Iran Varzeshi

خیز نوجوانهاي بسكتبال براي طلسمشكني

آغاز بازيهاي ایران در قهرماني آسيا

-

رقابتهــاي قهرمانــي نوجوانــان آسيا از روز گذشــته در چين آغاز شده و مليپوشــان ايران كه روز گذشــته را اســتراحت كردند، رقابتهايشـ­ـان را از امروز آغاز ميكنند.

در چهــار دوره گذشــته كــه اين مســابقات در قاره كهن برگزار شده تيم ملي ايران در رده ســني زير ۶۱ سال دو بار در مسابقات حضور داشته و تنها يك بار روي سكو رفته و سوم شده اما تاكنون نتوانسته سهميه جام جهاني را به دست بياورد. در مجموع رده نوجوانان كه البته خيلي هم از عمر پايهگذاري رقابتهايش در سطح قاره كهن نميگذرد، تنها ردهاي بوده كه بسكتبال ايران در آن ناكام بوده و نتوانســته به رقابتهاي جهاني صعود كند.

ســهميه اين رقابت در دوره اول كه سال 9۰۰۲ برگزار شد، دو تيم براي آسيا بود كه نوجوانان ايران با رده سومي آن را از دســت دادند. در ادامه سهميه به عدد سه رسيد اما مليپوشــان ايران در ادوار بعدي هم نتيجه خوبي به دســت نياورند و در سال 3۱۰۲ با وجود ميزباني هم به رده ششمي بسنده كردند!

حاال در ايــن دوره، ســهميه يكي اضافهتر شده و 4 تيم نخست رقابتهاي قهرماني آسيا سهميه جام جهاني آرژانتين را كسب خواهند كرد. رقابتهايي كه 9 تا ۷۱ تير برگزار ميشــود و نوجوانان ايران اميدوارند بتوانند ناكامي 9 ساله را جبران كنند و ايــران را باالخره در اين رده هم جهاني كنند.

3۱ تيــم در ايــن دوره از رقابتها حضور دارند كه البته استراليا و نيوزيلند را بــراي اولين بار در كنار خود ميبينند. ســه گروه ســه تيمي و يك گروه چهار تيمي مرحله مقدماتي را برگزار ميكنند كه تيم ملي ايران در گروه سوم با ماكائو و چين تايپه رقابت خواهد كرد. در گروه اول، تيمهاي چين، نيوزيلند، هنگ كنگ مســابقه ميدهند، اســتراليا، فيليپين و مالزي در گروه دوم هســتند و در گروه چهارم نيز كره جنوبي، ژاپن، لبنان و هند به مصاف هم ميروند.

طبــق اعــالم فيبا آســيا تيمهاي نخســت هر گروه به طور مستقيم راهي مرحله يــك چهارم پاياني ميشــوند و تيمهاي بعدي هــر گروه بايد به صورت ضربدري با گروه كناري خود رقابت كنند و براي رسيدن به هشت تيم نخست قاره تالش كنند. طبــق اين برنامهريزي تيم ملي ايــران اگر در گروهش اول شــود به طور مســتقيم به جمع هشــت تيم اول ميرسد و ســپس بايد براي صعود بــه نيمهنهايي و جهاني شــدن با برنده ديــدار تيــم دوم گروه A و تيم ســوم گروه B پيــكار كند. به نظر ميرســد حريــف ايران در يك چهارم پاياني يكي از دو تيم چيــن يا نيوزيلند خواهد بود. به نظر ميرسد چين و نيوزيلند دو رده اول گروه A را كسب ميكنند و استراليا و فيليپيــن نيز در گــروهB اول و دوم خواهند شــد و مالزي در اين گروه سوم ميشــود. با توجه به شــرايط بسكتبال چين و نيوزيلند ميتوان گفت هر كدام از اين كشورها ميتوانند در مرحله دوم مالزي را شكست دهند و به يك چهارم پاياني صعود كنند.

اگر تيم ملــي نوجوانــان ايران در مرحله گروهي سرگروه نشود و تيم دوم شــود بايد براي رســيدن به يك چهارم پاياني با تيم سوم گروه چهارم پيكار كند. كره جنوبي، ژاپن يــا لبنان در گروه D ميتوانند سوم باشند. نوجوانان در صورت پيــروزي در اين مســابقه به يك چهارم پاياني صعــود ميكنند و حريف تيم اول گروه A ميشوند. در هر حالت نوجوانان بســكتبال ايران براي جهاني شدن بايد چين يا نيوزيلند را شكست دهند.

تيم ملــي بســكتبال ايــران روز نخست مسابقات را اســتراحت ميكند و از روز دوم اســتارت خواهد زد. حريف اول نوجوانــان ايران ماكائو اســت. تيم ملي ســاعت ۰3:۷ به وقــت تهران در روز سهشــنبه چهاردهم فروردين برابر اين تيم بازي خواهد كرد. چهارشــنبه ديدار دوم ايران برگزار ميشــود و تيم ملي ســاعت 9:3۰ به مصاف چين تايپه خواهد رفت.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran