Iran Varzeshi

مشکل ما با تیمهای قطری چیست؟

چهار بازی، 3 شکست، یک تساوی، 11 گل خورده و 4 گل زده حاصل مسابقات نمایندگان ایران با تیمهای قطری در دو هفته اول از فصل 2018 لیگ فوتبال قهرمانان آسیا است. طی این هفتهها تراکتورساز­ی در گروه اول برابر الغرافه 3 بر صفر تسلیم شد. ذوبآهن در گروه دوم مقابل الدحیل

- وصال روحاني ‪Vesal Rohani‬

آمــار کلــی و ریــز ارقام فــوق آنقدر نگرانکننده هســت که بپرسیم مشکل ما با فوتبال قطریها چیســت که آمار منفیمان مقابــل آنهــا در فصــل جاری چنــدان از صددرصد دور نیســت. یک عامل که نتایج سراســر منفی فوق را توجیــه میکند، این اســت که تمامــی چهار بازی مــورد بحث دور از خــاک ایــران و در زمین رقبای فوق انجام شــده و حتی یک میزبانی نیز طی دو هفته اخیر مقابــل حریفان قطری نصیب ما نشــده بود. اگر این دفاعیه را قبول داشــته باشــیم، البد در هفتههای بعدی که همین رقبا به تهران، اصفهــان و تبریز میآیند به چند پیروزی میرســیم و ناکامیهای فوق را جبــران میکنیم. اما ایــن فرضیه چقدر صحت دارد و آیــا دلیل اصلیتر ناکامیهای این دو هفته برابر قطریها نیرو گرفتن بیش از گذشــته تیمهای قطری و نزول محسوس تیمهای ما نیست؟

یک مساله که دفاعیه اول را قدری رد و فرضیه دوم را تقویت میکند، این است که تیمهای ما در گذشــته نزدیک برابر همین تیمهای قطری در زمیــن آنان نیز به نتایج بهتری رســیده و در برخی موارد پیروز هم شده بودند.

طارمی و ژاوی مبنا نیستند

شــاید تیمهــای قطــری در قیاس با گذشته نفرات خارجی بهتری را جذب کرده باشــند اما وقتی یکی از ایــن نفرات مهدی طارمی اســت، در فرضیه تقویــت بیش از گذشــته باشــگاهها­ی قطری دچار تردید و ابهام میشــویم. اگــر ژاوی را مبنا بگذاریم، همین بازیکن که هفته پیش با الســد 3 بر یک بر پرســپولیس چیره شد، سال قبل در رویارویی با استقالل در همان مرحله پلیآف حذف شــد. از یاد نبردهایم که تا همین پنج شش ســال پیش امثال آساموا جیان نیز در ترکیب تیمهای شاخص قطری قرار داشتند و باز نتایج امســال بــرای آن تیمها به ثبت نرســیده بــود و در چندین و چنــد مورد تیمهای ما قطریهــا را حتی در دوحه هم شکست داده بودند.

دالیل اصلیتر

این نکتــه که چون قطــر میزبان جام جهانی 2022 است از حاال بر حجم تالش و میزان انگیزه خود افزوده و کارها را جدیتر گرفتــه و موجب پیشــرفت بومیهای خود شــده و با همین حربه در دو هفته اول لیگ قهرمانان آســیا تســلیم ما نشده، فرضیهای کافی نیســت و با حقایــق همخوانی ندارد زیرا اگر بومیها فوتبال قطر را خودکفا کرده بودند، موج جــذب خارجیها به فوتبال این کشور همچنان ادامه نداشت، به نظر میرسد ســازمانده­ی قویتر و برنامهریزی دقیقتر و استفاده هر چه بیشــتر از نیروهای موجود دلیل اصلــی ارتقای کار قطریها برابر ما در فصل جاری در قیاس با فصول قبل باشــد و آنها به قدری بهتر شدهاند که حتی به الهالل (البتــه نزول کــرده) و االهلــی دو نماینده عربستان نیز باج چندانی ندادهاند و در حالی که سرمایهگذار­ی اماراتیها روی تیمهایشان همانقدر وسیع اســت که اقدامات اقتصادی قطریها بوده اســت، تیمهای قطری امسال از رقبای اماراتی هم بهتر ظاهر شدهاند و در این راستا در دو گروه از گروه های چهارگانه غرب آسیا پیشــتازی را در دست دارند که این امر با همت الدحیل و السد در گروه های دوم و سوم شکل گرفته است.

آنها مدعی جدیاند

در نقطــه مقابل تیمهای مــا فقط در یک گروه پیشــتازی میکننــد که مربوط به اســتقالل در گــروه چهارم میشــود و تیمهای اماراتی حتی از یک صدرنشینی هم بیبهرهاند و در دو گروه (دوم و سوم) به قعر جدول چسبیدهاند.

ایــن احتمال قوی کــه حداقل دو تیم قطــری به مرحله حذفی لیگ آســیا صعود خواهند کــرد، بدین معنا اســت که امکان برخوردهای بعدی هــم بین ما و آنها وجود دارد و اگر طالب نتایج بهتری نسبت به نتایج اخیر هســتیم باید بهتر از گذشته کار کنیم. واقعیت امر این است که تیمهای قطری در این دوره تا حدی شــبیه به عربستانیها که در تمامی ادوار لیــگ قهرمانان از قدرتها بودهاند و هماننــد اماراتیها در تک دفعات درخشش امثال العین عمل کرده و در سطح مدعیان جدی جام ظاهر شدهاند و این امکان و توان را دارند که تا مراحل نهایی پیکارهای لیگ قهرمانان آسیا در منقطه غرب این قاره پیش برونــد و حتی الریان قطر نیز در گروه استقالل با احتســاب نزول چشمگیر الهالل برای صعود بدون اقبال نیست.

هنوز نمیدانیم

ایــن در حالــی اســت که مــا ضمن امیــدواری بــه صعــود ســرخابیها هنوز نمیدانیم تا چه حــد میتوان به فرجام کار ذوبیها امید بست و تراکتورساز­ی با بساطی که میبینیم و قدرتی کــه االهلی، الجزیره و الغرافه در گروهش نشــان دادهاند باید از حاال حذف شده تلقی گردد. به واقع ما هنوز مطلع نیســتیم برای حضــوری نظام مند و نتیجهگــرا در این رقابتها چــه باید بکنیم و ســاز و کارهای ما ناقــص و اقداماتمان لحظهای اســت و با هر پیروزی فقط شــعار میدهیم و با هر ناکامی سررشته امور بیش از پیش از دستمان در میرود.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran