Iran Varzeshi

پر از مصدوم، پر از آسيبديده

استقالل بدون بدنساز؛

- ‪Mahdiyeh Daryabeigi‬

نگراني در چشــمان شــفر موج ميزند وقتي تعداد شــاگردانش بعد از هر بازي كم ميشــود. دليلش هم كامال واضح اســت. مصدوميت بازيكنان استقالل را از تمريــن ايــن تيم دور ميكند. يكي پس از ديگري ميروند و شــفر ميماند و انتخاب تركيبي كه برايش ســخت شــده اســت. به اســامي مصدومان كه نگاه ميكني به ســرمربي اســتقالل حق ميدهي كه اين نگراني را با خود به همراه داشــته باشــد. اســتقالل ناچار اســت با همين شــرايط به كار خود تا آخر فصل ادامه دهد. هر روز يك بازيكن حذف ميشــود و اين ميتواند ســدي باشــد كه جلوي موفقيتهاي آبيها را بگيرد اما بدون شــك اين شرايطي كه در حال حاضر به وجود آمده حاصل بيتدبيري مســووالني اســت كه در انتخابهاي خود دچار اشــتباه شــدهاند و نتوانستند درســت تصميم بگيرند.

به اين اسامي توجه كنيد: «ماما بابه تيام، فرشيد باقري و مجيد حسيني » در كنار اين بازيكنــان ميالد زكيپور، منتظــري، برزاي، پادواني و قائدي هم حضــور دارند. هر كدام از اين بازيكنان در پســت خود نقش كليدي دارند و عصاي دست شفر محسوب ميشوند امــا مصدوميت آنها را از جمع اســتقاللي­ها حــذف كرده و تقريبا اكثــر آنها هم از ناحيه همسترينگ دچار آسيبديدگي شدهاند.

تيام به همراه فرشــيد باقــري و مجيد حســيني حتي به ديدار روز 17 فروردينماه مقابل مشكيپوشــا­ن هم نميرســند اما هر ســه بازيكن به ديدار مقابل الهالل عربستان كه قرار اســت روز 27 فروردينماه در كويت برگزار شود خواهند رسيد.

غيبــت بازيكنانــ­ي كه در پســت خود جايگزيــن مطمئنــي ندارنــد خــودش ميتوانــد نگراني بزرگی باشــد اما علت اين مصدوميتهــ­اي پــي در پي چيســت؟ چه ميشــود كه اســتقالل در هر بــازي تلفات ميدهــد و يكــي از بازيكنانــ­ش از گردونه مسابقات حذف ميشوند؟

شايد پاســخ اين سوال را بتوان در نحوه بدنسازي استقالليها پيگيري كرد. استقالل مدتها اســت كه مربي بدنســاز ندارد يعني وقتي هم كه مربي بدنســاز اين تيم در كنار آبيهــا بود نتوانســت خــوب كار كند و در نهايت اين روزها اســتقاللي­ها تاوان سنگيني ميدهند.

مــك درمــوت در ابتداي فصــل مربي بدنســاز اســتقالل بود. همان مربــي كه به همراه منصوريان به اســتقالل آمد و با آمدن شــفر از اين تيم كنار گذاشته شد. بسياري از كارشناسان معتقد بودند كه درموت كارش را خوب بلد نيســت و بايد پاسخگوی اشتباهات خود باشد.

شايد هم به همين دليل بود كه سرمربي آلماني استقالل اعالم كرد كه به حضور او در اين تيم نيازي نــدارد. درموت رفت و خيلي زود ساناك جاي او را گرفت.

همــان مربي كــه به لحــاظ فيزيكي به شــدت مورد انتقاد قرار گرفت و كارشناسان فوتبــال بــه اين نكته اشــاره كردنــد كه او نميتواند با فيزيكي كه دارد مربي خوبي براي بدنسازي استقالل باشد. خيلي طول نكشيد كه مديرعامل و سرمربي استقالل اعالم كردند كه او مربي بدنساز نيست.

مدتها از كار ســاناك گذشــت تا اينكه با اصرارهاي شــفر، كولي به جمع استقالليها اضافه شد. مربي كه تصور ميشد بهعنوان مربي بدنســاز به استقالل آمده اســت اما كولي هم كاري از پيش نبرد. اين يعني اســتقالل بدون مربي بدنســاز يك فصل فوتبالي را پشــت سر ميگذارد.

شفر در يكي از مصاحبههاي مطبوعاتياش از نحوه بدنســازي اســتقالل در ابتداي فصل گاليه كرد. انگشــت انتقاد شــفر در آن روزها به طرف درموت دراز شــده بــود. آنچه امروز اســتقالل از آن لطمه ميخورد نبود يك مربي بدنســاز كاربلد اســت و تاواني كه اين تيم به خاطر اين خال ميدهد تاوان ســنگيني است. شفر درست ميگويد، استقالل بدنسازي خوبي نداشــته اما بيانصافي است كه تنها درموت را مقصر اين اشكال بدانيم.

مدتهاي زيادي است كه درموت از جمع اســتقاللي­ها رفته و شــفر ميتوانســت مربي جديدي جــاي او بياورد اما ســرمربي آلماني استقالل در اين كار ســهلانگار­ي كرد و امروز دود همــه اين ســهلانگار­ي به چشــم تيمي ميرود كه در چند جبهه ميجنگد.

شايد نيمكت استقالل شلوغ باشد. حضور دو مربي ايراني و دو مربي خارجي در كنار شفر بدون حضور مربي بدنســاز نشــان ميدهد در روزهايي كه شــفر در جلسات چند ساعته خود خواهان آمدن كولي بود و در اين امر پافشاري كرد ميتوانســت مقداري از انرژي خود را نيز صرف آن چيزي كند كــه امروز نياز مبرم تيم او است.

اســتقاللي­ها دســت به كار شدند و براي اينكه مربي آلماني خود را از دست ندهند با او براي فصل بعد مذاكره ميكنند و در اين شرايط بد نيست شفر براي ماندن خود يك شرط مهم و حياتــي بگــذارد و آن هم حضور بدنســاز با تجربهاي اســت كه ميتواند به تيم اســتقالل كمك زيادي بكند. آمار مصدومان استقالل كه كم هم نيست گوياي همه چيز است. استقالل قرار است كار خود براي فصل هجدهم را با يك هدف بزرگ شروع كند و آن هم قهرماني است. قهرماني ابزار ميخواهد و ابزار اين كار شــايد حضور يك بدنســاز خوب در كنار تيم است. در كنار تمام تدبيرهايي كه شفر براي فصل آينده نياز دارد تا به هدف خود برسد آنچه گفته شد يكي از مهمترين آنها است.

استقالل مجبور است با تمام كاستيها به كار خود ادامه دهد. كاري كه ســخت اســت و معلوم نيســت چطور پايان يابد اما براي شروع دوباره بايد روي اشــتباهات قبلي خط بزرگی كشــيد. اســتقالل براي فصل آتي يك بدنساز خوب نياز دارد و اين بدنســاز شايد به خواسته شــفر خارجي باشــد اما بايد در كنار تيم، بدن بازيكنان را براي يك ماراتن بزرگ آماده كند.

مدتهاي زيادي است كه درموت از جمع استقالليها رفته و شفر ميتوانست مربي جديدي جاي او بياورد اما سرمربي آلماني استقالل در اين كار سهلانگاري كرد و امروز دود همه اين سهلانگاري به چشم تيمي ميرود كه در چند جبهه ميجنگد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran