Iran Varzeshi

خستگـيناپذ­يــران!

- پیت جانسن ‪Pete Johnson‬

ممكن اســت تصور كنيد ليونل مسي و كريســتيان­و رونالدو، پس از آنكه در مجموع 23 فصــل را بــا بارســلونا و رئــال مادريد گذراندهاند، ديگــر نميتواننــ­د ركوردهاي جديــدي به جا بگذارند امــا در اين صورت اشتباه ميكنيد.

رونالدو شــنبه قدرت رهبــري خود را نشــان داد، چيزي كه پيشتر پنهان بود. او مقابــل آالوس حتي اجــازه داد كريم بنزما پنالتي بزند، هرچند كه خودش ميتوانســت با زدن اين پنالتي هتتريك كند.

چند ســاعت بعد، مســي كه از ضربات ايســتگاهي هميشگياش خســته شده بود، اولين گلش مقابل خيرونا را به ثمر رســاند. ايــن اولين باري بــود كــه او در يك بازي رســمي، ضربــه ايســتگاهي را از زير ديوار دفاعــي عبور ميداد و به گل تبديل ميكرد. آنها مرتبا ركوردهاي جديدي ثبت ميكنند، به تيمهــاي جديدي گل ميزنند؛ آن هم به روشهايي كه پيشتر ديده نشده بود.

مســي و رونالدو كه حاال از 30 سالگي عبور كردهاند، نشــاني از افت ندارند. مســي بهترين گلزن الليگا است و در 39 بازي، 30 گل زده است. رونالدو هم بهترين گلزن ليگ قهرمانان است و تنها در 31 بازي در تمامي رقابتها، 28 گل زده است.

گفته ميشود آنها احتماال امسال ديگر مدعي جدي توپ طال نخواهند بود اما واقعا كــدام بازيكن بــه گرفتن جايــگاه بهترين بازيكن دنيا نزديك شــده است؟ آنها تا چه زمانــي ميتوانند ادامه دهنــد؟ ژرژ مندس پيشبيني كــرده كه رونالدو تا 04ســالگي همچنان گلزني خواهد كرد.

او نميخواهد پيش از مســي صحنه را ترك كند و ايــن بازيكن آرژانتيني هم دارد آرامآرام به يك هافبك تبديل ميشــود و به اين ترتيب هنوز ســالهاي زيادي ميتواند بازي كند. رامون بســا، خبرنــگار الپاييس در توصيف او پس از بازي با خيرونا نوشــت: «نيمــي ژاوي و نيمي مارادونــا». رونالدو و مسي دارند تغيير ميكنند.

دقيقا به دليل همين تغيير اســت كه آنها توانستهاند دوام بياورند. آرايش بارسلونا در بازي بــا خيرونا را يــك خبرنگار راديو كاتاالن چنين توصيف كرد: «چهار – چهار – مســي هر كاري كه دوست داشت بكند – سوارس».

تركيب بارسلونا دقيقا همين بود. مسي اغلب حاضر بود به عقب برگردد و از سرخيو بوسكتس توپ بگيرد، همان كاري كه ژاوي زماني انجام ميداد. دو هافبك ديگر بارسلونا در روز شــنبه در كنــار بوســكتس و ايوان راكيتيــچ، عثمان دمبلــه و فيليپه كوتينيو بودند. اين تركيب روي كاغذ بسيار نامتوازن به نظر ميرسيد اما مسي با به عقب آمدن و پاسهاي بلند به سوارس، كاري كرد كه اين تركيب جواب بدهد.

بارسلونا در انتهاي فصل به دنبال خريد آنتــوان گريزمــان خواهد بــود و طرفداران ميپرســند كه او، كوتينيو و دمبله چطور در يك تيم قرار خواهند گرفت اما انعطافپذير­ي فزاينده مســي اجازه ميدهد از اين سه نفر، دست كم دو نفر در تركيب باشند.

رونالدو كمتر از مســي ميتواند تغيير پســت بدهد اما حضــور او در ميدان و در رختكن متفاوت شده است. او زماني آنقدر درگير جنگ با طرفــداران بود كه فراتر از خودش را نميديد اما حــاال كه در برنابئو صلح برقرار شــده و از او ستايشي ميشود كــه شايســتهاش اســت، او ميتوانــد به همتيميهايش كمك كند. كريم بنزما پس از آنكه در بازي با آالوس يك موقعيت را از دست داد هو شد و زماني كه به رونالدو پاس گل داد، رونالدو به او و سپس به تماشاگران اشــاره كرد. انگار ميگفت: «براي او سوت نزنيد، او اكثر گلهاي من را ميسازد.»

زماني كــه گرت بيــل گل زد، رونالدو طوري خوشــحالي كرد كه انگار خودش گل زده است. او در محوطه ششقدم منتظر توپ بــود كه بيل گل زد. او بســيار با قديم فرق كــرده، زماني كه اگر همتيمياش به او پاس نميداد و خودش گل ميزد، شاكي ميشد.

در دقيقــه 90 هم رونالدو فرصت آن را داشت كه سيصدمين گلش در الليگا را بزند و پنجاهمين هتتريكــش را هم انجام دهد اما او در عوض گذاشــت كــه بنزما ضربه را بزند. او بازوبند كاپيتاني را به دســت داشت و ماننــد كاپيتانها هم رفتار كرد. نمايش او چنان درخشان بود كه ماركا در روزنامه فردا عكــس بزرگ او را در دو صفحه چاپ كرد و تيتر زد: «كاپيتان، رهبر، اسطوره».

راجر فدرر اخيرا در 63ســالگي به رده شــماره يك تنيس دنيا رسيد. تعجبي ندارد كه رونالدو هم بر اين باور است كه با زندگي ســالم و تمرينات خوب، ميتواند همين كار را انجام دهــد. ورزش ديگر براي افراد باالي 03سال تله نگذاشته است.

در فرانســه ميگويند نيمــار به دليل ميهمانيهاي متعددي كه دارد، فوتبالش زود تمام خواهد شد. همه بازيكنان نميخواهند 15 ســال بازي كنند امــا رونالــدو اين را ميخواهد و به اين ترتيب تاكنون مصدوميت جدي نداشته و دليلي ندارد كه مانند زالتان ابراهيمووي­چ تا 63سالگي و مانند رايان گيگز تا 04سالگي بازي نكند.

البتــه گيگز احتماال نمونه بهتري براي مسي است، چرا كه با گذشت سالها، پست او هــم عقبتر و عقبتر آمــد. جيانفرانكو زوال هم الگوي ديگري براي مســي اســت. جثه و ســبك بازي اين بازيكــن ايتاليايي مانند مســي بود و او تا 63سالگي در ليگ برتر بازي كرد.

البتــه اينكه مســي و رونالدو ســالها ميتوانند بازي كنند يك حرف است و اينكه آنها سالها در بارسلونا و رئال مادريد بمانند حرفي ديگر. آيا آنها پيش از آنكه افت كنند، بــه داليل ديگر از اين دو تيم خواهند رفت؟ در بارســلونا كه بعيد است اين اتفاق بيفتد. مسي در 31ســالگي به بارسلونا آمد، زماني كه دچار مشــكل در هورمون رشد بود. اگر مسي نخواهد برود، هيچ رييس سالمالعقلي در بارسلونا حاضر نيست او را بفروشد.

اما اوضاع براي رونالدو به اين ســادگي نيســت. رئال مادريد در تابســتان گذشته خيلي نگــران رفتن رونالدو نبــود و اين در حالي اســت كه او به دليل مشكالت مالياتي ممكن بود به اســپانيا برنگــردد. آنها كامال راضي بودند كه اين بازيكن را به پياسجي بفروشند و كيليان امباپه را بخرند.

اما زماني كه رونالــدو بار ديگر بهترين گلزن ليگ قهرمانان شــد، آنها خوشــحال شــدند كــه او را نفروختهاند. اگــر نيمار در تابســتان 2019 به رئال بــرود، آيا رونالدو حاضر اســت در كنــار او بازي كنــد؟ البته برخوردي كــه اين دو نفر در بازي رودرروي تيمهايشان در دو هفته پيش داشتند نشان ميدهد رونالــدو لزوما از بــازي كنار نيمار ناراضي نخواهد بود.

در هر حال يك چيز كامال روشن است؛ حتي اگر پيراهن 10 بارســلونا و پيراهن 7 رئال مادريد پس از مســي و رونالدو به موزه سپرده نشــوند، هيچ بازيكني حاضر نخواهد بود اين پيراهنها را به تن كند، چرا كه وزن گلهايي كه اين دو نفر زدهاند روي دوشش بهشدت سنگيني خواهد كرد.

منبع: سایت دیليمیل

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran