Iran Varzeshi

هندسام در آرزوي سوپرليگ

- امیر اسدی ‪Amir Asadi‬

نايب قهرماني با شيميزو انتقــال قطبي به ليگ ژاپن، اتفاقي عجيب بود. او كه همراه تيم ملي موفقيتي به دست نياورده بود، مورد توجه شــيميزو اسپالس قــرار گرفت و البته حضورش در اين تيم طوالني هم شد. قطبي 3 فصل را روي نيمكت شــيميزو سپري كرد و با اين تيم در ميانههاي جدول جي ليگ قرار گرفت. او البته نايب قهرمانــي در جام حذفي ژاپن را بــه افتخارات خود اضافه كرد اما اين هم بهانهاي نشد تا دوران حضور او در جي ليگ بيشتر شود.

دستيار كاليورت در كوراچائو مرداد 94 و پس از قطع همكاري با شــيميزو اسپالس، قطبي دســتيار پاتريك كاليورت در تيم ملي كوراچائو شــد. كوراچائو كشــوري كوچك در منطقه كونكاكاف و در شــمال ونزوئالست كه جزو امپراتــور­ي هلند محســوب ميشــود. قطبي تنها بــراي 2 بازي مقابــل الســالواد­ور در مقدماتي جام جهانــي 2018 كاليورت را همراهــي كرد و پس از آن از كوراچائو جدا شــد تا بــا تيم جديدي فعاليت سرمربيگريا­ش را ادامه بدهد. دوران ناموفق با بوريرام بوريرام تجربه موفقي براي قطبي نبود. او چند ماه بيشتر روي نيمكت اين تيم ننشست و قراردادش هم تمديد نشد. بوريرام در فصلي كه قطبي را روي نيمكت داشــت توفيقي به دست نياورد و فصل را بدون كسب حتي يك عنوان قهرماني به پايان رساند. همين بهانهاي شــد تا مديران بوريرام قيد ادامه همكاري با قطبي را بزنند و ســراغ مربي جديدي بروند. بوريرام بعد از جدايي قطبي به اوج برگشــت و ســال 2017 عنوان قهرماني ليگ تايلند را به دست آورد.

شيجياژوانگ مقصد جديد امپراتور بالفاصله پــس از قطع همكاري با بوريرام، قطبي با پيشــنهاد مربيگري در ليگ يك چين مواجه شد. باشگاه شيجياژوانگ اور برايت براي سرمربي سابق تيم ملي ايران دعوتنامه فرستاد تا از تجارب او در راه صعود به ســوپرليگ چين اســتفاده كند. قطبي قرارداد يكســاله خود را شــيجياژوا­نگ امضا و كارش را آغاز كرد. او يك فصل سخت و طاقت فرسا را پشت سر گذاشت اما در نهايت نتوانســت اين تيم را به سوپرليگ برساند.

رده سوم با ثبت يك ركورد افشين قطبي همراه با شــيجياژوا­نگ، 14 برد 12 تســاوي و تنها 4 شكست در 30 بازي به دست آورد و با 54 امتياز عنوان ســوم را به خود اختصاص داد. شيجياژوانگ در اين فصل از رقابتها موفق شد يك ركورد را نيز به نام خود ثبت كند. 5 برد متوالي باعث شــد تا نام قطبي و شــيجياژوا­نگ در فوتبال چين ســر زبانها بيفتد. اين ركــورد در تاريخ ليگ يك چين بي ســابقه بود اما قطبي تاريخ سازي كرد و اين موفقيت را به نام شيجياژوانگ به ثبت رساند.

تمديد قرارداد با هدف صعود مديران باشگاه شــيجياژوا­نگ از عملكرد قطبي در فصل نخســت رضايت داشتند و به او پيشنهاد تمديد قرارداد دادند. اين پيشنهاد در نهايت مورد موافقت افشــين قطبي قرار گرفت تــا او يك فصل ديگر در چين بماند. مديرعامل باشگاه شيجياژوانگ از عملكرد افشين قطبي به خاطر جوانگرايي در اين تيم و معرفي بازيكنان جوان به فوتبال چين ابراز رضايت كرده اســت. مالك باشــگاه شيجياژوانگ نيز كه آبان ماه 96 خبر تمديد قرارداد افشين قطبي را اعالم كرد، ادامه همــكاري با اين مربي ايرانــي را افتخار باشگاه دانسته است.

تغيير چهره قطبي در چين نكتهاي كه در تصاوير تمديد قرارداد افشــين قطبي با اين باشگاه چيني به چشم ميخورد، تغيير چهره او نســبت به زمان حضورش در فوتبال ايران است. موهاي قطبي سفيد شده و از اين حيث هرگز شباهتي به سرمربي ســابق پرسپوليس كه اين تيم را 10 ســال قبل بهعنوان قهرماني ليگ برتر رساند ندارد. او حاال در 54 ســالگي، سالهاي مياني دوران مربيگرياش را ســپري ميكند و اميدوار اســت به افتخاري جديد برسد و باعث صعود شيجياژوانگ به سوپرليگ چين شود.

از امپراتور به خوشتيپ قطبي در فوتبال ايران به امپراتور مشهور بود. اين لقبــي بود كه هواداران پرســپوليس و برخي رســانهها براي او ســاختند و سالها با همين نام صدايــش زدند. قطبي اما در فوتبال چين به هندســام (خوشــتيپ) معروف است. حتي هواداران شيجياژوانگ نيز با لقب هندسام شــعارهايي براي قطبي ســاختهاند تا او را در ورزشگاه يويتونگ اينترنشنال اسپورت تشويق كنند. بايد ديد آيــا قطبي ميتواند با صعود به ســوپرليگ چين فرصت رويارويي با مربيان و بازيكنان بزرگ را در فصل آينده داشته باشد؟

قطبي در فوتبال ايران به امپراتور مشهور بود. اين لقبي بود كه هواداران پرسپوليس و برخي رسانهها براي او ساختند و سالها با همين نام صدايش زدند. قطبي اما در فوتبال چين به هندسام (خوشتيپ) معروف است. حتي هواداران شيجياژوانگ نيز با لقب هندسام شعارهايي براي قطبي ساختهاند

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran