Iran Varzeshi

يك سفر و هزار داستان

-

تيــم ملــي تكوانــدو اندكــي بيش از يكسال است كه به دســت مهدي بيباك فعاليت ميكند اما با اين حال بخش اعظمي از اين زمان انــدك را بيباك صرف دفاع از عملكردش در تيم ملي كرده اســت. اعضاي شــوراي فني كه با شــناخت از بيباك او را براي سرمربيگري تيم ملي مناسب تشخيص دادنــد، حاال با كنار گذاشــتن حمايتهاي خــود از بيباك او را مقصر همه ناكاميهاي اخير تكواندو ميدانند. شوراي فني كه همه از قديميهــاي تكوانــدو هســتند و تقريبا بيشتر آنها هم در داشتن يك كارنامه موفق در امر مربيگري ضعيف عمل كردهاند، امروز بدون اينكه به نحوه انتخاب بيباك اشــاره كنند بــه انتقــاد از او ميپردازند. مرتضي كريمي كه خودش يك دوره ناموفق را قبل از بازيهاي المپيك ريو بهعنوان ســرمربي تيم ملي تجربه كرده اســت، يكي از همين اعضاي شوراي فني است.

او بــدون اينكه توضيــح بدهد نقش شــوراي فني در ناكاميهاي اخير را تا چه اندازه ميداند، بــه انتقاد از عملكرد مهدي بيباك ميپــردازد و تيم ملــي تكواندو را افسارگســي­خته مينامد كه جمع كردن آن بسيار سخت و دشوار است. به همين دليل از احتمال وقوع يك تغيير خبر ميدهد: «با توجه به اينكه در يكســال گذشته مهدي بيباك نتوانست نتايج مدنظر را كسب كند و همچنين توقعات بــاالي جامعه تكواندو را اين روزها شــاهد هستيم شــايعاتي در خصــوص تغيير مهــدي بيباك شــنيده ميشود اما در اين خصوص تصميم آخر را پوالدگر و شوراي فني ميگيرد.»

كريمــي بدون اينكه توضيح بدهد اين تصميــم چه خواهد بــود؟ از حفظ مهدي بيبــاك در تكواندو در صــورت بركناري احتمالــيا­ش گفت: «اميــدوارم در صورت تغيير در كادر فني تيم ملي، مهدي بيباك را در جايــگاه و ردههــاي ديگر ملي حفظ كنيــم. از ابتدا نيز اعتقاد داشــتم بيباك بايد از ردههاي پايه ملي سرمربيگري خود را شــروع كند و به ردههاي باالتر برسد اما متاسفانه اين اتفاق نيفتاد. هنوز هم با توجه به تجربيات و سرمايهگذار­ي زيادي كه روي بيباك صورت گرفته اســت بايد او را حفظ كنيم تا در ردههاي ديگر موفق باشد.»

كاش مرتضي كريمــي توضيح ميداد كه وقتي سرمربي تيم ملي با انواع و اقسام انتقادات روبهرو شده و وجهه او در تكواندو كامال تخريب شده چگونه ميخواهند او را حفظ كنند؟ با هجمهاي كه عليه بيباك به راه افتاد، با كدام دليل و انگيزه و براي كدام پست بيباك ميتواند مناسب باشد؟ كاش مرتضي كريمي ميدانست كه بيباك مدتها در كنار ســرمربيان تيم ملي بهعنوان مربي فعاليــت كرده و اگر مناســب اين كار نبود بايد از همان ابتدا با انتخاب او سرســختانه مخالفت ميكردند.

به نظر ميرســد كه اين شــوراي فني تكواندو همان راهــي را در پيش گرفته كه پيش از اين اعضاي شــوراي فني در كشتي رفته بودند. بهتر است اعضاي محترم شوراي فني تكواندو نگاهي به سرنوشــت كشــتي ايــران بيندازنــد و ببينند كــه اين ورزش مدالآور امروزه چگونه با انبوهي از مشكالت روبهرو شده است. دليل اين همه مهرهسوزي در كشتي را بدانند و از انجام آن در تكواندو پرهيــز كنند. هر چند كــه حداقل در مورد بيباك ديگر خيلي دير شده است.

البتــه حرفهــاي عجيــب كريمي به اينجا ختــم نميشــود و او در ادامه درباره جانشــين بيباك هم حرفهاي عجيبي را مطرح ميكنــد: «از گزينهها اطالعي ندارم اما اعتقاد دارم اگر قرار اســت تغييراتي در تيم ملي صورت بدهيم بايد آدمهاي باتجربه و دنيا ديــده را انتخاب كنيم. توقعات مردم از تكواندو زياد است و ديگر نبايد زمان را از دست بدهيم و بايد تغييرات اساسي صورت بدهيــم. تلفيقي از بزرگان، پيشكســوتا­ن و جوانان ميتواننــد بهترين انتخاب براي تيم ملي باشد.»

ظاهرا بايد اين سوال را مطرح كرد كه كــدام يك از مربيان بــا تجربه و دنيا ديده تكواندو، سرمربي تيم ملي نشدهاند؟ يا بهتر است اين ســوال را اينگونه مطرح كرد كه كدام مربي باتجربه و دنيا ديده در تكواندو هست كه ســرمربي تيم ملي شده باشد و شكســت نخورده باشد؟ به نظر ميرسد كه تكواندو اندكي با مشكل كارشناسي مواجه است و نياز اســت كه به مسائل ريشهايتر نگاه شــود وگرنه قبل از بيبــاك مربيانی مثــل مقانلــو، كريمي، عســگري و حتي مهماندوســ­ت قرباني اين نوع نگاه اشــتباه شدهاند.

تيم ملي بوكس ايران در صورتي به مسابقات بلغارستان اعزام ميشود كه با حاشيههاي زيادي رو به رو است.

اين تيم ابتدا قــرار بود براي يك اردوي مشــترك راهي بلغارستان شود. بعد اعالم شــد كه تيم ملي بوكس در قالب دو تيم و فقط براي حضور در يك مسابقه راهي وارنا ميشود.

حــاال هم عنــوان شــده كه فقط با ســنگين وزنها به اين كشــور سفر ميكند. ايــن همه خبر براي حضور در يــك تورنمنت چه نتيجهاي را ميتواند داشته باشد؟ يك روز ميگويند به دليل بيپولي لغو شده است و روز ديگر اعالم ميكنند كه با چند نفر راهي اين كشور ميشــويم تا در هزينههــا صرفهجويي شود.

به نظر ميرسد در بوكس تغيير و تحوالت صورت گرفت كه اينگونه اخبار منتشر نشود نه اينكه بدتر از قبل هر روز يك خبر جديد از اين تيم به رســانهها برسد و همه از شنيدن اتفاقات اينگونه شوكه شوند. تيم ملي بوكس بايد كمتر از ۸ ماه ديگر راهي بازيهاي آســيايي شــود اما هنوز نتوانســته يك اردوي ســفت و ســخت و البته منظم برگزار كند. هر روز يك گوشــه كار ايراد دارد. يكي از اميدهاي اصلــي اين تيم براي كسب مدال در بازيهاي آسيايي البته روي كاغذ ميتواند احســان روزبهاني باشــد اما به طور دقيق مشخص نيست كه او اين روزها كجاست و چه ميكند.

روزبهانــي مدتــي راهــي آلمان شــده بود و اين توقــع ميرفت كه با شــروع اردوها و انتخاب سرمربي مورد عالقــهاش به طور منظــم در تمرينات حضور داشــته باشــد اما با اين حال از زمان شــروع اردوها خبري از احســان روزبهاني نيست.

خيليها اميد بســتند بــه اينكه باالخره اين بوكســور ملي پوش بتواند يك طال در آســيا كسب كند اما با اين روند بعيد به نظر ميرســد كه او بتواند در جاكارتا هم طال بگيرد.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran