها نيســت. هر چند اين موضوع را ميتوان حتي به ليگ شــانزدهم نيز نســبت داد اما واقعيت اين است كه در ليگ هفدهم شــاهد تغيير نسل مربيان در ليگ برتر هستيم. حتي برخي از مربياني كه نتايج خوبي در گذشــته كسب كرده بودند، در اين فصــل از رقابتها با وجود تغييرات زياد روي نيمكت تيمهاي مختلف، شانسي براي حضور روي نيمكت تيمها به دســت نياوردند.

بــا نگاهي بــه جدول تيمهــاي ليگ برتر به خوبي به اين موضوع ميرســيم. در صدر جدول پرســپوليس از مربي قديمي و خارجي بهره ميگيــرد و اقبالي به مربياني كه در چرخه مربيان در ســالهاي گذشــته بودند، نشان نداده اســت. فوالد مربي تازه وارد يعني پور موســوي را به خدمت گرفته و اتفاقا نتايج قابل قبولي را هم كسب كرده اســت. پارس جنوبي در نخســتين حضور در ليــگ برتر، هم اقبالي بــه مربيان نامي سالهاي گذشته نشــان نداد و مهدي تارتار را روي نيمكتش نشــاند تا در آستانه هفته نوزدهــم تيمش در رده ســوم جدول قرار گيرد. استقالل هم كه تازه به جمع مدعيان پيوسته به مربي جوان استقاللي اعتماد كرد اما با وجود ناكامي به سراغ مربيان سالهاي گذشته نرفت و شــفر را براي ادامه بازيها برگزيد. پيكان كه ســالهاي سال بين ليگ برتر و ليگ دســته اول در رفت و آمد بود، دو فصل است كه به مجيد جاللي بازمانده از مربيان گذشته اعتماد كرده است و البته نتايجاش بد نبوده است و ميتوان سرمربي پيــكان را از جمله مربياني دانســت كه در برابر تغيير نسل مقاومت ميكند.

بــا وجود اينكه دايي هم چند ســالي اســت كه در ليــگ برتــر كار ميكند اما نميتــوان او را از جرگه مربيان ســالهاي گذشته دانســت، او اكنون سايپا را هدايت ميكند و بد هم نتيجه نگرفته اســت. ذوب آهن هم راه پيــكان را در پيش گرفت و با جذب امير قلعهنويي همچنــان به مربيان قديمي اعتمــاد كرد، امير خان هم در برابر اين تغيير نســل مقاومت ميكند. گسترش فوالد هدايت تيمش را لوكا ســپرد و بعد از ناكامي او باز هم به جوانترها اعتماد نكرد و فيروز كريمي را از گنجينه مربيان گذشــته به روي نيمكت آورد. صنعت نفت آبادان به مربي اعتماد كرده كه هنوز جاي خودنمايي در ليــگ برتر را دارد و كمالوند را نميتوان از نسل مربيان گذشته نام برد.

پديــده نيمكتش را بــراي فصل دوم به مهاجري ســپرد كه دو ســه سالي است به ليگ برتر وارد شــده و توانســت با اين مربي تــازه وارد نتايج خوبي كســب كند. تراكتورســ­ازي با بي اعتماد شــدن به قلعه نويي، يك مربــي جوان يعني گل محمدي را انتخاب كرد اما حاال حتي حرف از جوانتر شــدن نيمكت اين تيم به گوش ميرســد. سپاهان براي برون رفت از ناكاميهاي چند سال اخير دســت به دامن كرانچار شد اما با وجود همــه ظرفيتهايي كه اين تيم در اختيار اين مربي قديمي گذاشــت، اين تيم اصفهاني به آرزوهايش فعال نرســيده است و البته فرصت زيادي هم ندارد. ســپيدرود تــازه وارد هم ترجيح داد بــا مربيان جوان كار كنــد، با وجــود اينكه ايــن تيم نتايج قابل قبولي كســب نكرد اما باز هم به سراغ تفكرات قديمي نرفت و روانخواه و بعد از آن علي كريمي را روي نيمكت تيمش نشــاند. نفت تهــران كه اوضاع متالطمي داشــت، در انتخاب ســرمربي هم سردرگم بود، اول يك مربي جــوان و تــازه وارد و بعداز آن يــك مربي قديمي و باز هم ســراغ مربيان تازه واردي چون حجــازي و افاضلي رفت. اســتقالل خوزســتان با فكر تكرار روزهاي خوبش، ويســي را برگزيد كه ميتوان او را هم از مربيان تازه وارد قلمداد كرد. مشكي پوشان بعد از گذشــتن از مربياني همچون اكبــر ميثاقيان، كار را دســت عنايتي تازه وارد سپرد تا شايد تيمش از انتهاي جدول رهايي يابد.

به ايــن ترتيب با اغمــاض از مربيان خارجي حاضر در ليگ برتر، ميتوان مدعي شــد كه نســل تازهاي ليگ برتر را هدايت ميكنند و فقط مربياني چــون قلعهنويي، جاللــي و كريمي در برابر اين تغيير نســل مقاومت ميكننــد و البته مربيان تازه وارد و جوان با خارجيهاي پا به ســن گذاشته دست و پنجه نرم ميكنند.

ديگر خبري از گردش مربيان مشخص روي نيمكت تيمها نيست. هر چند اين موضوع را ميتوان حتي به ليگ شانزدهم نيز نسبت داد اما واقعيت اين است كه در ليگ هفدهم شاهد تغيير نسل مربيان در ليگ برتر هستيم. حتي برخي از مربياني كه نتايج خوبي در گذشته كسب كرده بودند، در اين فصل از رقابتها با وجود تغييرات زياد روي نيمكت تيمهاي مختلف، شانسي براي حضور روي نيمكت تيمها به دست نياوردند.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran