Iran Varzeshi

بازگشتی به شیرینی سمنو

- حمیدرضا عرب ‪Hamidreza Arab‬

بدون شــك وينفريد شــفر هم در مختصــات مربيگري خــود ضعفهايي دارد اما بي هيچ اغماضي بايد او را ناجي استقالل در سال 1396 ناميد.

گرچه به مربي استقالل بابت انتخاب دســتياران­ش انتقاد داريم اما اين انتقاد دليل بر ناديده گرفتــن اقدامهاي او در ماههاي پايان سال نميشود. به واقع اگر شفر ســكان هدايت استقالل را برعهده نميگرفت معلوم نبود چه سرنوشــتي اســتقالل را انتظار ميكشد. حال و روز اســتقالل در زمان مربيگري منصوريان به حدي وخيم بود كه مربي ســرد و گرم چشيده و با تجربهاي جز شفر نميتوانست آبيها را از محاق بيرون آورد و به تيمي مدعي بدل سازد.

آن روز كه شــفر به عنــوان مربي استقالل برگزيده شد اگر از خوشبين ترين هواداران استقالل هم سوال ميكرديد كه آينده اين تيم را با مــرد آلماني چطور ميبيند هيچ كــس حتي جرات بيان اين جمله را نداشــت كه اســتقالل تا جايي پيش ميرود كه حتي از آن بهعنوان يكي از مدعيان صعود به فينال ليگ قهرمانان آسيا نام برده ميشود.

اســتقالل امروز اما به واقع يكي از مدعيان غرب آسيا براي صعود به فينال ليگ قهرمانان آسيا است و اين موقعيت مرهون تالشهاي سيستماتيكي است كه وينفريد شفر در ماههاي منتهي به پايان سال انجام داد.

شفر با به كارگيري روشهايي كه طي سالهاي بسيار در عرصه مربيگري به كار گرفته استقالل را به تيمي هماهنگ و با كيفيت بدل ساخت. اكنون استقالل ديگر آن تيم سردرگم و ناهماهنگ هفتههاي آغازين ليگ برتر نيســت كه حتي توان كســب يك امتياز از بازيهاي خانگي را هم نداشت.

اين استقالل رشد كرده و بازيكنانش به حــد قابــل توجهــي از خودباوري رســيدهاند كه ميتوانند در ســال آتي نيز دستاوردهاي بزرگي به دست آورند. استقاللي كه در ماههاي پاياني سال موفق شد الهالل را شكست دهد، پرسپوليس را مغلوب ســازد و بردهاي بزرگي را در رقابتهاي داخلــي و خارجي رقم بزند بدون شك اگر به درســتي مسير داده شود در سال آتي ميتواند به مدعي ليگ برتر براي رسيدن به سكوي قهرماني بدل شود.

از وينفريد شفر انتظار داريم كه اندك اشــكاالت پيرامون حوزه كارياش را نيز به سرعت برطرف كند. از او انتظار داريم پاي افكار و عقايد آلمانياش بايســتد و مديران باشگاه استقالل را مجبور كند كه امكانات مناسبي در اختيارش قرار دهند و البته خودش نيز در راســتاي استخدام يك مربي بدنساز اقدامهايي انجام دهد تا اســتقالل تكميلتر از تيمي كه اكنون ميبينيم وارد رقابتهاي فصل آتي شود.

اين استقالل اگر تمام سرمايههايش را حفظ كند و بازيكنان باارزشــي را هم به خدمــت بگيرد و البته از حاشــيهها نيــز دوري جويد- در واقع مديرانش بلد باشــند كه اين تيم را از حاشيه دور نگه دارند - بيترديد فصــل آينده ميتواند براي قهرمانــي در ليگ برتر پيش براند. اين استقالل ظرفيتهاي بسياري دارد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran