Iran Varzeshi

فوتسال‌چهره‌معصوم‌و‌آرام‌ي كه‌ورزش‌اول‌ايران‌است

- ‪Hamidreza Arab‬

دوازدهمين قهرماني فوتســال ايران در آسيا شايد براي مخاطبان ميليوني اين رشته تكراري گاها بياهميت شده باشد اما به واقع چنين موقعيت رفيعي برخاسته از زحمات و مشــقتهاي بسياري است كه در راه آمادهسازي اين تيم كشيده شده و نبايد نتايج به دست آمده را ساده و اتفاقي بدانيم.

ظهر ديروز پس از برتري 4 بر صفر فوتســال ايران مقابل ژاپن عالوه بر اهداي جام قهرماني به تيم ملي فوتســال ايران، محمد طيبي و اصغر حسنزاده به عنوان آقــاي گل و برترين بازيكن جام برگزيده شــدند. افتخاراتي كه نتيحه ماهها تالش در تمرينهاي ســخت و طاقتفرساي تيم ملي فوتســال و حضور مداوم بازيهاي باشگاهي است.

بايد توجه داشــت كه موفقيتها در شــرايطي به دســت آمده كه اين ورزش جامگير همواره مورد بيمهري و بيتوجهي رسانهاي قرار گرفته و پردازش آنچناني به آن نميشود. مضاف بر آن در روزهايي كه تيم ملي فوتسال در چين تايپه حضور داشت شرايط سخت غذايي بر اردوي تيم ملي سايه افكند و بسياري از مليپوشان به ســبب تغذيه نامناســب با ضعف بدني مواجه بودند. برگزاري بازي نيمه نهايي يك روز پس از بازي صعود به يك چهارم نهايي را هم بايد از جمله دشــواريها­ي فوتساليسته­اي با اخالق ايران در اين دوره از رقابتها دانست.

فوتســال ايران سالهاست در قاره آســيا حرف اول را ميزند و به جز 3 دوره كه از رســيدن به جام قهرماني بازماند، در دوازده دوره قهرمان شده كه اين تعداد قهرماني در پانزده دوره برگزاري رقابتهاي آســيايي عملكرد فوقالعادي محسوب ميشــود. حفظ اين موقعيت و تكرار پي در پي قهرمانيها كار دشواري است كه به واســطه برگزاري منظم ليگ برتر فوتســال، غناي تكنيكي فوتساليسته­اي ايراني و هزينههــاي مالي فدراســيون فوتبال به دســت آمده اســت. در اين ميان نقش ناظمالشريع­ه را نيز نبايد انكار كرد.

مربي ساده و بيآاليشــي كه راه مربيان قبلي و مردان بزرگي همچون حسين شــمس را به خوبي پيمود و توانســت به عنوان يك هماهنگ كننده و مدير نقش خود را به نحو احسن اجرا كند.

در عين حال نبايد فراموش كرد كه موقعيت امروز فوتســال ايران، برخورداري از محيطي آرام و بيحاشــيه بوده و بازيكنان اين تيم همواره كوشــيدهان­د با دوري از مســائل بازدارنده به تمرين و آمادهســاز­ي بپردازند. شــايد اگر حاشيههايي كه در فوتبال، كشــتي و حتي واليبال وجود دارد، در فضاي فوتســال هم حاكم بود، قهرمانيهاي مداوم در رقابتهاي آســيايي به دســت نميآمد اما به طور كلي روح فوتســال با حاشيهها بيگانه است و مربيان ملي كوشيدهاند بازيكنان خود را از ورود به اين فضا دور نگه دارند.

وضعيتي كه بايــد به يك الگوي كاري براي ديگر مربيان هم بدل شــود. چه اكنون كه ناظمالشــر­يعه در راس كار است و با شــخصيت مثالزدني خود آرامش مطلق را بر تيم حاكم كرده و چه در گذشــته كه سكان هدايت تيم ملي در دستان حســين شــمس بود هيچگاه نميديديم كه فوتســال از دايره ادب خارج شود. در حقيقــت چهرههاي معصومي كه از بازيكنان باقي مانده و ما آنها را در قاب تصاوير ميبينيم محصول اين آموزهها اســت. شــايد يكي از داليلي كــه موجب افزايش محبوبيت فوتسال در ميان مردم شده نيز همين سادگي و متنانت باشد. ورزشي كه پايههاي آن از كوچه و خيابان ريخته و به سالن كشيده شد.

محبوبيت فوتســال در ميان ايرانيها به حدي است كه بسياري از ورزشكاران ديگر رشــتهها نيز آن را تجربه كردهاند و كم ورزشكاراني هستند كه الاقل يك بار پايشــان به توپ فوتسال نخورده باشــد يا فضاي اين بازي را در كوچه و خيابان تجربه نكرده باشــند. فوتسال تنيده در تار و پود ما ايرانيهاست و به واقع ميتوان امروز ادعا كرد كه نخســتين ورزش در ايران محسوب ميشود؛ ورزشي كه مدارس، كارخانجات، ادارات، موسســات، نظاميها و حتي طــالب را هم درگير خود كرده است.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran