Iran Varzeshi

سالمت، بزرگترين دستاورد پايههاي پرسپوليس

-

قنبرپور:تمام همبازيان و بزرگان اين باشگاه حق دارند. آنها براي ما قابل احترامند اما مطمئن باشید بهترين تصمیم را براي باشگاه ميگیريم. اگر از بحث سالمت اين مربیان بگذريم آنها سابقه مربیگري چشمگیري دارند اما سیاست باشگاه اين است که در ردههاي پايه هزينه زيادي نكند.

فصل براي تمام تیمهاي پايه چهار رده پرســپولیس تمام شــد. تیم امید که به نوعي مهمترين تیم پايه باشــگاه به حســاب ميآيد هفتم شــد در حالي که بیشــتر فصل چهارم بود. تیم جوانان با تمام مشــكالتي که در داوري داشت به رتبه ششــمي رســید اما نوجوانان خوب کار کرد و با عنوان سومي بهترين رده را در میان تیمهاي پرســپولیس آورد. نونهاالن هم که از لیگ دســته پايینتر به لیگ برتر اين رده آمده بود در نهايت بهعنوان هشــتمي رســید. شايد رتبهها چندان با نام و اعتبار پرســپولیس تناسب نداشته باشد، شايد برخي پايینتر بودن از اســتقالل در سه رده يا باختن بیشتر شهرآوردها را مالکي براي قضاوت قرار دهند اما اينكه همه اين تیمها ســالمتر شــده و همه از اين ويژگي بهعنوان مهمترين دستاورد آکادمي پرسپولیس ياد ميکنند چیز کمي نیست.

مصطفــي قنبرپــور مســوول آكادمــي پرســپوليس درباره نتايج تيمهــاي پايه اين باشــگاه ميگويد: «حدود دو سال اينجا هستم و هدفــم اين بود كه ســه چيــز را در اولويت كارهايمان قرار دهيم. اولويت كارمان هميشه ســالمت بوده تا رتبه، دوم ســالمت و انگيزه مربيان و در نهايت پيشــرفت بازيكنان. يعني اينكه بــا توجه به بضاعتي كــه داريم بتوانيم بازيكناني را به ردههاي باالتر معرفي كنيم.»

وي ادامه ميدهد: «خوشــبختان­ه ســال گذشــته با وجود زمان كم و مشكالتي كه در چيدمــان مربيان و انتخاب بازيكنان داشــتيم نهايتا نتايج بدي نگرفتيم. اميدهايمان چهارم شــدند آن هم بعد از مدتها، جوانانمان هم همين عنوان را آوردند، نوجوانانما­ن ســوم يا چهارم شــدند و نونهاالنما­ن هم به ليگ برتر برگشت. امســال همان مشكالت وجود داشت اما با وجود اين سختيها و هدفگذاري باشگاه كــه نميتوانســ­تيم از بازيكنان شهرســتاني استفاده كنيم نتايج بدي نگرفتيم.»

قنبرپور كه بــا وجود زحمات فراوان براي تيمهاي پايه پرســپوليس در دو ســال گذشه خيلي كــم مصاحبه كرده ميگويد: «امســال سعي كرديم هدف اصليمان كه سالمت كاري است را دوباره در اولويت قرار دهيم . مسالهاي كه در ردههاي پايه اهميت بســياري دارد. به جرات ميتوانم بگويم خوشبختانه در ردههاي پايه اين باشــگاه كمترين حاشيه را داشتيم و ســعي كرديم هيچ مورد انضباطي و مشكالت ديگــر به وجود نيايد. همچنين ســعي كرديم ميزبان خوبي در مسابقاتمان باشيم كه اتفاقا از ســوي هيات فوتبال تهران هم مورد تقدير قرار گرفتيــم. در رده نونهاالن يك بازيكن به تيم ملي دعوت شد و در رده نوجوانان دو تا. در رده جوانان با اينكه بازيكنان ما شايسته بودند اما دعوت نشــدند و تيم ملــي اميد هم هنوز تشكيل نشده اما 4 بازيكن شايسته را به آقاي برانكو تحويل داديم كــه اين انتخاب با تعامل صــورت گرفت. از اين نفرات دو بازيكن هم در فهرست آسيايي پرسپوليس قرار گرفتند.»

اينها نيمه پر ليوان اســت اما همه چيز به سالمت باشگاه در اين حوزه خالصه نميشود: «ما ضعفهايمان را هم ميبينيم. وقتي شــما از پيشــرفت در ردههاي پايه صحبت ميكنيد بايــد بدانيد دقيقا درباره چــه حرف ميزنيد. برانكو آدم كوچكي نيست و بيدليل بازيكني را انتخاب نميكند. پس انتخاب نفرات اميد يك پيشرفت است اما قبول داريم كه در نتيجهگري ضعفهايي وجود داشــته. متاسفانه اگر من هزار بار بگويم سالمت كاري داشتهايم خيليها جدول و نتايــج را ميبينند. قطعا ما برخي اشــتباهات درباره جذب بازيكن، جذب مربي، مشكالت فني مثل تعويضهــا و كوچينگ ...و را قبول داريم و در جلســهاي كه چند روز آينده خواهيم داشت درصدديم تا براي فصل آينده اين مشكالت را به حداقل برسانيم.»

قرار اســت در چنــد روز آينده جلســهاي بيــن قنبرپــور و گرشاســبي برگزار شــود تا هدفگذاريها­ي فصل آينــده در آكادمي صورت بگيرد: «ســعي ميكنيم در فصــل آتي، هم از لحــاظ جذب بازيكــن هم نتيجه شــرايط قابل قبولي داشته باشيم اما به دست آوردن نتيجه به هر قيمت بحث ما نيســت. تجربه سالهاي سال حضــور در ردههاي پايه به من ثابت كرده در در اين حوزه تنها نتيجه مالك نيســت بلكه بازيكن سازي و سالمت اهميت بسياري دارد و اين نكته است كه با روح ورزش تناسب دارد.»

ايرادي كه پيشكسوتان پرسپوليس از قنبرپور ميگيرند اين اســت كه او از خانواده پرسپوليس براي كادر فني تيمهاي پايه استفاده نكرده. او كه در اين خصوص انتقادات زيادي شنيده ميگويد: «تمام همبازيان و بزرگان اين باشگاه حق دارند. آنهــا براي ما قابل احترامند اما مطمئن باشــيد بهتريــن تصميم را براي باشــگاه ميگيريم. اگر از بحث ســالمت اين مربيان بگذريم آنها سابقه مربيگري چشــمگيري دارند اما سياست باشگاه اين است كه در ردههاي پايه هزينه زيادي نكند. ما با عــدهاي از اين عزيزان صحبت كرديم اما با توجه به شرايط مالي باشگاه آنها حق داشتند كه ارقام پيشنهادي ما را نپذيرند. اينها همه بزرگان فوتبال ما هستند و قطعا جايگاه بااليي در فوتبال دارند اما شــرايط مالي ما طوري نبود كه بتوانيم خواسته آنها را برآورده كنيم.»

قنبرپور كه از افراد مــورد اعتماد علياكبر طاهري بود درباره اينكه چه شــد در اين سمت به فعاليت پرداخــت توضيحاتي ميدهد: «همه مــا در اين جايگاه هســتيم كه دينمــان را به پرســپوليس ادا كنيم. پرســپوليس به ما هويت داده و ما بايد دينمان را به اين باشگاه ادا كنيم. در تمام اين مدت ما ســعي داشتيم هيچ تيمي از پرسپوليس مشــكل انضباطي نداشته باشد و هيچجا از تيمهاي پايه ما صحبت منفي نشــود. قبــول كنيد كه اداره يك خانــواده 120 نفري كار راحتي نيســت اما تا زماني كه من هســتم ســالمت كاري در اولويت برنامههای ماست اما امســال بايد بذري كه پاشــيديم را درو كنيم و در بعد نتيجه هم شــرايط بهتــري پيدا كنيم. من هيچوقــت از انتقادها فرار نميكنم و از آنها بهره ميبرم. خودم هم براي خدمت آمدهام و از باشگاه پرســپوليس طلبكار نيستم. از سال 84 هم مدير تيمهاي پايه و ورزشگاه درفشيفر بودم و االن نيامدهام.»

مدير آكادمي پرسپوليس در پايان ميگويد: «كل هزينههايي كه بــراي تيمهاي پايه اعم از قرارداد بازيكنــان، مربيان، زمين، لباس و ... مي شــود بالغ بر يك ميليارد تومان ميشود. ما 60 درصد هزينهها را پرداخت كرديم و آنطور كه من با آقاي گرشاسبي صحبت كردم در مذاكرهاي كه با حامي مالي داشــتهاند مبلغ ديگري به باشگاه وارد ميشــود تا به پايهها اختصاص داده شــود. اميدوارم شــرايط طوري پيش برود كه امســال تيمهاي پايه كار جذب بازيكن و تمريناتشــ­ان را زودتر شــروع كنند تا عالوه بر حفظ سالمت اخالقي نتايج بهتري هم بگيريم.»

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran