Iran Varzeshi

من اگر جاي برانكو بودم ...

با اينكه پرسپوليس كلي بازيكن شاخص و ستاره دارد و برخيشان هم ملي پوش هستند اما بسياري برانكو ايوانكوويچ را ستاره اين تيم ميدانند. مربي كه ميتواند در شهرآورد هم تيمش را به تنهايي برنده از زمين بيرون بياورد. برانكو طي 6 بار هدايت پرسپوليس در اين مسابقه بزرگ

-

كند. ما خيلي از بازيكنان را داشــتيم كه از نظر فني عالي بودهاند اما در اين بازي كپ ميكردند و متقابال خيليها با شهامت بازي كردهاند.»

ناصر محمدخاني كه همــراه با پنجعلي در آن شــهرآورد جنجالي ســال 73 بهعنــوان مربي روي نيمكت نشســته بود ميگويد: «هر چقــدر بگويند اين بازي حســاس نيست دروغ گفتهاند چرا كه كادر فني تيم بازنده بايد پاســخگو باشــد و ثبت شكست شــهرآورد دركارنامه كارياش برايش خوب نيست. من فكر ميكنم پرســپوليس با همان نفرات به بازي ميآيد اما از آنجايي كه قهرمانياش مســجل است و بازي از نظر جدولي چندان برايش حساس نيست در آرامش ميتواند از تمام فاكتورها براي برنده شــدن اســتفاده كند.» مهاجم گريزپاي پرسپوليس در دهه 0۶ كه در مربيگري نتوانست به اندازه دوران بازيگري پيش برود ميگويد: «پرسپوليس بدون استرس بازي ميكند ضمن اينكه االن اين دو تيم ســالي حداقل دو بازي با هم انجام ميدهند و كال خيلي اســترس ندارند. زمان ما بعضا دو يا ســه سال مقابل هم بازي نميكرديــم و كار برايمان ســخت ميشــد اما االن استرســي وجود ندارد و كادر فنــي ميتواند از تمام ظرفيتهايش استفاده كند.» اسماعيل حاللي مربي سابق تيم ب پرسپوليس كه سابقه مربيگري در ليگ دو را هم دارد ميگويد: «هميشــه گفتهام سرمربي بــه خاطر اينكه با تيم زندگــي ميكند بهتر از همه ميتواند بگويد كــدام بازيكنان به دردش ميخورند. شــايد من االن بازيكني را نام ببرم كه اصال مصدوم باشد و به همين خاطر در اين زمينه ورود نميكنم اما بر اين باور هستم كه در اين مسابقه هر چقدر قويتر و رو به جلوتر بازي كنيم موفقتريم. اين مساله هميشه بخصوص در بازيهاي داخليمان جواب داده. برانكو معموال مقابل همه تيمها به يك شكل بازي ميكند امــا نياز دارد تا در بازيهاي بــزرگ مثل ديدارهاي آســيايي و همين بازي شهرآورد كه بازي خاصي هم هست استراتژي تيمش را تغيير دهد.» حاللي ادامه ميدهد: «واقعيت اين اســت كه استقالل نسبت به دور رفت بهتر شده و به همين خاطر استراتژي بازي پرسپوليس نبايد از دقيقه يك تا نود يك شكل باشد. االن فوتبال شــبيه شطرنج شده و برخي تيمها براي حريف دام ميگذارنــد و بعضي زمانهاي بازي را به حريف ميدهند. در اين بازي هم نبايد به يك شكل بازي كرد و تيم برانكو نياز دارد تا ضربه را بزند و بعد عقب بنشــيند. اگر من باشم شايد تركيب و سيستم را دســت نزنم اما حتما در طول مسابقه با استراتژي متفاوتي بازي خواهم كرد.» بهنام طاهرزاده كه مربي تيم اميد سايپاست و سابقه گلزني در شهرآورد را هم دارد با نگاهي متفاوت ميگويد: «اگر من ســرمربي پرســپوليس بودم حتما از محسن مسلمان استفاده ميكردم چون به درد اين بــازي ميخورد. به نظرم از وقتي مسلمان از تركيب رفته 20 درصد توان تيم كمتر شــده و پرســپوليس در چند بازي ضعيف كار كرده است. درست اســت كه استقالل خوزستان را بردند اما كار خاصي از تيــم نديدم. حتي بازي قبل هم همينطور بود. متاسفانه پرسپوليس همينطور كه به شــهرآورد رســيديم افت كرده؛ هم از نظر فني و تاكتيكــي هم روحي و روانــي. ديديد كه در بازي با الســد هم بچهها عصبي بودند و اگــر حق را ناديده نگيريم در بازي با تيم ته جدولي استقالل خوزستان كــم فروغ بودند.» طاهرزاده ادامه ميدهد: «به نظرم برانكو بايد در سيســتم تاكتيكي خــود تجديد نظر كند و از نفراتي كه بيشــتر كنار هم بودند اســتفاده كند. مثال مسلمان كه در شهرآورد بازي كرده و گل زده بايد در تركيب باشــد. او بايد با تركيبي متشكل از جوانهايي كه ســابقه اين بازي را دارند به عالوه نفرات باتجربه استفاده كند و اينطوري شانس برنده شدنش بيشتر خواهد بود.»

استراتژي بازي پرسپوليس نبايد از دقيقه يك تا نود يك شكل باشد. االن فوتبال شبيه شطرنج شده و برخي تيمها براي حريف دام ميگذارند و بعضي زمانهاي بازي را به حريف ميدهند. در اين بازي هم نبايد به يك شكل بازي كرد و تيم برانكو نياز دارد تا ضربه را بزند و بعد عقب بنشيند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran