Iran Varzeshi

51برد، 54گل زده و 17 بازی بدون گل خورده

وقتي آمار وينفريد شفر در62 بازي اخير را زير و رو ميكنيم به مديران باشگاه استقالل حق ميدهيم كه هفتهها مانده به پايان ليگ براي حفظ مرد آلماني دست به كار شوند و با اين مربي باتجربه نشستهايي براي ادامه همكاري برگزار كنند. شفركه اواخر مهرماه روي نيمكت استقالل

-

تحوالت بــزرگ از زمان مربيگري وينفريد شفر در استقالل را از نقطه آماري ميتوان مهر تاييــد زد. جايي كه در بيالن كاري مرد آلماني 51برد، 45 گل زده و 17 باركلين شيت به ثبت رسيده است. شفر از تاريخ رد139۶/7/21 بازي با فوالد خوزســتان رسما مربيگري در استقالل را آغــاز كرد كه از آن زمان تاكنون او تنها 2 بار طعم تلخ شكست را چشيده است.

حتي اگر استقالل در بازيهاي باقي مانده ليگ قهرمانان آسيا تا قبل از جام جهاني، ليگ برتر و جام حذفي كــه مجموعا 8 بازي خواهد بود، نتايج درخوري به دست نياورد باز هم نبايد از كنــار نتايج حيرت انگيز او در اســتقالل به ســادگي عبور كرد. هرچند كه بعيد هم هست اســتقالل آماده و هماهنگ اين روزها نتواند در بازيهاي بعدی بردهاي پي در پي خود را تكرار كند. اســتقالل به حدي رشد يافته كه حتي تا يكي از مدعيــان صعود به فينال ليگ قهرمانان آسيا از منطقه غرب آسيا نيز پيش رفته است.

اين تحليلها نشــان ميدهد كه تيم شفر به حد كافي اعتماد كارشناسان و اهل فن را به سوي خود جلب كرده است. البته درباره تيمي كه پيرمرد در اســتقالل پديد آورده چيزي جز اين هم نميتوان به زبان آورد.

به واقع استقالل شايسته تقدير است و به تيمي كامال آرماني بدل شــده و قابليت كسب نتايج بهتر در ليگ قهرمانان آسيا را هم دارد.

تيمــي كــه در۶2 بازي اخيــر خود در بازيهــاي ليــگ برتر، جــام حذفــي و ليگ قهرمانان آســيا 51برد را به نام خود ثبت كرده و تنها 2شكســت را پذيرفته و از ســختترين گروه ممكن در ليگ قهرمانان آســيا نيز صعود كــرده ظرفيتهاي تبديل شــدن بــه يكي از مدعيان قهرماني ليگ قهرمانان آســيا را دارد و گزاف نيســت كه بگوييم آبيها اكنون يكي از معدود شانسهاي صعود از غرب آسيا به فينال رقابتهاي آســيايي هســتند و اگر اقبال كافي همراه تيم شــفر باشد احتماال آبيهاي پايتخت با اين هارموني قابل توجــه ميتوانند تا فينال ليگ قهرمانان آسيا باال بروند.

اســتقالل امروز در فــاز هجومي يكي از بهترين تيمهاي ليگ و حتي آســيا محســوب ميشــود. آماري كه از تيم شــفر در فازگلزني در۶2 بازي اخير به جاي مانده عددي در حدود 7/1گل در هر بازي را نشــان ميدهد. در واقع اســتقالل به طور ميانگين نزديــك به 2 گل در هر بازي به ثمر ميرســاند كه اين آمار فوقالعاده اســت و وقتي به تعداد گلهاي زده استقالل در هفتههاي آغازين فصل رجوع ميكنيم به اين باور ميرســيم كه شفر منشا خدمات گستردهاي بوده و با همان بازيكنانــ­ي كه در يد منصوريان بودند، تيمــي رعبآور و قابل احتــرام را براي همه رقبا پديد آورده است. در فاز دفاعي نيز آمار استقالل بسيار قابل توجه است.

اســتقالل در۶2 بازي اخيركه شــفر سكان هدايتش را برعهده داشــته، 71بار موفق به بسته نگه داشتن دروازهاش شده و به اصطالح فوتباليها كلين شيت كرده است.

اين آمار در حالي به دســت آمده كه تعداد گلهــاي خورده روي عدد 13 ثابت مانده اســت كه ميانگين5/0 گل را در هر بازي نشان ميدهد. به ياد داريم روزهايي را كه در فصل دوازدهم كه استقالل همزمان در ليگ برتر و رقابتهاي ليگ قهرمانان آسيا نتايج شــگفت انگيزي را به دست ميآورد.

آن زمان نيز آمار دفاعي اســتقالل بســيار حيرت انگيز بود و تيــم امير قلعهنويي به راحتي دروازهاش باز نميشد. حاال پس از گذشت سالها دوباره اســتقالل به همان هيبت ســابق بازگشته و به تيمي ســختگير در فاز دفاعي بدل شــده و ســاده به رقبايش اجازه نميدهد كه دروازهاش را تســخيركنن­د. اين وضعيت از دو منظر قابل توجه است. نخست آرايشي منطقي كه شفر در استقالل پياده كرده و در وهله دوم داشــتن عناصر دفاعي با انگيزه همچون حسين و مجيد حسيني و روزبه چشمي كه از انگيزههاي بسياري برخوردارند.

اميــد نورافكن را هم بايد بــه اين 3ضلعي افزود. بازيكني كه در پست هافبك دفاعي به كار گرفته ميشد اما اكنون در استقالل بهعنوان دفاع چپ شناخته ميشود.

اين مجموعــه كه به همراه وريــا غفوري و پژمان منتظري باتجربه به عاليترين شكل ممكن موفق شــدهاند سد ســديدي در مقابل حمالت حريف پديد آورند خود نيز در مواقع لزوم به صف مهاجمان ملحق میشــوند كه اين اواخر توفيقات بســياري هم از سوي برخي از بازيكنان دفاعي به دست آمده و وريا غفوري و اميد نورافكن و حتي منتظري را در صف گلزنهاي استقالل ميبينيم كه اين ناشي از ميل گلزني در تمام عناصر است.

اســتقالل در خــط آتش نيز اگــر تحوالتي چشــمگير را تجربــه ميكند ايــن وضعيت تنها حاصل جذب مامه تيام نيست.

اســتقالل به واقع فقط يك بازيكن جديد به خدمت گرفته و ســاير مرداني كه در خط حمله به ميدان ميروند بازيكناني هستند كه از ابتداي فصــل در تركيب آبيها بودهاند. نبابراين تغييرات در خط حمله را نبايد تنها حاصل جذب يكي، دو بازيكن دانست و آنچه سبب دگرگونيها شده در وهله نخست خود شفر است كه به خوبي توانسته از اســتقالل تيمــي آرماني پديــد آورد و ذهن بازيكنان را بــراي اجراي تاكتيكهاي مد نظرش آماده كند.

بي هيچ اغماضي نقش آفرين اصلي استقالل امروز وينفريد شفر است و نبايد ترديدي به ذهن راه داد كه اگر او در استقالل بماند و اين مجموعه نيز حفظ شــده و بازيكناني در حد همين تيم در فصل هجدهم به خدمت گرفته شــوند، استقالل قابليت قهرماني در ليگ آتي و حتي رســيدن به فينال ليگ قهرمانان آســيا را خواهد داشت و چه بســا پس از سالها طلســم ناكاميها در آسيا را بشكند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran