Iran Varzeshi

حذف نفت از لحاظ فوتبالي منصفانه نبود

هومن افاضلي: با 681بار مربیگري در عرصه ملي مربي بيتجربهاي نیستم

- حميدرضا عرب ‪Hamidreza Arab‬

هومن افاضلي ریســك بزرگي را به جــان خریده و در یکي از مهم تریــن تجربههاي دوران مربیگرياش ســکان هدایت تیمي را برعهــده گرفته كه شــرایط مناســبي در انتهاي جدول نداشــت. نفت با مربیگري هومــن افاضلي در 2 بــازي اخیر نتایج امیدواركنن­دهاي به دســت آورده و چنانچه در بازيهــاي آتي هم به همین منوال پیش برود بيشــك در لیگ برتر خواهد ماند. افاضلي سرشــار از انگیزه اســت و ميخواهد از فرصت بزرگي كه نصیبش شــده نهایت بهره را ببرد. آیا او موفق خواهد شــد؟

دومین تجربه مربیگري شــما درتیم نفت تهران منجر به كسب یك پیروزي بزرگ شد. تصور ميكردید كه تراكتورساز­ي را در تهران مغلوب كنید؟

هفته قبل هم كه بهعنوان يك تيم ته جدولي مقابل پرسپوليس قرار گرفتيم دنبال امتيــاز بوديم كه گرفتيم. تصور ما در همه بازيها كســب امتياز است و در بازي با تراكتورساز­ي هم دنبال نتيجهاي بوديم كه شــرايط مــا را درجدول بهبود ببخشد. شما مطمئن باشيد كه از اين بعد كار هيچ تيمي مقابل نفت تهران ســاده نيست.

مشکي پوشان هم در هفتههاي اخیر رشد چشمگیري داشته و حتي مقابل پرسپولیس هم بازي پایاپایي انجام داد. به نظر ميرسد رقابت در ته جدول بسیارسخت و دشوارشده است.

همينطور اســت. اگر بازي مشكي پوشــان مقابل پرسپوليس را ديده باشيد بــه اين واقعيت كه تيمهــاي ته جدولي تغييرات بســياري كردهاند پي ميبريد. به اعتقــاد من مشــكي پوشــان مقابل پرســپوليس نمايــش خوبي داشــت و مستحق كسب امتياز بود.

هفتــه بعد با همیــن تیم بازي دارید.

قطعا بازي دشواري ميشود. امتياز اين بازي براي تيمهاي ته جدولي خيلي مهم اســت. فكر ميكنم يكي از زيباترين بازيهاي ليگ شود.

انتخاب نفت تهران براي شــما ریسك بزرگي نبود؟

به هرحــال من ســابقه بازيگري آنچناني نــدارم و طبيعتا افــرادي مثل من شــانسهاي آنچناني بــراي ورود به عرصه مربيگري ندارنــد و بايد از حداقل فرصتهايــي كه نصيبشــان ميشــود نهايت بهــره را ببرند. نفت براي من يك فرصت بود كه ســعي كردم از آن بهترين بهــره را ببرم. البته من مربي بيتجربهاي نيســتم. در 31 ســالگي مربي شــهاب زنجــان در ليگ يك بودم و بعد از آن نيز

681بازي بهعنوان مربي در تيمهاي ملي فعاليت كردم.

دیروز اسامي باشگاه ذوبآهن به كنفدراسیون فوتبال آسیا ارسال شــد. خبري كه شاید براي بچههاي باشــگاه نفت تهران هرگز خوشایند نباشد. حاال كه تیم نفت قدري شرایط فني بهتري پیدا كرده افسوس حذف از آسیا را نميخورید؟

به اين حذف شدن بايد از دو جنبه نگاه كرد. يك جنبهاش فوتبالي است كه اگر بخواهيم قضــاوت كنيم بايد بگوييم حق ايــن بچهها بود كه در آســيا بازي كنند چون با زحمت و مشــقت بسياري در بازيهاي فصل پيش به قهرماني جام حذفــي رســيدند. يك جنبــه هم بحث ضوابط فوتبالي اســت كه باشــگاه نفت تهران به دليل مشكالت مالي نميتوانست در ليگ قهرمانان آســيا حضــور يابد. به لحاظ حقوقي شــايد حذف نفت تهران از آسيا درست بود اما از جنبههاي فوتبالي نه. به هرحال كاري است كه شده و فقط ميتوانم اميدوار باشــم كه از اين به بعد در واگذاري تيمها دقت بيشتري به خرج داده شــود و تيمهاي فوتبال را به دست افرادي كه صالحيت ندارنــد، ندهند. به نظر من بايد وجاهت افراد مورد بررســي و كنكاش قرار بگيرد و تيمها را به دست هركســي ندهند. اميدوارم از اين به بعد قبل از واگذاري ســابقه اشخاص را خوب بررسي كنند.

مالــکان فعلــي نفــت افراد امیدواركنن­ده و اصلحي هستند؟

اين افرادي كه نفــت را گرفتهاند تحصيلكردها­نــد و به اعتقــاد من چنين افرادي ميتوانند منشــا خدمات باشــند چون بــه دليل تحصيــالت عاليهاي كه دارند بهتــر ميتوانند مســائل را تجزيه و تحليــل كنند. من بــه اين گروه خيلي اميدوارم. آنها افراد آبرومندي هستند كه قطعا عملكــرد مثبتي در فوتبال خواهند داشت.

براي آینده نفت در لیگ برترچه سرنوشتي را متصورید؟

مــا در دو بازي گذشــته 4 امتياز بــاارزش گرفتيم. يك امتياز ما از بهترين تيم ليگ يعني پرســپوليس بــوده و 3 امتيــاز ديگر را هــم از تراكتورســ­ازي گرفتيم. اينها تيمهاي سرسخت و مهمي هستند و همين امتيازها روزنههاي اميد را در دل ما زنده كرده كه در آينده نتايج بهتــري را رقم بزنيم. قطعا تمام تالش ما خلق نتايج مطلوب است و اينكه بخواهيم بــا صراحت بگويم در ليگ ميمانيم يا نه به زودي مشخص ميشود. ما عزم مان را جزم كردهايم كــه در ليگ برتر بمانيم و انشاا... ميمانيم.

این افرادي كه نفت را گرفتهاند تحصیلکردها­ند و به اعتقاد من چنین افرادي ميتوانند منشا خدمات باشند چون به دلیل تحصیالت عالیهاي كه دارند بهتر ميتوانند مسائل را تجزیه و تحلیل كنند. من به این گروه خیلي امیدوارم.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran