Iran Varzeshi

جام جهاني روياي سوخته پديده ها

تیــم ملي اســامي 50 بازیکن نهایياش را شــناخته و بعید اســت كارلوس كيروش بخواهد نامــي را به این فهرســت اضافه كند. در میان 50 بازیکني كه نامشــان به فیفا ارســال شده نام فرشید اســماعیلي، محســن كریمي و علي علیپور وجود ندارد. 3 بازیکني كه در تركیب ســرخ

- ‪Hamidreza Arab‬

استقالل اكنون 7 بازيكن خود را در اردوهاي تيم ملي ميبيند. سيدحســين حســيني، ســيدمجيد حســيني، وريا غفوري، اميد ابراهيمــي، اميد نورافكن، روزبه چشــمي و پژمان منتظري. عالوه بر ايــن 7 نفر ميــالد زكيپــور هم در فهرست05 نفرهاي كه كارلوس كيروش بــه فيفا معرفي كــرده حضــور دارد. با احتســاب زكيپور تعداد استقالليها­يي كه شانس بازي در جام جهاني 2018 را دارند به عدد 8 ميرســد اما در اين ميان نــام دو بازيكن كه انگيزههاي بســياري براي پوشــيدن پيراهن تيم ملي داشتند ديده نميشــود. محسن كريمي و فرشيد اسماعيلي جوانهايي هستند كه كارلوس كيروش در فهرســت 50 نفرهاي كه به فيفا ارسال كرده جايي ندارند. دو بازيكني كه به واســطه اين حذف ممكن است در شــرايط بد روحي و رواني قرار بگيرند و كار را براي وينفريد شفر در روزهاي آتي سخت و دشوار كنند.

فرشــيد اســماعيلي را از زماني كه فهرســت 05نفره اعالم شده و فدراسيون فوتبال از او گذرنامهاي نخواســته بســيار بيروحيــه ديدهايم. ايــن بازيكن به طور محســوس در بازيهاي اخيــر افت كرده و هيــچگاه آن بازيكن آرمانــي هفتههاي ماقبل اعالم فهرست 50 نفره به فيفا نبوده است. اســماعيلي كه پيشتر به اردوهاي تيم ملي فراخوانده ميشــد تصور ميكرد شايد كارلوس كيروش نگاه خاصتري به او دارد و الاقــل جزو بازيكناني خواهد بود كه تا روزهاي پاياني در اردوهاي تيم ملي خواهد بود اما تصورات فرشيد كامال اشتباه از آب درآمده و كيروش شــانس چنداني براي اين بازيكن قايل نيست. البته فهرست تيم ملي تــا 15 روز مانده به جام جهاني بــاز خواهد بود اما بعيد اســت با توجه به تعــدد بازيكنان در پســتي كه فرشــيد اسماعيلي بازي ميكند، بتوان اقبالي براي اين بازيكن قايل بود و به احتمال بســيار فرشيد اسماعيلي جزو آن دسته بازيكناني است كه جايي در تفكرات كيروش ندارد و سرمربي تيم ملي در پست او روي ديگر بازيكنان نظر مثبت دارد.

اســماعيلي البته در ايــن فضا تنها نيســت. محســن كريمي هــم از جمله بازيكناني اســت كــه در فاصلــه 5 ماه مانــده تا آغاز جام جهانــي نامي از او در فهرســت 50 نفره برده نشــده و قطعا او نيز در فهرســت تيم ملــي جايي ندارد. شــايد كريمي هم براي خود شانسهايي متصور بود تا با ادامه درخشش در تركيب اســتقالل كــيروش را به دعــوت خود ترغيب كند. كريمــي حتي پس از بازي با صنعت نفت آبادان كه منجر به زدن 3 گل شده گفته بود: «دوست دارم در جام جهاني بازي كنــم.» آن روز اما كيروش فهرســتي را به فيفا نــداده بود و كريمي شــايد ميپنداشــت كه هنوز دروازههاي ورودش به تيم ملي بســته نشده اما چند روز بعد خبر آمد كه فهرست كيروش به فيفا ارسال شده و نامي از كريمي هم در ميان مدعوين نيســت. اين حذفها شايد براي كارلوس كــيروش اهميت چنداني نداشته باشد و سرمربي تيم ملي را حتي در فكر بازخــورد تصميمش فرو نبرد اما ممكن اســت براي اســتقالل بخصوص وينفريد شــفر تبعاتي به همراه داشــته باشد و دو عنصر گلزن و بازيساز استقالل را در هفتههــا و ماههاي آتي با ســقوط فني چشمگيري مواجه كند. همانطور كه اشاره شد فرشــيد اسماعيلي همين حاال با چنين وضعي مواجه اســت و به وضوح ميتوان بيانگيزگــ­ي را در رفتارش ديد. محسن كريمي هم پس از بازي با صنعت نفت آبــادان كه هت تريــك كرد، ديگر گلي براي استقالل به ثمر نرساند كه اين وضعيت نشانههايي واضح و آشكار از افت فني اين بازيكن محسوب ميشود.

شرايطی كه اكنون فرشيد اسماعيلي و محسن كريمي با آن مواجهند را علي عليپور هم دارد. بازيكني كه در هفتههاي اخير به خوبي درخشيد و نمايش خيرهكنندها­ي در تركيب پرسپوليس داشت. شايد افت روحي عليپور براي پرسپوليس كه تقريبا بارش را براي قهرماني بســته و امتيازهاي بسياري را جمع كرده، چندان مخاطرهآميز نباشــد و حتي ممكن اســت اين بازيكن به جهت رســيدن به يك دستاورد شــخصي (آقاي گلي) ســعي كند با روحيه به راهش ادامه دهد اما شــكي نيست كه تصميم كيروش در حــذف اين جوان نيــز ميتواند تبعاتي برايش به همراه آورد و برانكو ايوانكوويچ را با چالشهايي در راه آماده نگه داشتن ذهن ايــن بازيكن براي بازيهاي ســخت آتي مواجه كند. در حقيقت برانكو هم با مشكالتي از دسته مشــكالتي كه براي شــفر به وجود آمده مواجه اســت و بايد روحيه يكــي از عناصر كليدياش را در بهترين شــرايط ممكن حفظ كند و اجازه ندهد اين بازيكن در سراشيبي سقوط قرار گيرد.

براي كيروش راه ديگري نبود

اما اگر شفر و برانكو خود را جاي كيروش بگذارند همين تصميم را ميگيرند و قطعا چشم خواهند بســت روي نامهايي كــه در اردوگاه سرخابيها براي خود وزنههاي مهمي محسوب ميشوند. در پستي كه اين بازيكنان قرار دارند بازيكناني را ميبينيم كه نام و آوازهاي جهاني دارند و به لحاظ تجربي در شرايط مطلوبتري قرار دارند. حال شــايد اگر ايــن بازيكنان در ليگهاي خارجي بازي ميكردند كيروش آنها را به تيم ملي فرا ميخواند اما آنها حتي از اين ويژگي هم برخوردار نيســتند كه كيروش را به دعوت خود مشتاق كنند. حضور بازيكناني همچون آزمــون، طارمي، قدوس، جهانبخش، رضايــي، دژاگه، اميري و حتي رضا قوچاننژاد راه براي ورود اين نامها به تيم ملي را مسدود ميكنــد و اين بازيكنان با وضــع موجود بايد بسوزند و بسازند.

شرایطی كه اكنون فرشید اسماعیلي و محسن كریمي با آن مواجهند را علي علیپور هم دارد. بازیکني كه در هفتههاي اخیر به خوبي درخشید و نمایش خیرهكنندها­ي در تركیب پرسپولیس داشت.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran