Iran Varzeshi

نبايد‌براي‌نتيج ‌هگيري‌دختران‌عجله‌كرد

نایب ریيس تنيس بانوان:

- مهديه كريميفرد ‪Mahdiyeh Karimi fard‬

چند وقتي است كه با نظر معاونت ورزش بانوان رشتههاي ورزشي گروه بندي شده تا با همکاري هم بتوانند كار بیشتري براي ورزش زنان انجام دهند. در همین راستا فدراسیونها­ي راكتي اســکواش، تنیس، بدمینتون وتنیــس روي میــز تحــت عنوان فدراســیون­هاي «گــروه آ» در این تقســیمبند­ي كنار هم هستند كه به بهانه این تقسیمبندي، نشستهایي برگزار ميشود كه برگزاري 5 جلسه براي تدوین برنامههــا­ي همگاني و استعدادیاب­ي مشــترك از جمله اهم برنامههاي مطرح شده در این جلسات است. گرچه عدم حضور نایب رییس با نوان فدراسیون اسکواش در جلسات تامل برانگیز اســت. منوچهري نایب رییس فدراســیون تنیــس در امور بانوان كــه چهار بــار میزباني این جلسات را به عهده داشته، در رابطه با مســیري كه این نشســتها طي ميكند، توضیحاتي ميدهد كه قابل تامل است. مدتي اســت كه این گروه فعال شــده. ميگویید كه ایــن گروه چه هدفي را دنبال ميكند؟ از ابتــداي ســال بــا نظــر خانم محمديــان معاونــت ورزش بانــوان، فدراسيونها­ي ورزشي با توجه به ماهيت فعاليتشــا­ن دسته بندي شــدند كه ما در گــروه راكتيها قــرار گرفتيم. در اين جلســات با انتقال تجربيات سعي در اين داريم كه بتوانيم بــراي ورزش بانوان كار بيشــتري انجام دهيــم. مهمترين محور يكي دوجلســه اول بحــث تثبيت جايگاه نواب رييس فدراســيون­هاي ورزشــي در امور بانوان بود كه با انتقال صورتجلســا­ت بــه معاونت ورزش بانــوان اقداماتي براي اين مهم انجام شــده است كه حتما اعام ميشود.

یعني اینکه نــواب رییس بانوان هنــوز در فدراســیون­ها جایگاهي ندارند؟

جايــگاه دارند، ولي ايــن جايگاه بايد بــه صورت رســمي در اساســنامه فدراسيونها لحاظ شود.

اهم تصمیمات گرفته شــده تا امروز چه بوده؟

در هــر جلســه 2-3 موضوع مورد بررســي قرار ميگيرد. برگزاري مسابقات و اردوهاي تيمهاي ملي، اعزامها و برنامههاي اســتعدادي­ابي از جمله موارد مطرح شــده اســت. از ديگــر موارد مهمي كه مشــكل ماست، مســابقات ميكس (تركيبي) است. مقرر شــده با فرهنگ سازي در اين زمينه و برگــزاري جشــنوارهه­اي همگاني براي برگزاري مسابقات خانوادگي (مادر با دختر، پدر با پسر) اين مشكل را هم حل كنيم.

آیا این جلسات خروجي عملیاتي هم داشته است؟

يكــي از مهــم تريــن موضوعات برنامه استعدادياب­ي براي رشتههاست كه با همفكــري و تبادل نظر توانســتيم در تنيس اين برنامه مهم را به اجرا درآوريم. اســتانها به 5 منطقه تقســيم شدند و مســابقات با اســتقبال خوبي برگزار شد. افراد مســتعد هم شناخته شدند كه البته اين برنامه تا پايان سال ادامه دارد. از فدكاپ چه خبر؟

مســابقات فــدكاپ از 16 لغايت 22 بهمن ماه به ميزبانــي بحرين برگزار ميشــود كه تيم ملي دختران با توجه به عــدم حضور نفــرات اول و دوم ردهبندي (صدف صادقوزيري و غزل پاكباطن) با دعوت از نفرات بعدي ردهبندي داخلي و خارجي در مسابقه شركت ميكند.

چرا وزیــري و پاكباطن دعوت نشدهاند؟

هر دو بــراي ادامه تحصيل خارج از كشــور هســتند و با توجه بــه اينكه مســابقات فد كاپ در بهمــن ماه برگزار ميشــود و فصل امتحانات است در تيم حضور ندارند.

عدهاي نظر دارند كه تیم بانوان ایران در مسابقات فدكاپ نتایج قابل قبولي كســب نکرده و در چند سال اخیر شــاهد اتفاق خاصي از بانوان نبودیم.

با بررسي فني نتايج سال گذشته، ارزيابي بازيها، وضعيت حريفان و نتيجه هر بازي، به تفكيك و با قاطعيت ميگويم كه تيم ايران رشــد داشته است. اگر قبا بازيهــا را 6 بر صفر واگذار ميكرديم اما در بازيهاي اخير، تيم برد هم داشــت و اين پيروزيها در مقابل كشــورهاي قوي مثل پاكستان رقم خورده است. تيم ملي بانــوان به صورت نامحســوس با توجه با امكانات اندك نتايج قابل قبولي داشــته است.

امکانــات انــدك یعنــي چه؟ فدراســیون امکانات را فراهم نکرده است؟

بانــوان بايــد حمايت شــوند تا پيشرفت داشته باشيم. اين حمايت صرفا امكانات ســخت افزاري يا زمين نيســت، بانوان نياز به برگــزاري اردوهاي طوالني مدت با حضور مربي دارند كه هزينه زيادي ميخواهد و بــا توجه به نبود حامي مالي براي ورزش بانوان شــرايط سختي وجود دارد. البتــه با حضور در مســابقات برون مرزي متعدد و يا ميزباني رقابتهايي كه از سوي كنفدراسيون آسيايي و فدراسيون جهاني برگزار ميشــود، ميتوان كارهايي كرد. به هر حــال ورزش تنيس دير بازده اســت. كشــورهاي بســياري كه در دنيا صاحب مقام هستند شايد تنيس برايشان رشته اول اســت؛ ما هم نميتوانيم انتظار داشته باشيم ظرف چندسال تنيس ايران جايگاه بااليــي در دنيا به خود اختصاص دهد.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran