Iran Varzeshi

نگاه پاکدامن و یارانش به یک سال طالیی تازه

تمجید یکپارچه سابریستهای برجسته ایران از پیمان فخری

- ‪Vesal Rohani‬

به دالیلی که هنوز توضیح داده نشده، این شمشیربازان «سابر» ایران هستند که در اینجا و آنجا کسب افتخار میکنند و در اپه و فلوره خبری از دستاوردهای­ی ولو کوچکتر هم نبوده است ولی هر سبب و علتی را بر این فرآیند قائل باشیم، تیم ملی اسلحه سابر ایران برای یک سال سرشار از مسابقات مهم و بزرگ آماده شده است و میخواهد 1397 را به سالی طالییتر از تمامی سنوات قبلی تبدیل کند.

اين تيم كه در روزهای اخير مشــغول حضــور در گرندپری كره جنوبــی بوده، در گامهــای بعدی خود در مســابقات قهرمانی آســيا و جهان ۸۱۰۲ نيز شركت میجويد و قدری پيش و پس از آن بازیهای آســيايی در جاكارتا هم در مســير حضور ملیپوشان ما قرار میگيرد و شــكل و روال كار آنها در ســالهای اخير و به ويــژه از 3۱۰۲ به بعد چنان موفق و درخشــان بوده كه جز كسب مشــتی مدال مرغــوب تازه در ادامه ســال ۷93۱ توقع ديگری را نمیتوان از اين جمع داشت. اگر تا اوايل سال ۷۱۰۲ پيشتازی در بين سابرسيتهای ايران با مجتبی عابدينی بود، پس از آن علی پاكدامن و محمد رهبری و بخصوص نفر نخست پيشاهنگی را بر عهده گرفتهاند و رقابت آنهــا بيش از آنكه ضرری را برای هر يك از آنها در بر داشــته باشــد، باعث افزايش انگيزه هر يك از آنها و پيشرفت ناگزير تمامی اين شمشيرزنان شده است.

تغییر سرنوشت به مدد یک

مربی ایرانی عجبــا اينكــه برخــالف بســياری از رشــتههای ورزشــی نــه مديــران خارجی بلكــه يك مربــی ايرانــی مــورد تمجيد و تقدير يكپارچه تمامی اهالی شمشــيرباز­ی و ملیپوشــان اين رشــته قرار دارد و اوست كه باعث و بانی تمام موفقيتهای شــگرف پنج، شش سال اخير سابريستها به حساب میآيد. پيمان فخــری از زبان علی پاكدامن مردی است كه همه چيز را در شمشيربازی ايران عــوض و به ســوی توفيقهای بزرگ ســالهای اخير رهنمون كــرد. پاكدامن در بهار بيش از حد گرم ۷93۱ میگويد، قبل از المپيك ۲۱۰۲ لندن يك مربی روسی برای ما آوردند و تعريف و تمجيد از وی بود كه از همه جا میباريد و میگفتند هر جا رفته آنجا را به رنگ طاليی درآورده اما با هدايت همان مربــی در لندن تار و مار شــديم. پس از آن حكم به سرمربيگری پيمان فخری زده شد و اين رويداد همان و عوض شدن سرنوشت ما همان. با رهبری وی ما ابتدا شروع به كسب پيروزی در مسابقات آسيايی و در سطح قاره كرديم و ســپس در سری تورنمنتهای جام جهانی درخشــيديم و ســرانجام در المپيك ۶۱۰۲ لنــدن با همت عابدينی تا يك قدمی كسب مدال پيش رفتيم و حاال مدعی جدی تصاحب مدال در مســابقات شمشــيرباز­ی قهرمانی جهان هم هستيم. اينها را فخری با مديريت عالیاش برای ما فراهم آورده است.

عابدینی هنوز آن باالهاست پاكدامن كه در گرندپری ســئول و در رشته ســابر انفرادی آن موفقتر از عابدينی و رهبــری ظاهر شــده با فروتنــی بر اين نكتــه هم اصرار مــیورزد كه جلو زدن وی از عابدينــی در رنكينگ ســابربازا­ن جهان لزومــا بــه اين معنا نيســت كــه او از اين شمشــيرباز توانا بهتر است و عابدينی را به خاطر ساختارشكنی باورنكردنی­اش در ريو ۶۱۰۲ بايد هميشــه گرامی داشت و تافته جدا بافته شــمرد. وی كه چهار مدال نقره و چهار مــدال برنز شمشــيرباز­ی قهرمانی آســيا در ســالهای ۲۱۰۲ تا ۷۱۰۲ و يك نقره بازیهای آســيايی 4۱۰۲ را در اختيار دارد، اظهار مینمايد: اگر من در رده چهارم جدول سابريســته­ای جهان تلقی شوم و عابدينــی در رده هفتم، اين اصال به معنای باالتر بودن دايمی من از عابدينی نيست زيرا اوضاع در طول ســال دايما عوض میشود و شمشــيرباز­ان باال و پايين میشــوند و هر ورزشــكاری حداكثر فقط دو ســه مرتبه و طی دو ســه ماه میتواند در باالترين نقطه كارش ظاهر شــود و در باقی موارد و ماهها نوبت به سايرين میرسد. من هميشه معتقد به قدرت فــراوان عابدينی بودهام و راههای درخشان موجود را او به روی ما باز كرد.

زنان شمشیرباز هم مدال جهانی

خواهند گرفت پاكدامن به توانايی باالی شمشــيرباز­ان زن ايــران هــم اعتقــاد دارد و میگويد اگر روی آنها كار و توانايیهای آنها بيشــتر شود شــانس بعدی كســب مدالهای جهانی را خواهند داشت و حتی میتوانند در المپيك 4۲۰۲ هم روی سكوی افتخار بايستند. وی میافزايد: درخشش مستمر شمشيربازان مرد در ســالهای اخير نبايد باعث پنهان ماندن مهارتهای زنان در اين رشــته ورزشی شود زيرا طی ســالهای اخير رشد محسوسی در اين رده شــكل گرفته و كارها به ســطحی بســيار باالتر از گذشته رســيده و به زمان بهرهدهــی و كســب مدالهــا در بين زنان نزديك شدهايم.

ما را هم بشناسید پاكدامــن همچنيــن میگويــد: اينها مواردی اســت كه مرا بــه آيندهای بهتر در كل اين ورزش خوشــبينتر كرده است، هر چند ميــزان اقبال عمومــی و توجه مردم به اين رشــته اصال به ســطح رشــتههای پرطرفدار ديگری مانند فوتبال و كشــتی و وزنه بــرداری و رزمیها و حتــی واليبال و بســكتبال نمیرســد. به همين سبب است كه من به رغم كســب مقامهايی قابل توجه در اين ورزش بــه راحتی و بدون مزاحمت در خيابانهــا قدم میزنــم و هيچكس هم مرا نمیشناســد در حالی كه در ورزشهای مورد توجه و دارای حجم تبليغات باال حتی ورزشــكارا­ن درجه دوم و سوم را نيز در هر كوی و برزن میشناســند و باالی سرشان می گذارنــد. ايرادی ندارد، زيــرا ما به اين بســاط خو گرفتهايم و تمرينات پيگيرمان تــا بازیهــای آســيايی ۸۱۰۲ جاكارتا و ســپس المپيك ۰۲۰۲ توكيو شايد كمك و وســيلهای در راه حذف اين ناشــناختگ­ی و رســيدن شمشــيرباز­ان به حق طبيعی و مسلمشان باشد.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran