Iran Varzeshi

تراكتور‌در‌آماد ‌هباش‌آسيايي

-

شايد ناآشــنايي ســعوديها با شرايط فني امروز تراكتورســ­ازي براي تبريزيها در نخســتين گام در ليگ قهرمانان آســيا يك مزيت بزرگ باشــد اما داستان ما و تيمهاي عربستاني در ليگ فوتبال قهرمانان قاره كهن آســيا چيز ديگري اســت و به واقع تراكتور در حالي كه بايد ميزبانــي تيم االهلي را در تبريز انجام ميداد، بايد ديدار بيرون از خانه اجباري را تجربه كند كه اين مســاله ممكن است در گام نخست قدري مخاطرهآميز باشد.

بايــد بــه صراحــت عنــوان كــرد كه نامناســبت­رين وضعيت در بيــن نمايندگان ايــران در ليــگ قهرمانان آســيا، متعلق به سرخپوشــان تبريز اســت. تراكتور كه فصل را با يحيي گلمحمدي شــروع كرد، به دليل محروميت از پنجره نقل و انتقاالت، نيم فصل نخست را با مشكالت بسيار و حاشيههاي زياد ســپري كرد و نتوانست نتايجي در حد و نام تراكتور كســب كند و حتي نماينده آسيايي ايران از جام حذفي هم در فصل جاري كنار رفت تا اعتراضات عليه گلمحمدي اوج بگيرد و در نهايت مديران ارطغرل ساغالم تركيهاي را جايگزين وي كردند كه با حضور ســاغالم، تيم تراكتور دو برد و يك تساوي كسب كرده و با روحيه خوب و اميدوار به تداوم برد راهي عمان شده است.

با اين وجــود هنوز شــرايط تراكتور را نميتوان مقبول و كامال بهبود يافته دانست، چراكــه اين تيم با حضور در رده دهم جدول ليگ برتر باشگاههاي ايران، همچنان جايگاه مطمئني نــدارد و در بازي امــروز با االهلي عربســتان در كنار جوانان جنگنده و دونده، بازيكنانــ­ي باتجربه همچــون مهدي كياني، محمد ابراهيمي، محمد ايرانپوريا­ن، احســان پهلوان و فرزاد حاتمــي ميتوانند مهرههاي قابل اتكاي ساغالم در اين بازي باشند.

به هر حال امروز تراكتورساز­ي در هفته نخســت رقابتهاي ليگ قهرمانان آســيا در عمان ميزبان االهلي عربستان است. تبريزيها كه در اين فصل ناكاميهاي شاخصي را از به هدر رفتن امكان صعود به فينال جام حذفي تا ناكامي در اختيار گرفتن رتبهاي خوب در ليگ برتر را تجربه كردهاند، بسيار اميدوارند تا در حضور ســرمربي خارجي خود بتوانند شــرايط ايدهآلي را از بابت وضعيت صعود به دور بعدي ليگ قهرمانان كسب كنند.

آنها توانســتند با دو بــرد متوالي مقابل پديده و گســترش فوالد اندكــي از زير بار فشار منفي در ليگ برتر خارج شوند اما اين نقطه آرماني و ايدهآل براي ارطغرل ساغالم و تراكتور نيست، هم مربي ترك و هم بازيكنان نيازمند تداوم در نتيجهگيري و ارتقای كيفي عملكرد خود هســتند تا اعتمادهاي از بين رفته نسبت به تيم قرمزها در ميان هواداران پرشورشان مجددا برقرار شود.

ســرمربي تركيــهاي درصدد اســت تا تيمــش را در دو عرصــه داخــل و خارج به باالترين سطح ممكن برســاند كه نخستين هدف حضور در نيمــه باالي جدول و دومي صعود به مرحله حذفي ليگ قهرمانان آســيا است.

ســرمربي ترك كه بــا حضورش روحيه جنگندگــي و ارائه بازي هماهنــگ در نزد تراكتوريها را بار ديگر زنده كرده است حاال براي آنكه بتواند تيمش را به روند امتيازگيري و موفقيت متوالي برســاند بايد اين وضعيت را به ليگ قهرمانان آســيا تسري دهد. البته تراكتورســ­ازي در ادوار گذشته روند آنچنان يكســاني در ليگ قهرمانان آسيا نداشته و با وجود شروع خوب اما در دور برگشت بازیها نتايج مقبولي به دســت نياورده است كه اين انتظار نيز وجود دارد تــا در فصل تازه ليگ قهرمانان آسيا طلسم ناكاميها در بازيهاي دور برگشت شكسته شود.

به هــر صورت صعــود بــه دور بعدي رقابتها هدف ســاغالم و شاگردانش است و البته تراكتور نيز با توجه به شرايط موجود به اين موفقيت نيازمند است.

از اين حيــث اهداف تيم و كادر فني به صورت موازي ديده ميشود و ميتوان از اين جهت يك رونــد كار گروهــي رو به جلو را انتظار داشــت كه با برجا ماندن نتايج خوب، ثبات نيز به پيكره تراكتورســ­ازي بازگردد و با تداوم كار ســاغالم و بســياري از بازيكنان كنوني ديگر شــاهد تغييرات و بيثباتيهاي آزاردهنده نباشيم.

به اين مهم هم بايد توجه داشــت كه تيم تراكتورســ­ازي همچون استقالل با توجه به بازي هفته بعــدي (۰3بهمن) كه در قطر برگزار ميشــود به نوعي شــرايط بازيهاي بيرون از خانه بيشــتري را بايد تحمل كند، موضوعي كــه در نهايت ميتوانــد تاثيرات سويي را بر كيفيت كار آنها بگذارد.

ديدار در مسقط براي تيم تراكتورساز­ي آن هم بعد از بازي نفســگير مقابل گسترش فوالد نه تنها سختي خاص رويارويي با تيمي از عربســتان را براي تيــم تبريزی به همراه خواهد آورد بلكه فشــار روانــي خاصي را از بابت عدم ميزباني تحميل خواهد كرد.

تيم تراكتور بــراي عبور از اين وضعيت نيازمنــد تمركــز، تمريــن و كاهش ضريب

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran