Iran Varzeshi

چرا‌هیچکس‌توافق‌ک ‌یروش‌و‌ازبکستان‌را‌تکذیب‌نم ‌یکند؟

- امیر اسدی ‪Amir Asadi‬

كمكم به شايعه جدايي كيروش از تيم ملي ايران اطمينان پيــدا ميكنيم، چون هر روز خبر تازهاي در اين باره ميشــنويم. به نظر ميرســد دوران حضور كارلوس كيروش روي نيمكت تيم ملــي ايران به پايان رســيده و بعد از جام جهاني مربي جديدي جايگزين او خواهد شد. رسانههاي ازبكستان هر روز خبر تازهتري از توافق با كارلوس كــيروش ميدهند. خبر آنها اين بار توافق نهايي كيروش با رييس فدراســيون فوتبال ازبكســتان در دبي اســت. مربي 64 ساله پرتغالي بعد از جام جهاني به تاشكند ميرود تا تيم ملي ازبكستان را آماده حضور در جام ملتهاي آســيا كند. اين در حالي اســت كه او چند ماه قبل اعالم كرد كه بعد از جام جهاني اســتراحت ميكند يا براي هميشه مربيگري را كنار ميگذارد.

ازبكها مدعياند با يك مربي حاضر در جام جهاني به توافق رســيدهاند اما نام او را رســانهاي نميكنند. رســانههاي ازبكستان كه به فدراسيون فوتبال اين كشــور نزديك هســتند نام سرمربي بعديشــان را زودتر از مسووالن منتشر كردهاند. نام اين مربي هم كارلوس كيروش اســت. گويا او آذر ماه(دسامبر )2017 بر سر امضاي قراردادي 4 ساله با فدراسيون فوتبال ازبكستان مذاكره كرده و در بهمن ماه (فوريه8102) با آنها به توافق رسيده است؛ حاال خودكار و كاغذ مانده تا اين تفاهمنامه رسمي شود.

روســاي فدراســيون فوتبال ازبكستان، حتي اگر توافق با كيروش را رســانهاي كنند با مشكلي مواجه نميشــوند. يك مربي در فوتبال حرفهاي، 6 ماه قبــل از اتمام قرارداد ميتواند مذاكره با تيم جديــد خود را آغاز كند و حتي به توافق رســمي برسد. پس مذاكره ازبكستان و كيروش غير قانوني نيست و مشكلي طرفين ماجرا را تهديد نميكند.

ازبكستان در مقدماتي جام جهاني با هدايت ساموئل بابايان نتوانست نتايج موفقي را رقم بزند و باز هــم از صعود به جام جهاني بــاز ماند. بعد از پايــان مرحله مقدماتي، بابايان اخراج شــد تا روزيكول بردياف - ســرمربي نســف قارشي- به طور موقت هدايت تيم ملي ازبكستان را بر عهده بگيرد. مسووالن فدراسيون فوتبال ازبكستان، براي شكستن طلســم حضور در جام جهاني، كيروش را مــد نظر قرار دادهاند تا شــايد اين مربي بتواند خواســته آنها را برآورده كند. حضور كيروش در ازبكســتان به هيچ وجه اتفاق عجيبي نيست، چرا كه او پس از 7 ســال كار در ايران، نياز به كسب تجربــه در فضايي جديــد دارد. او در ايران تمام ركوردها را زده و بهعنوان يك قهرمان از تيم ملي جدا ميشــود. نكته جالب اما سكوت فدراسيون فوتبال و شــخص كارلوس كيروش اســت. هيچ يك حرفي نميزنند و انگار كه سكوتشان نشانه تاييد آنها اســت. فدراســيون فوتبال اما از همين حاال و با توجه به جدايي احتمالي كيروش وظيفه ســنگيني بر عهده دارد. اينكه چه كسي جانشين كيروش ميشود، سوالي است بيجواب كه فقط ميتوان دربــارهاش گمانهزني كــرد. با هم مرور ميكنيم اســامي مربياني كه بعــد از جام جهاني ميتوانند جانشين كيروش شوند.

خوزه پکرمن (آرژانتین): ســرمربي فعلي تيم ملي كلمبيا كه احتماال بعد از جام جهاني اين تيم را ترك خواهد كرد.

وحیــد هلیلهودزیـ­ـچ (بوســني و هرزگوین): سرمربي فعلي تيم ملي ژاپن كه پس از جام جهاني 2014 و پيروزي با بوســني مقابل ايران هم نامش بهعنوان جانشين كيروش مطرح شد اما همه چيز بستگي به عملكرد او با ژاپن در جام جهاني دارد. البته احتمال ماندن او در شرق آسيا زياد است. سافت سوســیچ (بوسني و هرزگوین): او تجربه هدايت تيم ملي بوســني را دارد و سال 2017 نيز هدايت آالنيااســ­پور تركيه را به عهده داشت. سوســيچ هم از گزينههاي فدراسيون در سال 2014 براي جانشيني كيروش بود.

فلیکــس ماگات (آلمــان): رابطه خوب ماگات با ايرانيها، ميتوانــد او را به نيمكت تيم ملــي نزديك كند. مربي 64 ســالهاي كه پس از ســالها تجربه در فوتبال اروپا، مربيگري در چين را هم با شاندونگ ليونگ تجربه كرده است.

برانکو ایوانکوویچ (كرواســي): خيليها عقيده دارند برانكــو ميتواند بهترين گزينه براي جانشــيني كيروش باشــد. آنها بر اين عقيدهاند اين اتفاق رخ ميدهد اما ســرمربي پرســپوليس به تازگي 2 ســال ديگر قراردادش را تمديد كرده. البتــه با توجه به اينكه پرســپوليس زيرمجموعه وزارت ورزش اســت و فدراســيون فوتبــال نيز همينطــور، حضور برانكــو روي نيمكت تيم ملي اتفاق محالي نيست.

مربي ایراني: بعيد اســت فدراسيون فوتبال ســمت گزينه داخلي برود. شايد عالوه بر نامهاي تكراري، فدراسيون سراغ مربيان خارجي ديگري هم برود اما اين مربي نبايد كوچكتر از كيروش باشد.

مسووالن فدراسیون فوتبال ازبکستان، براي شکستن طلسم حضور در جام جهاني، كيروش را مد نظر قرار دادهاند تا شاید این مربي بتواند خواسته آنها را برآورده كند حضور كيروش در ازبکستان به هیچ وجه اتفاق عجیبي نیست

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran