Iran Varzeshi

اردوي مشترك فرنگيكاران ایران با ژاپن، قزاقستان و ایتاليا

- رضا عباسپور ‪Reza Abbaspour‬

حال و هــواي جودوي ايران در ســال 2017 ميالدي، بيشك همچون ادوار گذشته به جز در مواردي محدود خيلي چنگي به دل نميزد اما برنامهريزي منســجم، نگاه روشــن به آينده و تفكر پوياي كادرفني و ســكاندارا­ن فدراسيون جودوي كشــورمان در سال جديد ميالدي )2018( از تحولي اساســي و حركت رو به جلوي اين رشــته رزمي به جهت پوست اندازي و دگرگون شدن ساختار اين رشته در عرصه داخلي و بينالمللي حكايت دارد.

سال 2017 ميالدي، براي جودوي ايران قطعا ســالي موفق و پرافتخــار چه در بخش داخلــي و چه در عرصه بينالمللي به شــمار نميرفت زيرا به جز درخشــش سعيد ماليي در رقابتهاي جهاني گذشــته با كســب يك نشــان برنز جهان و تصاحب چند مدال نقره و برنز بينالمللي ديگر به واسطه توانمنديها­ي فردي تك ســتاره حال حاضر جودوي ايران، افتخاري ديگر نصيب اين فدراســيون نشــد. حتي تغييــرات مختلف ايجاد شــده در كادر فنــي و تركيب تيم ملي نيز خيلي نتوانســت حال خراب جودو را بهبود بخشــيده و شرايط را بهتر از قبل كند. البته ماههاي پاياني ســال 2017 يكسري تغييرات ساختاري و تاكتيكي كــه در بدنه اجرايي و فني جودو ايجاد شــد، پالسهاي مثبتي را ارســال كرد كه نشــان از تفكري نو داشــت براي ايجاد تحولي اساسي در زير ســاختهاي كهنه و فرسوده اين رشته المپيكــي ورزش ايران. حاال اما با آغاز ســال 2018 ميــالدي، برنامهريزي منســجم، تفكر پويا و نگاه مديريتي مثبتي كه در اين رشــته احساس ميشود، بيانگر آمادگي جودوي ايران براي ســاختن بستري مناســب به جهت پويا ســازي بخشهاي مختلف فعال در اين رشته و هموار كردن مســير جــودو در راه تحول و پوســت اندازي اساسي در سال جديد ميالدي اســت. تحولي كه جودو در شرايط فعلي نياز مبرم و اساســي به آن دارد زيرا در پيش بودن بازيهاي آســيايي جاكارتا و مســابقات مهم بينالمللي ديگر در ســال 2018 از يكســو و توقع اهالي ورزش كشــور از جودو كه همواره يكي از رشــتههاي مدالآور ايــران در طول ســاليان گذشــته بوده است از ســوي ديگر موجب ميشود تا سكانداران اين رشته ورزشي بيــش از پيش ذهنشــان را معطوف كنند به ايجاد تغييراتي اساسي براي رونمايي از چهره جديــد جودوي ايــران در عرصههاي مختلف داخلــي و بينالمللــ­ي. قطعا نخســتين گام مسووالن فدراسيون جودو و كادرفني تيم ملي بزرگساالن كشورمان، براي اثبات اين موضوع كه جودو در حال عبور از روزهاي تلخ گذشته و ورود به فضايي پويا و نو در دنياي اين رشته اســت، برگزاري اردوي مشــترك مليپوشان كشــورمان با چند كشــور مطرح و صاحبنام اين رشته ورزشي در اردوگاه جهاني جودو در تاشكند ازبكستان بود. اردوي بينالمللي قابل قبول و خوبي كه قطعا ماحصلش را ميتوانيم به زودي در عملكرد مليپوشــان كشــورمان پس از حضور در رويدادهاي معتبر بينالمللي پيشرو شــاهد باشــيم، البته در صورتي كه كادرفنــي تيم ملــي به خوبــي از اين اردوي مشــترك برون مرزي بهره الزم را اســتخراج كرده باشــد. به هر حال ســال 2018 اينطور كه از ظواهر امر مشخص است، سالي متفاوت بــراي جودوي ايران به شــمار مــيرود، زيرا مليپوشان كشــورمان اگرچه در پايان اردوي بينالمللي مشتركشــان در ازبكســتان يكی دو ملي پوش مصدوم هم داشــتند و با شرايط ايدهآل بــه كار خود در ايــن اردوي تمريني بينالمللي خاتمه ندادند اما باز هم با توجه به آمادگي چهرههاي شاخص جودوي كشورمان در ابتداي سال ميالدي جديد، ميشود اميدوار بود كه مليپوشان كشــورمان نسبت به سال قبل با شــرايط بهتري در مســابقات مختلف حاضر شــوند. حال بايد منتظر ماند و ديد كه آيا تغييرات ايجاد شــده و تفكر مثبتي كه به جودوي ايران تزريق شــده در ســال 2018 ميتواند چهــرهاي جديد و متحول شــده از اين رشته ورزشــي را در دنيا رونمايي كند يا اينكه بازهم مثل قبل چيزي جز ناكامي منتظر جودو نيست.

مســابقات گرند پريكس 2018 تونس بعد از اردوي مشترك بينالمللي جودوي ايران در تاشــكند ازبكســتان، دومين رويداد مهم بينالمللي اســت كه برترينهاي جودوي ايران همچون (ســعيد ماليي، جواد محجوب و ... ) كه در رده بندي جهاني جايگاه ويژهاي را به خود اختصاص دادند ميبايست از تاريخ 19 تا 21 ژانويه 28( دي تا 1 بهمن) در اين مســابقات شركت كرده و پنجه در پنجه رقباي سرشناس جهاني بيندازند. قطعا نتيجهاي كه جودوكاهاي شاخص كشورمان در مسابقات تونس كسب ميكنند، بيانگر تاكتيك و هدفگذاري اســت كه كادرفني براي جودوي ايران در سال 2018 طراحي كرده است.

تيمهاي كشــتي ژاپن، قزاقســتان و ايتاليــا به منظــور حضــور در رقابتهاي كشتي فرنگي جام بينالمللي تختي اردوي مشــتركي را با كشــتي گيران كشورمان، برگزار ميكنند. تيمهاي كشتي قزاقستان و ايتاليا بــه منظور آمادگي براي حضور در رقابتهاي كشــتي فرنگي جام بينالمللي تختي يــك هفته قبــل از برگــزاري اين مسابقات به كشورمان ســفر خواهند كرد و اردوهاي مشــتركي را با كشــتيگيرا­ن ايراني براي حضــور در اين رقابتها برگزار ميكنند. ســي و هشتمين دوره رقابتهاي بينالمللــ­ي كشــتي فرنگي جــام تختي روزهاي 5 و 6 بهمنماه در شــهر ماهشهر استان خوزستان برگزار ميشود. همچنين تيم كشــتي آزاد ژاپن بــراي برگزاري يك اردوي مشــترك با كشتيگيران كشورمان به ايران سفر ميكند. اعضاي 18 نفره تيم كشتي آزاد ژاپن براي برگزاري يك اردوي دو هفتهاي به ايران ســفر ميكنند و قرار اســت از روز چهار بهمنماه سال جاري در محل خانه كشــتي عبدا... موحد مجموعه ورزشي آزادي تهران تمرينهای مشتركي را با كشتيگيران كشورمان برگزار كنند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran