Iran Varzeshi

دغدغههاي فوتبال ايران بعد از جام جهاني

-

كمتر از ســه ماه به شروع جام جهاني باقي مانده و تب اين مســابقات فوتبال ايــران را فرا گرفته. كيروش تيم خيلي خوبي ساخته و توانسته ايران را براي دومين دوره متوالي به جام جهاني برساند. ما در روســيه قرار است با اســپانيا و پرتغال، دو مدعي قهرماني روبهرو شويم و سه بازي سخت و پرهيجان انتظار مليپوشان را ميكشد. از مدتها قبــل بحث صعــود از مرحله گروهي مطرح شــد و با وجــود قرعه ســخت هنوز هم نميتــوان اين رويــاي قديمي را كنار گذاشــت و بــه آن فكر نكرد. قرار اســت تيم ملي بهترين تدارك ممكن را براي جام جهاني داشــته باشد، از بازيهاي دوســتانه تا اردوهاي تداركاتي. حتي بازيكنان هفتهاي يك بــار به آكادمي ميروند تا زير نظر كيروش و دستيارانش ريكاوري كنند و بازيهاي مرحله گروهي را در كالسهاي تئوري مرور كنند. همه اين روزها بســيج شدهاند تا تيم ملي در اوج آمادگي به روسيه برود و از حيثيت فوتبال ايران دفاع كنــد. با اين حال فوتبال قرار نيســت بهار امســال متوقف شــود يا به پايان برسد. تيم ملي چه در روسيه شگفتيساز شود چه مثل ادوار قبل نتواند از گروهش صعود كند، زندگي ادامه خواهد داشــت و چرخ فوتبال بايد به گردش دائمياش ادامه دهد. حال اين سوال پيش ميآيد كه فدراسيون فوتبال تمــام توانش را صرف تدارك جــام جهاني كرده يــا براي فصل آينده فوتبال هــم برنامهاي دارد؟ آيا همه اركان فدراسيون روي جام جهاني تمركز كردهاند يا برنامهريزا­ن و تئوريســين­هاي فوتبال براي بعــد از جام جهاني هــم دورنمايي در نظر گرفتهانــد؟ نتايــج تيم ملي در جــام جهاني هر چه باشــد، حكايت فصل آينده از آن مجزاست و فوتبال ايران با مشــكالتي روبهرو خواهد شد كه بهتر اســت از حاال به فكر آن بــود و اجازه نداد اين مشــكالت فدراسيون را با بحران روبهرو كند. مهمترين مشــكالت احتمالي فوتبال ايران بعد از جام جهاني را ميتوان به چند بخش تقسيم كرد.

باشگاههاي بدهكار

بدهكاري باشــگاهها در فصول اخير فوتبال ايران را تحــت تاثير قــرار داده و نتيجهاش محروميت چند باشــگاه از نقل و انتقاالت و كســر امتياز از برخي ديگر از باشگاهها بود. باشگاهي مثل نفت به خاطر هميــن بدهكاريها فرصت حضور در ليگ قهرمانان آســيا را از دست داد و براي گذران امور روزمرهاش هم مشكل دارد. اكثر باشــگاهها­ي ليگ برتر اين روزها بدهكارند و بعيد اســت اين وضعيت در ماههاي آينده بهتر شود. سختگيري كنفدراســي­ون فوتبال آسيا هم اين بحران را تشديد كرده و فدراسيون و سازمان ليگ بهتر است از حاال به فكر آن روز باشند. منابع مالي باشگاهها محدود اســت و راهحلي جادويي هــم براي پر كردن اين فاصله وجود ندارد. حذف تيمهاي بدهكار از مسابقات يا محدود كردن آنها در نقل و انتقــاالت تنها راهحلهايي اســت كه ميتواند جلوي بدتر شدن اوضاع را بگيرد.

باشگاههاي تازهوارد

معموال تيمهايي كه به ليگ برتر صعود ميكنند، استاندارده­اي شركت در اين مسابقات را ندارند. نداشــتن زيرســاخته­اي ميزباني، بدهكاري و منابع مالي محدود در مقايسه با رقيبان مهمترين مشــكالت اين تيمهاست. در ســالهاي گذشته صعــود به ليگ برتــر براي تعــدادي از تيمهاي شهرســتاني حكم خودزني را پيدا كرده، چرا كه بعد از يك ســال حضور در اين مسابقات با بدهي تجميعشده به ليگ يك برگشتهاند و توان رقابت در اين سطح را هم از دست دادهاند. سازمان ليگ با ســختگيري در اين مورد از يك طرف ميتواند بــه باال رفتن كيفيت مســابقات كمك كنــد و از طــرف ديگر جلوي ســقوط و ورشكســتگي اين باشــگاهها را بگيــرد. نتيجه سهلانگاري در اين مورد تيمهاي بيپولي هستند كه وارد ليگ شــدهاند و روي كيفيت مســابقات تاثير منفي گذاشــتهان­د. بيجهت نيســت كه در ليگ برتر ديگر خبري از رقابت فشــرده نيست و تماشاگران هم استقبال زيادي از مسابقات ندارند.

تقويم مسابقات

جام ملتهاي آســيا از دي ماه ســال 97 شروع ميشود و حدود يك ماه طول ميكشد كه با ليگ هجدهم تداخل دارد. تيم ملي براي شــركت در اين مســابقات به زماني براي تدارك نياز دارد و اين وقفه نســبتا طوالني ميتواند تقويم ليگ را به هم بريزد. ســازمان ليگ از حــاال بايد به فكر برنامهاي باشد كه باشــگاهها كمتر متضرر شوند و ســكتهاي كه در ميانه مســير وجود دارد روي كيفيت مسابقات اثر منفي نگذارد.

نيمكت تيم ملي

يكي از ابهامــات بزرگ اين روزهاي فوتبال ايران آينده نيمكت تيم ملي است. هنوز مشخص نيست كه كيروش بعد از جام جهاني هم سرمربي ايران خواهد بود يا آنچنان كه شــايعات ميگويند روي نيمكت اســتراليا يا تيم ديگری مينشــيند. اگر فرض كنيم كه سرمربي پرتغالي هنوز تصميمش را براي ســال آينده نگرفته، نتايــج تيم ملي در روســيه احتماال تاثير زيادي روي آينده انتخاب او خواهد داشت. با اين حال فدراسيون نميتواند دســت روي دســت بگذارد و منتظر پايان جام جهاني بماند. اگر فدراسيون مايل به ادامه همكاري با كيروش اســت بايد از حاال به دنبال جلب رضايت او باشد يا از حاال گزينههاي ديگري مدنظر داشــته باشد. جــام ملتهاي آســيا در فاصلــه كوتاهي بعد از جام جهاني خواهد بود و فدراســيون زماني براي جستوجو و تحقيقات ندارد.

 ??  ?? سالبيستويك­م|
سالبيستويك­م|

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran