Iran Varzeshi

آتش زير خاكستر گر گرفت

شروع‌سال‌جديد‌با‌دعواي‌برانكو‌-‌ك ‌يروش

-

موضوع‌ اصلي‌دعوا‌ ظاهرا‌همين‌ ماجراي‌در‌ اختيار‌داشتن‌ بازيكنان‌04‌ روز‌قبل‌از‌جام‌ جهاني‌بود‌و‌ حواس‌همه‌به‌ جزييات‌اين‌ ماجرا‌معطوف‌ شد‌اما‌سوال‌ اينجاست‌كه‌ چرا‌برانكو‌به‌ يكباره‌تغيير‌ موضع‌داد‌و‌ دعوا‌را‌دوباره‌ شروع‌كرد؟‌

نيمه‌دوم‌ســال‌69‌جنگ‌و‌جدل‌در‌كار‌نبود.‌يك‌بار‌اوســيانو‌كروز‌در‌مصاحبه‌اش‌ارزش‌ليگ‌قهرمانان‌آســيا‌را‌پاييــن‌آورد‌و‌برانكو‌بدون‌اينكه‌درباره‌ كي‌روش‌حرفي‌بزند‌گفت‌اوســيانو‌كروز‌را‌نم ‌يشناســد.‌مي‌گويند‌بــه‌خاطر‌همين‌حرف‌و‌تاكيــدش‌روي‌اينكه‌«چرا‌بايد‌كروز‌را‌بشناســد»‌به‌كميته‌ اخالق‌احضار‌شــده‌و‌دوباره‌او‌را‌توجيه‌كرده‌اند‌كه‌آرام‌باشــد‌و‌تا‌قبل‌از‌جام‌جهاني‌حرفي‌درباره‌كي‌روش‌و‌تيم‌ملي‌نزند‌اما‌نشــد‌كه‌نشــد.‌نخستين‌ مصاحبــه‌مطبوعاتــي‌برانكو‌در‌ســال‌جديد‌عجيب‌بود.‌او‌كه‌در‌تمام‌ماه‌هاي‌قبل‌از‌آن‌ســعي‌در‌حفــظ‌آرامش‌خود‌و‌پرهيز‌از‌جــدل‌با‌كادر‌فني‌تيم‌ ملي‌داشــت‌نتوانســت‌كوتاه‌بيايد‌و‌باالخره‌خــودش‌را‌خالي‌كرد.‌البته‌برانكــو‌همه‌چيز‌را‌نگفت‌اما‌اين‌حر ‌فها‌براي‌شــروع‌دوبــاره‌دعوا‌كافي‌بود.‌

برانكو در سال 96 آنقدر فتيله را پايين كشيده بود كه تصور ميكردي اين ماجرا براي هميشه تمام شده اما همان زمان هم ميشد پيش بيني كرد شايد اين آتش زير خاكســتر با حرفهاي تازه گر بگيرد و منجر به درگيريهايي تازه شــود كه تا قبل از جام جهاني ادامه خواهد داشت. تا جايي كه حافظه ياري ميكند بعد از صلح موقت كي روش با برانكو هرگاه از سرمربي پرســپوليس درباره برنامههاي تيم ملي و تداخلش با بازيهاي پرســپوليس ميپرســيدي­م او جوابي خنثي همراه با احترام در آســتين داشت كه منجر به تنشــي نميشد. انگار برانكو سياستي را پيش گرفته – يا به او ديكته شــده بود – كه هرگز آتو دســت كيروش و كادر فني تيــم ملي ندهد و شــروع كننده دعوا نباشد. او حواسش را جمع كرده بود و ميدانست با كوچكترين حرفي عليه كيروش متهم به ســنگ اندازي در راه تيم ملي ميشــود و به اتهام حاشيه ســازي، در رسانهها محكوم خواهد شــد. به همين خاطر چند ماه برانكو حرفي نزد كه ماجرايي تازه داشــته باشد و شروع دوباره دوئل بين او و كيروش در سال جديد عجيب به نظر ميرسيد.

برانكــو روز قبل از بازي با ســايپا در نشســت مطبوعاتي مســابقه قفل ســكوتش را شكست و با خروج از پوســتهاي كه دور خود تنيده بود، از اينكه كيروش نگاه متفاوتي نســبت به آمادگي بازيكنان داخلي در مقايســه با لژيونرها دارد و ميخواهد 40 روز قبل از جام جهاني بازيكنان را در اختيار داشته باشــد عصباني شد و گفت: «ميخواهم بپرسم آقاي كيروش از كجا ميداند كه بازيكنان آماده نيستند؟ او در چند بازي داخلي حضور داشــته كه بازيكنان را آماده نميداند؟ اگر درســت متوجه شــده باشم بعــد از بازي فردا (بازي ســايپا) بايــد به مرخصي ســاالنه برويم. قراردادم طوري است كه تنها 30 روز ميتوانم بــه مرخصي بروم. ظاهــرا بازيكنان لژيونر خيلي آمادهاند و مثل اينكه پرواز ميكردند. آزمون، طارمي و انصاريفــر­د در بازي ديروز (بازي الجزاير) پرواز ميكردند و بعد از نيم ســاعت آنها را در بازي نميديدم. آيــا بازيكنان لژيونر هم در آن 40 روز به اردوي تيــم ملي ميآيند؟ ايــن را كيروش از كجا ميداند كه بازيكنان ايراني شــاغل در ليگ داخلي نميتوانند جلوي رونالدو 10 بار به آســمان بپرند؟ تيم ملي دو جلسه تمرين داشته است. در دو جلسه چطور ميتوان اينها را تشخيص داد. من پاسخ اينها را نميدانم و تنها سوال ميپرسم. حتما ميخواهند تمرين پــرش بكنند تا بتوانند ســر بزنند. نميدانم شايد شما (خبرنگاران) پاسخ اين سوالها را بدانيد.»

برانكو ادامه داد: «من چطور ميتوانم بازيكنان ليگ داخلي و لژيونرها را مقايسه كنم؟ من بازيكنان لژيونر را تمرين ندادهام كه وضعيتشــان را بدانم. اگر درست تشخيص داده باشم يعني علي دايي مربي بدي اســت؟ اگر خوب متوجه شده باشــم مربيان ايراني، مربيان خوبي نيســتند. پس چطور تيمهاي استقالل، پرســپوليس و ذوب آهن در آســتانه صعود به مرحله حذفي ليگ قهرمانان هستند؟»

برانكو در اين مصاحبه به خاطر در اختيار نداشتن ملي پوشانش قبل از بازي ســايپا حسابي عصباني به نظر ميرســيد و با تاكيد بر اينكه از شرايط آنها اطالع نــدارد به صورت غير مســتقيم مقصر ايــن ماجرا را كــيروش و تيم ملي ميدانســت. برانكو اين مصاحبه جنجالــي را هم با طعنهاي غير مســتقيم به كيروش و كادرش پايان برد و با تبريك به مديران فدراســيون چند بار تاكيد كرد هيچ وقت چنين امكاناتي در اختيار مربيان تيم ملي نبوده اســت. در واقع او ميخواســت با زبان بيزباني بگويد در زمــان مربيگرياش در تيم ملي هيــچ وقت چنين امكاناتي در اختيارش نبوده اما تيم ملي را بــه راحتي به جام جهاني برده و با مربيان باشگاهي اينقدر وارد چالش و دعوا نشده است.

موضــوع اصلي دعــوا ظاهرا هميــن ماجراي در اختيار داشتن بازيكنان 40 روز قبل از جام جهاني بود و حواس همه به جزييات اين ماجرا معطوف شــد اما ســوال اينجاست كه چرا برانكو به يكباره تغيير موضع داد و دعوا را دوباره شروع كرد؟ براي پيدا كردن جواب شــايد بايد به مصاحبه كيروش بعد از بازي سيرالئون رجــوع كنيد. آنجايي كه ســرمربي تيم ملي ميگويد: «تاكيد ميكنم كه در كادر من، برادر، پســر، پسردايي و هيچ اقوام نزديكي نيســت» و روي اين مساله مانور زيادي ميدهد. كيروش در آن مصاحبه اطرافيان تيم ملي را خانواده خودش ميداند و با طعنه غير مستقيم به برانكو به شــكلي موذيانه كاري ميكند تا برانكوي آرام و محافظه كار هم سكوتش را بشكند و در مصاحبه خود عليه برنامههاي تيم ملي حرف بزند.

بــه هر حال بعد از شــروع تنشهــا پيش بيني ميشــد برانكو همراهان و مخالفاني هم در ليگ برتر داشته باشد اما شفر مهمترين سالحي كه ميتوانست كنارش عليه كيروش باشد سياست مذاكره را پيشنهاد كرد. در عوض برانكو دوست صميمياش هومن افاضلي را همــراه خود ديد و حتــي از علي دايي كه تا قبل از اين فقط نرمش ميكرد نيز نشانههايي از همراهي ديد. برانكو بعد از باخت به ســايپا هــم در اين جدال عقب نشيني نكرد. او در اين مصاحبه ضمن تاييد حرفهاي قبلياش مبني بر اينكــه بازيكنان داخلي ضعيفتر از لژيونرها نيســتند درباره تعامل مربيان ليگ برتري با كي روش گفت: «من فكــر ميكنم نتوانيم به تعاملي دست پيدا كنيم. اكنون سه سال است كه اينجا هستم، در طــي اين مدت فقط يك بار كمكهاي ايشــان به محــل تمرين آمدند و فكــر نميكنم به آن چيزي كه ميگوييد برسيم و تعامل داشته باشيم.»

برانكو كه بعد از باخت به ســايپا به مصدوم شدن انصاري و كاميابينيا در اردوي تيم ملي اشاره دوبارهاي داشت تا بار ديگر برنامههاي ملي را در تقابل با شرايط تيمــش در راه قهرماني قرار دهد بــاز هم حرفهاي طعنــه داري زد: 10« روز بازيكنان با برنامه تيم ملي تمرين كردند و رژيم تمريني آنها متفاوت اســت. من بازيكنانم بعد از بازي الوصل تنيس فوتبال بازي كردند و ســپس در ديدار با ســيرالئون به ميــدان رفتند و مصدوم شــدند. اينها مشكل نيســت و همه جاي دنيا اين اتفاق رخ ميدهد.»

حتــي اگر مصاحبه كروز عليه افاضلي را وارد اين ماجرا نكنيم با اين طعنهها و كنايهها كه فعال پاسخي از ســوي كيروش و كادرش نداشــته ايــن درگيري دامنه وســيعي پيدا كرده و ميتــوان پيش بيني كرد اگر پرســپوليس بــه مرحله يك هشــتم نهايي ليگ قهرمانان صعود كند اين درگيري با نزديك شــدن به زمان بازيهاي رفت و برگشــت اين مرحله جديتر و خطرناكتر شود.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran