Iran Varzeshi

پايان ماجراي مسلمان؛هوشمندانه بود

-

ماجراي حمايت از محســن مســلمان ماجراي عجيبي بود. بايد عصر روز دوشــنبه در ورزشــگاه آزادي بوديد و با گوشهاي خودتان ميشنيديد كه از آن 33 هزار نفر، چند نفر مســلمان را تشــويق نميكنند. نيم ســاعت قبل از شــروع بازي، برانكو و ذخيرههايش كنار خط طولي روبهروي جايگاه ايستادهاند و اصليها چند قدم جلوتر گرم ميكنند اما مســلمان كه كنار ورودي تونل ايســتاده، طوري تشــويق ميشود كه انگار سالها ســتاره اين تيم بوده و به نوعي بهترين بازيكن تاريخ پرســپوليس است. مسلمان قبل از شروع مسابقه، حين بازي، زمان گرم كردن پشــت دروازه و در زمان ورود به زمين به شدت تشويق شــد و حجم تشــويقها به گونهاي بود كه تصور ميكردي او ستاره تابناك آسمان كم ســتاره پرسپوليس اســت و بيرون ماندنش ظلم بزرگي به تيم بوده.

حجم تشــويقها و ابراز احساسات به شماره 77 تيــم باوركردني نبود و تماشــاگرا­ن طوري نامش را فرياد ميزدند كه عابدزاده، كريم باقري و علي كريمي را در دوران بازيگريشان تشويق نكرده بودند.

محسن مسلمان فوتباليست فوقالعادها­ي است. خوب ميداند كجاي زمين باشد، خوب به توپ ضربه ميزند و فن فوتبال را كامال بلد است. او به اندازه كافي براي بازيسازي خالقيت دارد و البته اهل اضافهكاري و رژه روي اعصاب تماشــاگر نيســت. به عبارت كلي كيفيت فنياش كامال متناســب با پرسپوليس بوده و هست و هرگز نميتوان شايستگيهاي­ش را زير سوال برد.

او فصل قبل و در آن تيم پرســتاره حداقل جزو 5 بازيكن برتر تيم بود و غير از يكي، دو مســابقه در ســاير ديدارها نمايشــي فوقالعاده ايفا كرد و يكي از اركان قهرماني تيمش بود. مسلمان در اين فصل هم شروع خوبي داشت اما كم كم افت كرد و بعد از رفتن طارمي از تيم خودش نبود. انگار نيمهاش را گم كرده بود و كارايي الزم را در بازيســازي و خلق موقعيت از دســت داده بود. محروميت و بعد رفتن طارمي و بعد از چند هفته تغيير سيستم برانكو از 4-4-2 لوزي به 4-4-2 خطــي، ماجرا را براي شــماره 77 پيچيدهتر كــرد و او در مقطعي كه احمدزاده مصدوم شــده و بيرون بود بهعنوان هافبك راســت بــازي كرد و بعد از آن از تركيــب بيرون رفت. مســلمان البته قبل از نيمكت نشيني به صدر جدول گلسازهاي ليگ رسيد اما برويد ببينيد چند تــا از آن پاس گلها از كرنر يا ضربه ايســتگاهي نبوده و مثل فصل قبل او چند بار مهاجمــان تيمش را در موقعيت گل قرار داده و حين بازي پاس گل ارسال كرده است.

مســلمان البته در پست هافبك راست هم پاس گل داد اما هرگز نتوانست كيفيت فصل قبل را تكرار كند و كم كم با روپا شدن احمدزاده و بازگشت رسن از تيم المپيك كشورش نيمكت نشين شد.

البته كه دليل اصلياش اين افت نســبي نبود. اخمهاي طوالنــي يا خندههاي تمســخرآمي­ز بعد از تعويض و ادا و اطوارهايــ­ي مخصوص بازيكنان امروزي حتي از چشــم برانكويي كــه در موارد متعــدد از بي انضباطيها و دهان كجيهاي بازيكنان ايراني ميگذرد، نگذشته بود و او براي اصالح رفتاري روش پيچ كردن به نيمكت را براي شماره 77 خود انتخاب كرد.

ماجراي تاديب مسلمان توسط برانكو ۶ مسابقه و نيم طول كشــيد تا اينكه او به عنوان نخستين تعويضي بازي الوصل به ميدان رفت. برانكو براي بازگشت شماره 77 بهترين زمان ممكــن را انتخاب كرد؛ وقتي تيمش 2 بر صفر پيش بود و نيازي به رســيدن به گل حياتي نبود. در واقع برانكو با اين تعويض حســاب شده هم دل منتقدانش را به دســت آورد هم بــه آنها پيام داد فعال كيفيت مسلمان در ســطحي نيست كه بخواهد جريان بازي را به سود تيمش تغيير دهد.

برخورد مســلمان با اين ماجرا فوقالعاده حرفهاي و حساب شــده بود. در واقع او نيز پاسخي هوشمندانه به ماجراهاي نيمكتنشــي­ني و زمان تعويضش از سوي برانكو نشــان داد. حتي اگر تصور كنيم همه حرفهايي كه مســلمان بعد از بازي الوصل به خبرنگاران گفت از ته دل نباشــد و شــايد نوعي تظاهر را بتوان از البهالي جمالتش بيرون كشــيد اما او بــا اين مصاحبه مثبت و بدون خأل براي ايجاد ابهام به ماجرا پايان داد. مسلمان طــوري حرف ميزد و رفتار ميكرد كــه انگار به نوعي تاديب شــده و ماجراي بين او و برانكو واقعا تمام شده يا به قول خودش يا ســرمربي تيم اصال ماجرايي در كار نبوده است.

هر چه بود حاال مسلمان در كادر بازيكنان است و از بازي بعد حداقل بــه عنوان يكي از گزينههاي جدي تعويض ميتوان روي تواناييهاي­ش در جهت پيشــبرد اهداف تاكتيكي تيم و برانكو حساب كرد.

او بعــد از بازگشــت بــه زمين فوتبــال كيفيت پاييني نداشــت و در آن 35 دقيقه حضورش در ميدان نشــانههاي­ي از آن بازيكن خوشفكر و طراح را عيان كرد اما بعــد از فروكش كردن هيجان خودش و ورزشــگاه مطابق انتظار افت كرد و تحــت تاثير بازي حريف قرار گرفت تا نشان دهد هنوز با آنچه هواداران در نظر دارند تفاوت دارد و كيفيت فنــياش حداقل در اين موقعيت متناسب با ميزان تشــويقها و درخواستها براي بازي كردنش نيست.

حتي اگر تصور كنيم همه حرفهايي كه مسلمان بعد از بازي الوصل به خبرنگاران گفت از ته دل نباشد و شايد نوعي تظاهر را بتوان از البهالي جمالتش بيرون كشيد اما او با اين مصاحبه مثبت و بدون خأل براي ايجاد ابهام به ماجرا پايان داد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran